Skadlig
Topic Author
Posts: 16
Joined: Sat 14 Jun 2014, 23:43

Pressade slag med Mental dominans

Mon 10 Aug 2015, 10:35

Råkade ut för en situation när vi spelade sist där en spelare mha mental dominans fick en krossare att anfall en av sina vänner. Eftersom jag tämligen konsekvent slår som en kratta fick jag bara en lyckad tärning på 8 tärningar. Frågan är då: kan spelaren tvinga krossaren att pressa sitt slag för att få bättre resultat?
Temporärt löste jag det genom att jag lät spelaren betala en mp till för att tvinga krossaren att press. I övrigt fick jag inte en enda lyckad tärning till på slaget :)
Hur har andra löst det? Vad är det officiella utlåtandet?
Borde jag ha låtit spelaren slå tärning en gång till för att se om den nya användningen av mp snedtände?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Pressade slag med Mental dominans

Mon 10 Aug 2015, 11:39

Jag skulle nog köra som du gjorde, eftersom man i övriga delar utav mutation betalar extra MP för att få "offret" att använda mutationer, skada sig själv extra mycket. Så att tvinga honom att pressa sig är väl också en sådan sak som kräver extra MP.


Du tycker att du slår dåligt. I gårdagens spelmöte så slog en av mina spelare ett färdighetsslag med 11 tärningar (det var ett bakhåll, så antalet tärningar blev många). Han slog inga ☢ (eller ☣ för den delen). En typisk press skämtade han till och slog om alla tärningar och, ja, han slog inga ☢ eller☣ nu eller. Det blir 22 tärningar det. I det nu misslyckade bakhållet så blir det en strid ändå. Denna spelares första slag är med 9 tärningar. Han pressar även detta slag. Han får ingen träff men han skadar sig själv och hans laserpicka. Detta var det första som hände i vårat spelmöte. Gruppen sa "o, nej, inte ett sånt spelmöte". Det blir 40 tärningar, varav, endast 3 blev speciella (två skador på Kyla och en på vapnet).

Jag har en anekdot till med tärningar. Detta även som inlägg i debatten om att vissa egenhändigt gjorda pansar är OP. En annan spelare bar en ekoxepansar (pansar 10). Två träffar senare så var den nere i 2. Han var stolt över sitt fina pansar en liten stund i alla fall. Så näh, ekoxepansar är inte OP.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Skadlig
Topic Author
Posts: 16
Joined: Sat 14 Jun 2014, 23:43

Re: Pressade slag med Mental dominans

Mon 10 Aug 2015, 14:04

Rollspelare är statistiskt osannolika...
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Pressade slag med Mental dominans

Mon 10 Aug 2015, 14:09

Rollspelare är statistiskt osannolika...
Som tur är så slår jag (SL) som en kratta också så vi har balans i vårt spel ändå :D
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests