Henke

Den "dödliga" dammtornadon

Wed 03 Jun 2015, 14:58

I M0´s kampanjbok kapitel 5 så finns fenomenet "Dammtornado" beskrivet med följande avslutning "Inget som varit i dess väg har klarat sig". Detta tolkar jag som att det nästan skulle vara omöjligt att överleva den (om man misslyckas med att fly). Tittar man på effekten så handlar det om "hela tolv grundtärningar" som var och en gör ett i skada om man slår 6:a. Rustning skyddar.

Med M0´s tärningssystem så är risken 1 på 6 att ta skada för varje tärning. Med 6 tärningar så bör man alltså i snitt ta 1 poäng skada. Med tolv tärningar är snittet 2 i skada. Detta betyder förvisso att en Dammtornado kan ge förödande effekt (upp till hela 12 poäng skada), men ger i snitt inte mer än 2 i skada, och med rustning kanske inget överhuvudtaget.

Det här är egentligen ingenting som är unikt för varken Dammtornados eller M0. Jag har haft liknande funderingar när vi spelat Svavelvinter och den livsfarliga demonen kastar en (eller två) handfull tärningar för sin attack - och i slutändan så blir skadan några futtiga poäng (men skulle lika gärna kunna blivit dödlig många gånger om). Mekaniken gör (så som jag tolkar den) skador väldigt oberäkneliga. Man kan lika gärna undkomma hyffsat oskadd från en livsfarlig attack - som att bli helt pulveriserad.

Tankar?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

soda

Re: Den "dödliga" dammtornadon

Wed 03 Jun 2015, 15:08

För fenomen som dammtornadon kan man lägga in en tidsaspekt - ett "attack" görs varje tidsenhet (minut, dag, runda, eller vad som är lämpligt). Det ger möjlighet att slå för Fly och en direkt konsekvens av att misslyckas (eller av att välja att inte sätta sig i säkerhet av någon annan anledning).

SCalvin

Thu 04 Jun 2015, 01:56

Jag börjar gilla att tärningarna är så oförutsägbara. Alla RP kan misslyckas fatalt så fort de behöver slå tärningar, och det går åt andra hållet det med.

Tomas
Site Admin

Thu 04 Jun 2015, 14:40

Beskrivningen av Dammtornadon må vara lite missvisande, men själva tärningsmekaniken följer samma designprincip som resten av regelverket. Effekten blir att tornadon sannolikt bara gör 1 eller 2 i skada - men den kan döda dig om du har otur. Det är för mig ett mer intressant (och faktiskt mer realistiskt) tärningsrull än det klassiska där skada rullas i antal T6, och du på förhand nästan vet om om attacken kommer att sänka dig eller inte. Så skadesystemet är avsiktligt mer oberäkneligt.
Fria Ligan

SCalvin

Thu 04 Jun 2015, 16:28

Är den skadan från att de nuddas av virveln efter ett misslyckat Fly? Om RP väljer att engagera dammstormen i närstrid kan jag tänka mig större konsekvenser.

Krönikören

Thu 04 Jun 2015, 18:46

Är den skadan från att de nuddas av virveln efter ett misslyckat Fly? Om RP väljer att engagera dammstormen i närstrid kan jag tänka mig större konsekvenser.
Så ser jag på det. Ett futtigt i skada = sand i ögonen, 12 bastanta skada = RP slungas upp i tornadon och faller 1 km fritt fall ned i betongen (eller får ett bilvrak i ögat).

Henke

Thu 04 Jun 2015, 20:37

Beskrivningen av Dammtornadon må vara lite missvisande, men själva tärningsmekaniken följer samma designprincip som resten av regelverket. Effekten blir att tornadon sannolikt bara gör 1 eller 2 i skada - men den kan döda dig om du har otur. Det är för mig ett mer intressant (och faktiskt mer realistiskt) tärningsrull än det klassiska där skada rullas i antal T6, och du på förhand nästan vet om om attacken kommer att sänka dig eller inte. Så skadesystemet är avsiktligt mer oberäkneligt.
Sant! jag gillar iofs också det oberäkneliga. Momentet med att visa en SLP´s makt genom att kasta två handfull tärningar får väl helt enkelt stå åt sidan för alla andra fördelar :-)
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Rutger Rex

Sat 06 Jun 2015, 19:14

En möjlighet om man vill öka sannolikheten för att särskilt farliga fenomen, monster eller SLP orsakar skada är att låta dem skada på både 5:or och 6:or. Det dubblar iofs sannolikheten att en tärning skadar och skakar därmed om den inbyggda balansen, men det kan vara ett trix att ta till om något upplevs för mesigt. Om spelarna bara rycker på axlarna åt dammtornadon kan det ge stormen den respekt den förtjänar :)

Det är ingenting jag skulle ta till i första taget men det är som sagt en möjlighet.

Henke

Sat 06 Jun 2015, 20:05

En möjlighet om man vill öka sannolikheten för att särskilt farliga fenomen, monster eller SLP orsakar skada är att låta dem skada på både 5:or och 6:or. Det dubblar iofs sannolikheten att en tärning skadar och skakar därmed om den inbyggda balansen, men det kan vara ett trix att ta till om något upplevs för mesigt. Om spelarna bara rycker på axlarna åt dammtornadon kan det ge stormen den respekt den förtjänar :)

Det är ingenting jag skulle ta till i första taget men det är som sagt en möjlighet.
Det är helt klart en variant!

Krönikören

Sat 06 Jun 2015, 20:43

För fenomen som dammtornadon kan man lägga in en tidsaspekt - ett "attack" görs varje tidsenhet (minut, dag, runda, eller vad som är lämpligt). Det ger möjlighet att slå för Fly och en direkt konsekvens av att misslyckas (eller av att välja att inte sätta sig i säkerhet av någon annan anledning).
Jag gillar detta förslaget bäst! Lyckas man inte Fly så är man kvar i farozonen och det blir ett nytt skadeslag varje runda (precis som vid eld!)
GZIP: Off