Skadlig
Topic Author

Att få erfarenhet

Mon 09 Nov 2015, 11:25

Är det bara jag som SL som har svårt att skapa situationer för mina spelare där de har chans att få erf? Man kan ju få erf för hjälp av rp, slp eller stjälp av slp. Jag känner att det är svårt att varje session skapa möjlighet för alla spelare att få erf för allt. Är det bara jag eller är det inte tänkt att de ska ha chans till det?

Tomas
Site Admin

Re: Att få erfarenhet

Mon 09 Nov 2015, 11:32

Är det bara jag som SL som har svårt att skapa situationer för mina spelare där de har chans att få erf? Man kan ju få erf för hjälp av rp, slp eller stjälp av slp. Jag känner att det är svårt att varje session skapa möjlighet för alla spelare att få erf för allt. Är det bara jag eller är det inte tänkt att de ska ha chans till det?
Andra får gärna bidra med sina erfarenheter, men jag vill bara flika in att det inte är tanken att man ska få ERF för alla frågor i varje spelmöte. Det är helt ok att man i vissa spelmöten inte får chans att få ERF för vissa frågor.
Fria Ligan

Fenhorn
Moderator

Mon 09 Nov 2015, 12:43

Nu är ju detta ett spel som både SL och spelare skapar tillsammans, så spelarna får allt dra sitt strå till stacken vad gäller sånt här.

I andra "vanliga" rollspel så gör en SL ett äventyr och sedan spelar man det. M0 skiljer sig åt här kanske.

Jag drar hotkort (eller hittar på egna "hotkort" efter varje spelmöte. Då har jag två veckor (vi spelar varannan vecka) på mig att hitta på något klurigt som har med hotet/händelsen att göra. Som bas för detta är den värld som har vuxit fram så långt (fiender, landmärken, SLP, osv). I detta hot/händelse så kan jag ju lägga in saker som har med "spelarnas" SLP att göra, men knappast varje gång och jag försöker variera mig. Sedan så är det ju spelarna som själva kan dra med "sina" SLP in i historien.

Den här typen av upplägg gynnar givetvis aktiva och påhittiga spelare. De kan säkerligen få med "sina" SLP in i handlingen oftare än andra spelare. Detta är okej och ska belönas (med erf). Som SL får man försöka balansera ut detta. Vissa spelare är inte vana att vara så delaktiga i skapandet som man är i M0 men sånt kommer. Mina spelare är inte samma nu som när vi började spela M0 för ett par år sedan. De har vuxit och är mycket mer delaktiga nu än de var då. Då, så kom "deras" SLP med i spel bara när jag lade in dem. Nu så spelarna mycket mer delaktiga och påhittiga

Mina spelare brukar få mellan 4-5 erf varje spelmöte. Det har hänt någon gång att de har fått mer, men det är ovanligt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Gaddeborg

Wed 11 Nov 2015, 23:26

Att hjälpa en SLP brukar bli lite moment 22 för oss. Drar man som spelare in SLP:n i historien så att man kan få chans att hjälpa/skydda den så har man samtidigt försatt den i en riskfylld situation. Lite som att putta i någon i vattnet bara för att få hoppa i och rädda den. Det blir oftast klurigt med Erf på den punkten.

SCalvin

Thu 12 Nov 2015, 13:52

Att ni använt det första mötet när Arken skapades för att definiera era olika kontakter. Hur tar sig konflikten med er fiende form? Vilka problem och hot har er bästa vän? Jag älskar kontakter, vill spelarna bara känna några personer till brukar jag inte stoppa det. Den där typen någon delar en verkstadslya med behöver inte vara en pappfigur.

Här behöver spelarna vara lite aktiva. Ingen SLP är passivt väntande, men RP är en lika aktiv del i relationen. En RP i vår grupp valde den Gamle som fiende, definierat som en mätning i ord och handling mellan den Gamles varningar om Zonens faror och RP:s vilja att driva Folket att utforska det hela. En annan har i sin dröm gett sig på att ge Folket förmågan att själva välja, och tar alla tillfällen att stötta upp de som tar sina första steg ut.

Om RP:s vänner blir utsatta för konstanta kidnappningar, hot, svält blir rätt tradigt. Att varje session utsätta RP antal SLP för hot blir segt att genomföra. Någon sorts jämn spridning är att föredra, både mellan spelarna och över tid. Och hur relationen skulle bli ett krav att överbeskydda en SLP till isolation ser jag inte.