Page 1 of 2

Hot mot Arken/Folkets Projekt

Posted: Thu 04 Jun 2015, 17:29
by KimKhan
Jag hade en fundering när jag lästa om hur det var med Folkens Projekt, att ordna Expeditioner, och när man ska hålla Rådslag.

Om vi säger att en grupp spelare börjar med att hålla Rådslag (vilket det verkar vara det man ska göra) och kommer med förslag X och Y. De slår för sina Arbetspoäng. Sedan dras ett Hot mot Arken, och ett hot kommer fram där spelarna ser lösningen på problemet att anordna en utflykt ut i Zonen för att utforska ___.

Är det inte i fel ordning? Jag tycker det låter fel att dra hot-korten först, men om det sker i den ordningen som beskrivs ovan så har nästan spelarna "förbrukat sin chans" till att ha en Expedition som ett svar på ett omedelbart hot. Eller ska SL bara veva bort saken, låta spelarna jobba med projekten, sedan ha expeditioner ovanpå de andra Projekten som redan har blivit hanterade?

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Posted: Thu 04 Jun 2015, 18:43
by Krönikören
Jag tror att Hot mot Arken-kortet ska ses mer som ett hjälpmedel till inspiration för SL och inget som måste dras varje gång. Så kör jag iaf!

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Posted: Thu 04 Jun 2015, 19:03
by Tomas
Precis - hotkorten är inspiration till SL.

Notera också att det inte behövs ett rådslag och Expedition för att gå ut i Zonen - det kan RP göra när de vill.
Projektet Expedition är en mer omfattande historia (som RP inte ens måste vara med på), som har särskilda regler.
Notera också att arbetsslag inte måste slås direkt efter rådslaget - de slås först när RP:n faktiskt jobbar på projektet in-game.

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Posted: Thu 11 Jun 2015, 23:22
by SCalvin
Små grupper är ute i Zonen och rotar då och då, speciellt när Arken börjat bygga projekt där de ger sig ut (jaktlag m fl). Projektet expedition är en större grej, en mindre karavan av folket som ger sig ut för att bärga något som kan bättra på Arken.

Rådslagets form behöver inte vara ett riktigt rådslag. Andra former det kan fungera på in-game har diskuterats i tidigare trådar (en boss eller fler startar något, folket samlas och vrålar om vad som ska ske, några drivkraftiga mutanter sätter själva itu med det, det växer fram naturligt av folkets sysslor).

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Posted: Fri 12 Jun 2015, 14:08
by KimKhan
Jo det var nog den detaljen jag hakade mig upp på - att Expedition var inskrivet bland Folkets Projekt och det fick mig att se på det åtagandet med samma regler. Men ingen skada blev skedd när frågan kom upp - spelarna fick fria händer och gjorde lite vad de ville. Jag har alltid tyckt att man inte ska stävja spelare när de "kommer på något roligt de vill göra" med en massa paragrafrytteri.

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Posted: Sun 14 Jun 2015, 18:04
by SCalvin
Jo, RP kommer ju att gå någon vandring i zonen var och varannat spelmöte. De kan välja att hänga på projektet Zonexpedition i vilket fall det rollspelas ut som normal zonutforskning men med en hop SLP-bärare och assistenter eller bara låta den passera varpå du slår en tärning för hur lång tid det tar och hur mycket av Folket rom ryker. Att låta RP leda hela företaget skulle vara en spännande utmaning.

Hur den ska spelas ut undrar jag över. Hur stor och välutrustad är expeditionen som arken kan skicka ut? Det är inte riktigt som Kommendera, de arbetspoäng Arken lägger på dem utrustar dem med krubb och vatten...

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Posted: Thu 18 Jun 2015, 17:20
by KimKhan
Jo, RP kommer ju att gå någon vandring i zonen var och varannat spelmöte. De kan välja att hänga på projektet Zonexpedition i vilket fall det rollspelas ut som normal zonutforskning men med en hop SLP-bärare och assistenter eller bara låta den passera varpå du slår en tärning för hur lång tid det tar och hur mycket av Folket rom ryker. Att låta RP leda hela företaget skulle vara en spännande utmaning.

Hur den ska spelas ut undrar jag över. Hur stor och välutrustad är expeditionen som arken kan skicka ut? Det är inte riktigt som Kommendera, de arbetspoäng Arken lägger på dem utrustar dem med krubb och vatten...
Det är ju lite granna kruxet där. Själv så skulle jag för enkelhetens skull göra Expeditionen ungefär lika stor som spelgruppen, kanske någon SLP färre. Om Expeditionen går själv så skulle jag ta ungefär lika många, vilket är 5-10 stycken. Men att göra ett större sak av det så är det ingen dum ide att kanske dubbla antalet SLP.

Det är ju faktiskt, eller ska vara, en välplanerad och välutrustad utflykt!

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Posted: Fri 19 Jun 2015, 01:15
by SCalvin
Någon som rollspelat en expedition än? Vår grupp har ofta haft bättre projekt att syssla med än att ta den stora risk med mutanters liv som en expedition faktiskt är.

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Posted: Fri 26 Jun 2015, 12:48
by Messias
Nej, men det var på tal en gång när det var något som Arken verkligen behövde fast alla rollpersonerna hade andra saker att syssla med än att bege sig ut i Zonen.

Jag berättade för dem att de bara kunde skicka ut en expedition, och sen var det slumpen som avgjorde när de kom tillbaka, hur många som kom tillbaka, om de kom tillbaka. Spelarna undrade då lite över sannolikheterna och jag visade de tabellen i boken.

De såg på varandra och sa unisont "NOPE!", och sen begav de sig i slutändan ut själva ändå.

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Posted: Fri 26 Jun 2015, 18:41
by SCalvin
Jo, chanserna för en ensam expedition lyckas är rätt dåliga. I stället för arbetspoäng riskerar de expeditionens liv. 1t6 döda mutanter för 2t6 i en stat om det väl lyckas, potentiellt värre om det inte gör det. I vissa situationer är nog den risken värd att ta, men på längre sikt är det säkrare att mala på med arbetspoäng för att bygga den där svinstian.

Sedan finns det ju andra anledningar för Folket att vara ute i Zonen. Små grupper lika den RP tillhör rör sig för att hitta skrot. Rötoaser kan börja odlas upp, jägare och samlare ger sig ut för att hitta krubb. Händelser i och gentemot Arken kan göra att Folket rustar expeditioner ut.