User avatar
KimKhan
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Bilar, Tålighet & Rammning

Wed 09 Sep 2015, 18:04

Det står i regelboken mer eller mindre att "ditt fordon kan ramma ett annat fordon om den har samma eller högre tålighet som fiendens fordon"(sid 117).

Betyder det alltså att det finns inga faktorer som kan spela in som ger spelare, eller fienden, ens MÖJLIGHETEN att skada ett fordon som har ett högre Tålighetsvärde? Så en moped som kör in i en stillastående personbil i 100 knyck är lika harmlöst för personbilen som om någon kastade toarullar på den? För att inte nämna att passagerarna inte kan någonsin skadas på det sättet?

Eller ska skada göras mot passagerarna men personbilen kommer aldrig att kunna få ett sänkt Tål eller Prylbonus?

Det var en ganska absolut formulering i texten så jag blev lite fundersam på det hela. Om det är tänkt att fordon med högre Tål aldrig kan rammas av fordon med mindre tål, eller ett fordon som har högre tål (dess passagerare inkluderat) behöver aldrig oroa sig för andra fordon som är för närgångna (vapen eller bensinbomber exkluderas) så måste jag allvarligt överväga någonslags husregel.
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 1478
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: The Pearl of Lake Vänern.

Re: Bilar, Tålighet & Rammning

Wed 09 Sep 2015, 18:33

En idé vore att när fordon krockar med varandra så:

* Skillnaden i Tålighet ger en bonus på ramningsttacken till den som har högre tålighet.
* Ett fordon använder sin egen Tålighet som multiplikator för att se hur mycket skada man gör på motståndarens fordon.

Exempel (krock):

Om vi antar att vi har en Personbil (förare: Kyl 3, Fly 2) och en Motorcykel (förare: Kyl 3, Fly 2).
En personbil har Tålighet 2 och en Motorcykel 1. Detta betyder att om Motorcykeln kör in Personbilen så blir attackslaget Kyl 3 + Fly 2 + Prylbonus +3 + Tålighetsskillnad -1 = 3 Gula, 1 Grön och 3 Svarta tärningar. Skadan på personbilen blir vad han slår x1 (Motorcykelns tålighet). Eftersom båda brukar ta skada vid en krock så ska även ska även föraren i personbilen slå. Han slår Kyl 3 + Fly 2 + Prylbonus +3 + Tålighetsskillnad +1 = 3 Gula, 3 Gröna och 3 Svarta tärningar. Skadan på Motorcykeln blir vad han slår x2 (Personbilens tålighet).

Om man antar att båda sidor slår 1 ☢ var (och vi antar att eventuellt pansarslag misslyckas, som brukligt) så skulle båda förarna få 1 skada vara och Motorcykeln skulle få 2 skador, vilket är tillräckligt för att sänka prylbonusen till +1. Personbilen skulle få 1 skada, vilket inte påverkar prylbonusen (än).


Skulle det vara balanserat månntro?

Edit:

Exempel 2 (krock):
En förare (Kyl 3, Fly 2) kör en Buss (Prylbonus +2, Tålighet 5), rakt på en Personbil (Prylbonus +3, Tålighet 2) som körs utav en förare med Kyl 3 och Fly 2.
Med min (nya) husregel så skulle Bussattacken bli: 3 Gula, 5 Gröna och 2 Svarta. Personbilens "attack" blir: 3 Gula, -1 Grön och 3 Svarta.

Om vi antar att bussen får 2 ☢ (och vi skippar pansar nu också), så skulle alla i bilen få 2 skador och bilen skulle få 2x5=10 skador. Bilens Prylbonus sänks till 0. Vi antar vidare att bilföraren får 1 ☢ (vi skippar fortfarande pansar). Detta skulle innebära att alla i bussen får 1 skada och att bussen tar 1x2=2 skador. Det är 2/5 delar på väg att sänka bussens prylbonus.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4471
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Bilar, Tålighet & Rammning

Fri 11 Sep 2015, 12:57

Fordonsreglerna är M0 är ju ganska kortfattade, och den enkla regeln som den är skriven är till för att undvika orimliga situationer. Men, Fenhorns husregel ser vettig ut! :)
Fria Ligan
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Bilar, Tålighet & Rammning

Thu 17 Sep 2015, 23:20

Hur stor tålighet har de tyngsta motorfordonen? Men om en lastbil kör på dig är nog massiv skada bara att förvänta sig... Den här multipeln, skulle den tillämpas på rammning av person?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 1478
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: The Pearl of Lake Vänern.

Re: Bilar, Tålighet & Rammning

Thu 17 Sep 2015, 23:51

Hur stor tålighet har de tyngsta motorfordonen? Men om en lastbil kör på dig är nog massiv skada bara att förvänta sig... Den här multipeln, skulle den tillämpas på rammning av person?
Enligt grundregeln så är det bara det emot fordon mat räknar med den multipeln, tack vare att ett fordon använder Tål som ett slags KP tröskel.

Min husregel tar ju med Tål i en slags dubbeleffekt. Dels extra bonustärningar som ju då kan ge en ☢ och dels som multipel för att kolla fordons skador på varandra (så att lättast fordon får mer stryk). Rent tekniskt, om du kör på en fotgängare så har ju han en Tål på 0 (inget fordon alls) så då skulle ju attackslaget för en förare med Kyla 3 och Fly 2 (som kör en personbil) bli:

3 Gula (Kyla), 4 Gröna (Tålighetsskillnad+Fly FV) och 3 Svarta (Prylbonus) = 10 Tärningar. Det blir väl ungefär 1 2/3 ☢, typ. En skrotskalle kan ju dessutom öka vapenskadan på bilen.

Skulle man köra multipeln även om fotgängare, som ju inte har en större vikt att sätta emot (=tål) så blir ju ramning utav fordon mer eller mindre automatiskt bruten. Man kan ju se det som att fordon inte kör speciellt fort och att det är svårt att få in en ren träff på en fotgängare, lättare mot fordon då de har 360 graders svängradie så som fotgängare. Tror nog att en påkörning utav en en lastbil är farligt nog.

Edit:
Om min testförare (Kyla 3, Fly FV 2) skulle köra på en fotgängare med en lastbil så skulle han få:
3 Gula, 7 Gröna och 2 Svarta = 12 Tärningar. Detta snittar på två ☢ och dessutom har bättre tärningar (gröna är bättre svarta vid press).

Edit 2:
Den som kör på är den som "attackerar" och den som bli påkörd är "försvarare". Detta gör att gör att om man ska följa samma mönster som för närstrid så kommer "försvararen" att tappa sin nästa handling och kan bara använda en ☢ tärning för att orsaka skada (försvarare får ju bara välja skada en gång) men kan å andra sidan använda övriga ☢ tärningar för att kanske undvika att bli påkörd (i.e. som att parera) eller för att öka sitt eget initiativ.

Mina spelare har ingen personbil ännu men det kommer nog (våran nystartade kampanj är i Göteborg, men ett Samfund i NV Göteborg). Så vi får ta och speltesta detta då de har fixat en kärra.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore
GZIP: Off