Iverlov
Posts: 4
Joined: Mon 18 May 2015, 21:47

När ska man få nya mutationer med brp systemet?

Mon 18 May 2015, 21:51

Hej forumet! Jag är ny här, och jag speleder en kampanj med brp systemet. Dock har jag inte hittat någon regel för när man får nya mutationer i detta system? Vi har beslutat oss för att köra med totalmängd accumulerad röta + 2T6 och man ska komma över 20 för att få en ny mutation. Då nollställs också rötan. Hur gör ni?
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: När ska man få nya mutationer med brp systemet?

Mon 18 May 2015, 22:49

Får jag ställa en dum fråga? Varför kör ni inte original-systemet? Hela spelet bygger på att man använder det, och BRP är ju enbart ett försök att blidka de som inte kan greppa nya system.
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: När ska man få nya mutationer med brp systemet?

Mon 18 May 2015, 23:18

Se sidan 175 i regelboken! Det står överst i tabellen över snedtändning(ar).
Men jag undrar samma som Jurij 1138: Har ni testat originalreglerna? Annars tror jag ni går miste om mkt genom att inte ge dem en chans!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4471
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: När ska man få nya mutationer med brp systemet?

Mon 18 May 2015, 23:23

Hej forumet! Jag är ny här, och jag speleder en kampanj med brp systemet. Dock har jag inte hittat någon regel för när man får nya mutationer i detta system? Vi har beslutat oss för att köra med totalmängd accumulerad röta + 2T6 och man ska komma över 20 för att få en ny mutation. Då nollställs också rötan. Hur gör ni?
Hej!

Hur man får nya mutationer står på sid 175 i Regelboken. Om du fumlar när du använder en mutation (misslyckas och slår dubblett) inträffar en snedtändning. Du slår då på snedtändningstabellen - etta betyder att du utvecklar en ny mutation, och att en GE sänks T3 permanent.
Men er husregel funkar säkert också. :)
Fria Ligan
 
Iverlov
Posts: 4
Joined: Mon 18 May 2015, 21:47

Re: När ska man få nya mutationer med brp systemet?

Tue 19 May 2015, 00:17

Det står alla fritt att spela det system man själv vill. Vi ville helt enkelt använda brp systemet.Kändes mer tilltalande än grundutförandet, djupare och med mer inslag av slump (skada osv.) och mindre styrt. Dessutom finns utgivna regler för brp, så så konstigt kan det ju inte vara att använda det...

Problemet är ju de mutationer som saknar slag. Hur utvecklar dessa mutanter fler mutationer? Snedtäning är ju inte aktuellt för dessa... Det verkar vara missat i brp reglerna. Men eftersom vi tydligen spelar fel, och är jävligt märkliga kanske vi bara får köra på vår egna regel. Trist mottagande på forumet, men ett fantastiskt spel iaf...
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 1480
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: The Pearl of Lake Vänern.

Re: När ska man få nya mutationer med brp systemet?

Tue 19 May 2015, 00:35

Problemet är ju de mutationer som saknar slag. Hur utvecklar dessa mutanter fler mutationer? Snedtäning är ju inte aktuellt för dessa... Det verkar vara missat i brp reglerna.
Det enklaste är väl att slå för alla mutationer, men de mutationer som egentligen inte kräver slag, så är slaget bara till för att kolla om det är ett fummel eller inte (edit: jag skulle köra med fummel på 99-00 här).
<> Men eftersom vi tydligen spelar fel, och är jävligt märkliga kanske vi bara får köra på vår egna regel. Trist mottagande på forumet, men ett fantastiskt spel iaf...
Nu behöver man ju inte bemöta ett "trist mottagande" med att sänka nivån ytterligare. Sådant kan ibland generera mer trista bemötanden.

Angående BRP så kan jag förstå er, även om jag spelar med M0:s originalregler så kan jag se tjusningen med det :)
Last edited by Fenhorn on Tue 19 May 2015, 00:55, edited 1 time in total.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: När ska man få nya mutationer med brp systemet?

Tue 19 May 2015, 00:48

Det står alla fritt att spela det system man själv vill. Vi ville helt enkelt använda brp systemet.Kändes mer tilltalande än grundutförandet, djupare och med mer inslag av slump (skada osv.) och mindre styrt. Dessutom finns utgivna regler för brp, så så konstigt kan det ju inte vara att använda det...

Problemet är ju de mutationer som saknar slag. Hur utvecklar dessa mutanter fler mutationer? Snedtäning är ju inte aktuellt för dessa... Det verkar vara missat i brp reglerna. Men eftersom vi tydligen spelar fel, och är jävligt märkliga kanske vi bara får köra på vår egna regel. Trist mottagande på forumet, men ett fantastiskt spel iaf...
Jag ber om ursäkt om du läste min ärligt ställda fråga som ett påstående att ni spelar fel. Jag frågade varför ni inte ville spela med originalreglerna. Jo, BRP-tillägget är officiellt utgivet, men fortfarande är ju grundtanken att man ska spela med de oerhört mycket lättare T6-reglerna.
________________________
Meka Extraordinaire
 
Iverlov
Posts: 4
Joined: Mon 18 May 2015, 21:47

Re: När ska man få nya mutationer med brp systemet?

Tue 19 May 2015, 07:14

Jag ber om ursäkt om du läste min ärligt ställda fråga som ett påstående att ni spelar fel. Jag frågade varför ni inte ville spela med originalreglerna. Jo, BRP-tillägget är officiellt utgivet, men fortfarande är ju grundtanken att man ska spela med de oerhört mycket lättare T6-reglerna.
Vi tycker inte att orginalsystemet var tillfredsställande, alldeles för simpelt och enkelt. Svårt att avgöra om slagen effekt, antingen lyckade, eller misslyckade, men utan gradering. Slår någon i brp reglerna 28 med er fv på 25 så är det en nära miss, men om samma person slår 6 t6 och har 0 lyckade är det ju "bara" ett misslyckande. Vi gillade inte det systemet helt enkelt. Vi valde därför brp. Därav frågan.

Jag är inte intresserad av att bli tillrättavisad eller få höra att vi "har svårt att hantera nya system". Jag ställde en regelfråga, antingen hjälps vi åt att skapa en kreativ stämning och en trevlig diskussion kring reglerna eller så behöver man ju inte bidra. Men det är riktigt trist att behöva försvara sitt sätt att spela.
 
User avatar
Xunin
Posts: 40
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: När ska man få nya mutationer med brp systemet?

Tue 19 May 2015, 08:19

Frågan är befogad och jag tycker inte att det känns jätteintuitivt med en snedtändningstabell i BRP-upplagan. Jag gillar isf trådskaparens idé bättre. Skulle definitivt köra på att röta utvecklar nya mutationer. Det går att lösa antingen väldigt enkelt eller väldigt komplicerat. Typ en 5-10% chans (per rötpoäng) att en ny mutation utvecklas när ny röta erhålls, eller en garanterad mutation när röta permanentas (men bara om # permanent röta > RPs # mutationer). Eller nåt :D
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4471
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: När ska man få nya mutationer med brp systemet?

Tue 19 May 2015, 16:27

@Iverlov: Jag tycker att det är jättekul att ni använder BRP-systemet - vi skrev det ju för att användas, för att ge valfrihet. :)

Tycker också att er husregel att Röta ger mutationer är vettig - dock kanske en ide är att begränsa det till permanent Röta, för att inte det ska gå för fort?
Fria Ligan
GZIP: Off