SCalvin

Re: Den "dödliga" dammtornadon

Thu 11 Jun 2015, 22:54

Är den skadan från att de nuddas av virveln efter ett misslyckat Fly? Om RP väljer att engagera dammstormen i närstrid kan jag tänka mig större konsekvenser.
Så ser jag på det. Ett futtigt i skada = sand i ögonen, 12 bastanta skada = RP slungas upp i tornadon och faller 1 km fritt fall ned i betongen (eller får ett bilvrak i ögat).
Jag antar att RP kommer att börja slå Fly och iaf försöka undgå stormen. Att stormen gör skada per stridsrunda om de velar kvar i dess närhet verkar rimligt. Andemeningen med Fly i det här fallet är nog inte att det ska bli en lång grind där de bara famlar runt tills de flyr. Att de tar sig ut lyckas, men det kan ske med eller utan konsekvenser. Vi testade något liknande med en arg klängväxt och Kämpa på, och det ledde bara till att en RP i sänder turades om att fastna medan scenen bara drog på. Risker, belöningar och konsekvenser här ska vara snabba och omedelbara.

Att ta kontinuerlig skada är konsekvensen av att inte slå Fly, eller inte kunna. Om en RP eller SLP ligger utslagen i dess väg och ignoreras av de övriga. Om någon ligger fastbunden i dess väg i tågrälsstil. Eller om någon verkligen vill ta livet av sig och härdar ut medan sand, splitter och grus i hög hastighet river upp denne.

Krönikören

Den "dödliga" dammtornadon

Thu 11 Jun 2015, 23:12

[...]
Mycket bra! Detta är facit på hur det ska skötas. Helt i linje med hur "Att misslyckas framåt" beskrivs i regelboken. Så här kommer jag att köra från och med nu!
Utan att spoila: Jag spellede nyligen en episod av kampanjen i Genlab Alfa där din lösning hade fungerat ypperligt mkt bättre än den Family guy-orgien av tärningsslag som jag tvingade mina spelare att genomlida! Nästa gång gör jag det rätt! :)

SCalvin

Re: Den

Thu 11 Jun 2015, 23:27

[...]
Mycket bra! Detta är facit på hur det ska skötas. Helt i linje med hur "Att misslyckas framåt" beskrivs i regelboken. Så här kommer jag att köra från och med nu!
Utan att spoila: Jag spellede nyligen en episod av kampanjen i Genlab Alfa där din lösning hade fungerat ypperligt mkt bättre än den Family guy-orgien av tärningsslag som jag tvingade mina spelare att genomlida! Nästa gång gör jag det rätt! :)
Jo, det blev lite tjatigt att bokstavligen och plotmässigt sitta fast i växter. Någon fastnade, de andra börjar hjälpa till, de får loss en arm, växten hakar i någon annan... Kanske strider kan lösas liknande? Vi stötte på några zongastar som legat i bakhåll för en grupp jägare, mördat dem och nu belägrade några bärarslavar i en stuga. Själva striden var bara några stridsrundor innan någon gav dem stryk med en mutantkraft och de tog sig iväg. Det hade kunnat bli grind till sista kp, men de flesta väsen i Zonen har mer vett än så.