Vi ska inom kort trycka en ny upplaga av Mutant: Year Zero, och passar på att fixa till några skrivfel och justera några regelstycken (främst sånt som vi infört i svenska År Noll och ZK4). Dock funderar jag på att göra ytterligare en ändring - att införa motståndsslag. Det har avsiktligt inte funnits som mekanik i M0, men jag funderar på om det skulle kunna fylla en funktion trots allt, i vissa fall - framförallt i sociala konflikter och vid smygning/bakhåll. Så här lyder det preliminära texten:
Vad tror ni? Jag frågar här i den svenska sektionen eftersom jag tror att ni kunskapen om reglerna i M0 som helhet är större här.OPPOSED ROLLS
Sometime it’s not enough to roll a RADIAK to succeed a skill roll. In certain cases, you need to overcome your opponent in an opposed roll. To win an opposed roll, you need to make your roll and roll more RADIAK than your opponent does. Every RADIAK rolled by your opponent negates a RADIAK rolled by you. Only you (the aggressor) can push the roll.
Usually - but not always - the same skill is used both you and your opponent. Opposed rolls are used in social conflicts (page 82) and in sneaking (page 50). The GM can use this mechanic in other appropriate situations, such as a Force vs Force roll to resolve an armwrestle.
Conflicts: In a conflict (Chapter 6), an opposed roll only counts as an action for you, not for your opponent (the defender). Defending in close combat (page 84) is technically not an opposed roll, as it follows somewhat different mechanics.