Fenhorn
Moderator
Topic Author

Manipulera och Dominera med Artefakter

Mon 10 Aug 2015, 23:20

Slänger ut en fråga är angående artefakter.

M0 artefakter som ger en bonus på Manipulera, ger de en bonus på Dominera. T.ex. så ger en kostym +2 till färdigheten Manipulera. Ska den även ge +2 till Dominera. Visst det finns en viss logik (om man tänker för mycket på det :?) att en kostym inte ska ge plus till Dominera. Dominera är ju "Djurisk mätning av rang och dominans". Kanske inte så mycket med kostymer och klänningar att göra. Dominera har ju på sätt och vis mer gemensamt med Mucka än med Manipulera, trots allt.

Så ska artefakterna ge plus på det som står eller ska helt alla artefakter som ger plus i Manipulera även ge plus i Dominera?
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Henke

Re: Manipulera och Dominera med Artefakter

Tue 11 Aug 2015, 01:01

Slänger ut en fråga är angående artefakter.

M0 artefakter som ger en bonus på Manipulera, ger de en bonus på Dominera. T.ex. så ger en kostym +2 till färdigheten Manipulera. Ska den även ge +2 till Dominera. Visst det finns en viss logik (om man tänker för mycket på det :?) att en kostym inte ska ge plus till Dominera. Dominera är ju "Djurisk mätning av rang och dominans". Kanske inte så mycket med kostymer och klänningar att göra. Dominera har ju på sätt och vis mer gemensamt med Mucka än med Manipulera, trots allt.

Så ska artefakterna ge plus på det som står eller ska helt alla artefakter som ger plus i Manipulera även ge plus i Dominera?
Jag skulle säga nej, av den anledning du själv skrev.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Messias

Tue 11 Aug 2015, 01:50

Hmm, beror på?

Till en början håller jag med dig och skulle inte låta kostymer och klänningar ge bonus till DOMINERA, men det blir det nog ändring på när de muterade djuren får en närmare relation till mutanterna i Zonen och kanske bosätter sig hos dem i Arken? Det tar nog inte så lång tid innan de lär sig att mutanterna med högst "rang" klär sig i särskilda kläder. För att passa in ska såklart äldsten också ha en sådan kostym, men inte den där lilla snorvalpen!

Henke

Tue 11 Aug 2015, 13:21

Men då blir det väl för att djuren använder t.ex. kostym skall kunna dominera (manipulera) mutanter, inte för att dominera varandra?
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Fenhorn
Moderator
Topic Author

Tue 11 Aug 2015, 14:07

Men då blir det väl för att djuren använder t.ex. kostym skall kunna dominera (manipulera) mutanter, inte för att dominera varandra?
Henke, det var bra :)

Så det blir:

Djuren har förstått människan/mutanten väg lite grann så om de försöker dominera en människa/mutant så vet dom vilka slipstenar de ska använda och om de använder färdigheten Dominera mot en människa/mutant så är det en slags manipulering som gäller. Djur har -1 ett på att dominera människor/mutanter så det finns inbyggt redan att de inte använder rätt färdighet. Men detta gör att alla artefakter som ger plus på manipulera kan användas mot människor/mutanter, men inte mot djur.
En människa/mutant som försöker att manipulera ett djur beter sig som ett djur (bröstar upp sig, låter och har sig). Detta ger -1 då människan/mutanten inte använder rätt färdighet (han har inte dominera) och han har inget plus för han har en kostym.

Tillägg till manipulera och dominera nu när jag har kört Genlab Alfa som jag tror jag kommer att köra med.

Alla slavar har en social status på 2 som gäller för alla mutanter i den ark där de är bor. En boss har en social status på 6 och alla andra har 4. Denna status är inte samma sak som djurens rang utan helt strikt en social affär. Du har t.ex. varit slav så länge du minns, alla "vanliga" mutanter ser ner på dig och lyssnar mindre på dig. Den fungerar på samma sätt dock, skillnaden modifierar manipulera slag men bara medlemmar inom samma ark.

Henke

Tue 11 Aug 2015, 14:36

Samtidigt kan jag tänka att det där är en lite mer komplicerad fråga i det att tiden går. När de muterade djuren är fullt integrerade i samhället (tänk Pyrisamfundet) så kanske det finns en större acceptans för mänsklig manipulation. Djur i ett mänskligt samhälle kanske börjar manipulera varandra och använder t.ex. kostymen mot varandra istället för dominera. Kanske kan man välja om man vill manipulera (med artefakt) eller dominera på det gamla klassiska sättet. Kanske finns det modifikation beroende på motpartens status i den nya samhällsstrukturen. Ett väl integrerat djur (med hög status?) kanske är svårare att dominera än manipulera (med artefakt), medan ett djur som kommer från ett rubbitsamhälle och lättare domineras (utan artefakt).

Sen kan man tänka sig att manipulation är det civiliserade sättet att dominera och att olika artefakter ger bonus i dem. T.ex. låter det rimligt att det lättare går att dominera om man har ett schysst järnrör i handen, men manipulera gör man bättre med solbrillor och kostym?

Fenhorn
Moderator
Topic Author

Tue 11 Aug 2015, 15:49

Faktiskt i och med Genlab Alfa och rollen Samlare, så har jag fått ett helt nytt perspektiv på vad för märkliga saker som man kan använda till olika färdigheter, alltifrån rostigt bågfilsblad till fjädringsjig till brylkräm.

Så ja, jag kommer nog att vara mer öppen för "kreativa" lösningar hädanefter.

Och eftersom arken utvecklas så kommer nog jag låta utvecklingen utav arken påverka hur man använder manipulera och dominera.