User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Vatten som resurs

Wed 23 Sep 2015, 21:06

Hej,

Jag tycker det är lite otydligt hur jag som SL ska förhålla mig till vatten som resurs då det inte verkar finnas något i Arkens utvecklingsnivåer som visar hur stort vattenförråd det finns. Jag trodde först dessa var två separata resurser som kunde ha olika nivåer i ett samhälle, men det verkar inte som det på något sett finns regeltekniskt. T.ex. i lägsta nivån av UN på Krubb (s.124 i regelboken) står det "En ranson krubb kostar normalt en patron". Är det så att man får vattnet på köpet?

Jag lekte med tanken att försöka skapa obalans mellan dessa två resurser för att öka spänningen, men isf måste jag väl hitta på egna UN-nivåer eller iaf egna projekt, eller vad tror ni?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Vatten som resurs

Wed 23 Sep 2015, 21:13

Vatten kostar väl alltid ½ per ranson. Jag antar att det tar en viss mängd invånare att bära, samla och/eller rena vatten. Så ju mer invånare man har desto mer vatten kan man producera men desto mer går det år, därför så förblir priset detsamma.

Har inte kollat så noga, men vissa projekt kanske kan öka mängden vatten som produceras per invånare, men det enklaste är väl (om det finns några sådana projekt) att man helt enkelt sänker priset om de projekten byggs (kan inte tänka mig att det är så många, om ens några).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Vatten som resurs

Wed 23 Sep 2015, 21:47

Det finns inga projekt i regelboken som kräver vatten eller som kan öka mängden vad jag kan se. Men nu när du nämner kostnad så tror jag att jag måste ha läst in för mycket i regelsystemet. Jag antog att resurser kunde ta slut i Arken (regeltekniskt), men det står ju i utvecklingsnivåer att saker kostar, så det är väl helt enkelt så att det finns hur mycket som helst på en meta-nivå, men inte hur mycket som helst för spelaren. Det räcker bara tills spelarna har kvar patroner, sen är det kört väl?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Vatten som resurs

Wed 23 Sep 2015, 22:15

Det finns ett projekt i Det Döda Blå (Destillator), men specialeffekten på den hänger jag inte med på hur man ska få in i spelet, vad gäller Ark (specialeffekten är +2T6 ransoner vatten per dag). Detta (vad jag förstår) är samma som Destillator i regelboken (men regelboken har inte samma specialeffekt). Tills jag har luskat ut hur jag ska få in "Det Döda Blå" specialeffekten i spelet vad gäller ark så går den versionen bort.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Vatten som resurs

Wed 23 Sep 2015, 22:25

Ah, kollade upp den nu i kompendiet. Kanske menas det att RP kan få så mycket gratis? För om vi har etablerat att det rent regeltekniskt egentligen inte spelar så stor roll hur mycket det finns för SLP:er (förutom att det ger minus på dödstärningen) så borde det ju vara RP som kommer till gagn?

Så på en bra dag kanske gruppen fått tillräckligt med vatten gratis för att kunna bege sig ut i zonen. Andra dagar får de bara två. Jag blir sugen att ha med detta i min kampanj då vatten är ett stort problem på Gotland generellt, avsaltning är en lösning som diskuteras. Jag gillar att göra saker dagsaktuella. ;)
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Vatten som resurs

Thu 24 Sep 2015, 22:52

Skriv ihop ett projekt där Arken bygger en Vattenrenare. Liksom alla projekt är det fluffmässiga lite upp till spelarna. Kanske bygger Folket ett stort sandfilter, eller desalinerar havsvatten. RPx3 arbetspoäng, ger 2t6 krubb och priset på vatten i Arken halveras. Kräver säkert någon nivå i Teknik och Krubb för att fungera. Vilka krav har destillatorn, och hur mycket jobb är den?

Ett projekt som ger några tärningar resurser i spelarnas fickor låter lite underligt formulerat, föreslår att ni ersätter det.
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Vatten som resurs

Mon 28 Sep 2015, 11:35

Bra idé, SCalvin! Som du säger är det ju rätt lätt att lägga till egna projekt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests