User avatar
KimKhan
Topic Author
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Wed 15 Jul 2015, 00:52

Jag tror jag tar upp en fundering jag har kring Folkets Projekt i den här tråden istället för att göra en ny nu när de går in i varandra.

Vi vet ju att Spelarna slår sina tärningar för att se hur mycket framgång som har gjorts på Projektet. Vi alla vet att Rådslaget bestämmer vilka Projekt som Folket tar sig an och vi vet att Spelarna engageras i Projektet genom att det spelas ut - som ger spelarna inspiration till att hitta på saker att göra, som till exempel RP går ut i skogen med jaktkompisen och han slog för ett Jaktlag.

Men när görs den tärningen? Är det i Rådslaget? Då kan han tekniskt sett ge sig ut i skogen och lyckas triumfant med att sänka flera villebråd men i slaget blev det ingen framgång? Eller slås slaget mitt i jakten - och hur ska det hanteras? Eller tillochmed efter hela äventyret som RP hade i sitt Projekt?

Det verkar inte stämma i min uppfattning av ordningen av hur det görs, men jag är verkligen förvirrad ju mer jag tänker på hela "Rådslagslaget för Projektet - Spela ut Projektets konstruktion - Resultat" dynamiken.
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Wed 15 Jul 2015, 08:59

Hej!

De flesta projekt är ju saker som byggs i Arken - pallissad, svinstia, etc. Då slår arbetsslaget när RP:n faktiskt är där och sliter och jobbar.

När det gäller jaktlag behöver man inte slå för projektet varje gång nån ska ut på jakt - i stället handlar det mer om att sätta samman ett jaktlag, fixa rätt utrustning, planera jaktmarker, osv osv. Det är det arbetet du slår arbetsslaget för - inte själva jakten i sig.

Som regel är ett projekt alltid att man skapar något beständigt. Det enda undantaget från detta är Zonexpeditionen, som är en enskild händelse (dock med beständig effekt i form av UN-bonus, om den lyckas).
Fria Ligan
 
User avatar
KimKhan
Topic Author
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Wed 15 Jul 2015, 17:08

Hej!

De flesta projekt är ju saker som byggs i Arken - pallissad, svinstia, etc. Då slår arbetsslaget när RP:n faktiskt är där och sliter och jobbar.

När det gäller jaktlag behöver man inte slå för projektet varje gång nån ska ut på jakt - i stället handlar det mer om att sätta samman ett jaktlag, fixa rätt utrustning, planera jaktmarker, osv osv. Det är det arbetet du slår arbetsslaget för - inte själva jakten i sig.

Som regel är ett projekt alltid att man skapar något beständigt. Det enda undantaget från detta är Zonexpeditionen, som är en enskild händelse (dock med beständig effekt i form av UN-bonus, om den lyckas).
Jo, det var lite granna det som jag funderade på. Det där mer jaktlaget var ett bra exempel som kanske jag behövde få förtydligat. Jag kanske inbillar mig men jag fick intrycket av att i boken så antyds det att Arbetslagslagen görs i Rådslaget - men jag kan ha fel där. Eller rättare sagt det ser verkligen ut som att jag har fel med förklaringen du gav verkligen visar på att det är i själva byggandet eller kraftsamlingen där slaget görs.
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Thu 16 Jul 2015, 10:08

Japp, arbetsslaget slås när arbetet utförs - inte i rådslaget. RP måste faktiskt arbeta på ett projekt, in game, för att få slå arbetsslag.
Fria Ligan
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Mon 20 Jul 2015, 23:47

Därav möjligheten för en RP att välja att inte arbeta mot ett projekt, eller arbeta på ett annat. Det kan hända en del, som konflikter mellan Team Palissad och Team Svinstia, att ett projekt inte blir av för att den enda krönikören som slår för det inte maxade Kämpa på eller att det rent av saboteras. Inte för att jag ser hur RP skulle sätta så hårt mot ett projekt när spelarna själva valt att ta upp det på dagordningen men det kan ske.

Hur det sker varierar väl. Jaktlaget handlade om att reka för lämpliga bytesdjur i Arkens närhet, organisera upp grupper i pass och lära dem använda bössor rätt. Att bygga tempel blev att bygga en tillräckligt imponerande byggnad att fronta den fantastiska reliken i, och övertyga de andra mutanterna om dess förträfflighet.

En egenhet här blir att projekt RP inte arbetar för kan Folket inte driva fram. Hur beskrivs det, rinner allt ut i sanden när eldsjälar som kan driva arbetet inte infinner sig?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Tue 21 Jul 2015, 07:59

Ja - RP:s vilja (eller ovilja) att arbeta på projektet ses som representativ för Folket i stort. Syftet är att RP:s beslut i frågan ska ha betydelse för Arken som helhet.
Fria Ligan
 
User avatar
KimKhan
Topic Author
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Tue 21 Jul 2015, 14:04

Jag tror att jag får se spelarnas engagemang i arbetet som en "smaksak" som de får rollspela ut, och ge dem chansen att bygga ut atmosfärer mer än något regeltekniskt. Jag försökte få ihop mekaniken - om vi tar tempelbyggandet som ett bra exempel - där spelarna kanske arbetar för att värva troende och använder Manipulera.

Om Manipulera misslyckas och Arbetsslaget lyckas, då har Manipuleringen varit helt meningslös och skulle kanske inte uppmuntra spelarna att ta arbetet på allvar. "Jag bygger huset *rulla*" ger lika mycket som "Jag ska skissa upp fundamentet, sen går jag till Fixaren Språnk och använder hans Hållhake på Bossen Joar att fixa stenskrot".

Ingenting fel i att ge spelarna chansen att bygga på stämningen med detaljer som de har lagt fram, bara en sak jag ville se om det var RIKTIGT meningen att det var det skaparna hade i åtanke. För liknande planer har jag iallafall när det gäller att ge spelarna möjligheten att forma Arken i stilen som inte alls påverkar Arken speltekniskt för fem öre =)
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Hot mot Arken/Folkets Projekt

Sat 25 Jul 2015, 21:44

Om slagen för att konstruera projekt är representativt för Folket i allmänhet, behöver RP vara särskilt engagerade? Mer än att hjälpa till på ett hörn med sin del, som att släpa ihop brädor eller schemalägga bönepass. Om det inte är en del av ett hot eller plottråd går slaget i princip alltid igenom utan större insatser eller risker.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests