Funderingar kring utforskning.
Posted: Thu 23 Apr 2015, 17:50
Jag har ännu inte spelat M:0 och har några frågor till er som gjort.
Men först vill jag börja med att säga att detta såklart baseras på ett strikt regelriktigt spelsätt, många spelar säkert inte så hårt efter reglerna. Men då jag planerar att introducera spelare helt nya inom hobbyn så tänkte jag åtminstone i början följa reglerna ganska hårt, så de får ett enklare sätt att överblicka vad som sker. Och övergången från brädspel till rollspel kanske blir lite mindre överväldigande
Nåväl, min fråga gäller utforskande av zonen.
När spelarna beger sig ut så finns det ganska detaljerade regler kring hur zon efter zon kan utforskas, mest kretsande kring zonstrykarens färdighet "leda vägen".
Ett lyckat "leda vägen" avslöjar för zonstrykaren om det finns något hot i zonen.
Ytterligare "successes" på detta slag kan även avslöja saker som hurvida det finns artefakter här, låta strykaren hitta extra mat/vatten o.s.v.
Jag ser stora fördelar med "leda vägen" som kan ta gruppen säkert in och ut ur en zon, men hur för man in detta i spelandet och berättandet?
Och hur kan en zonstrykare veta att det finns ett artefakt i just denna zon utan att faktiskt ha hittat den/det?
Några råd och tips är välkomna, vill gärna höra hur zonutforskningen går till i era spelgrupper?!
Men först vill jag börja med att säga att detta såklart baseras på ett strikt regelriktigt spelsätt, många spelar säkert inte så hårt efter reglerna. Men då jag planerar att introducera spelare helt nya inom hobbyn så tänkte jag åtminstone i början följa reglerna ganska hårt, så de får ett enklare sätt att överblicka vad som sker. Och övergången från brädspel till rollspel kanske blir lite mindre överväldigande
Nåväl, min fråga gäller utforskande av zonen.
När spelarna beger sig ut så finns det ganska detaljerade regler kring hur zon efter zon kan utforskas, mest kretsande kring zonstrykarens färdighet "leda vägen".
Ett lyckat "leda vägen" avslöjar för zonstrykaren om det finns något hot i zonen.
Ytterligare "successes" på detta slag kan även avslöja saker som hurvida det finns artefakter här, låta strykaren hitta extra mat/vatten o.s.v.
Jag ser stora fördelar med "leda vägen" som kan ta gruppen säkert in och ut ur en zon, men hur för man in detta i spelandet och berättandet?
Och hur kan en zonstrykare veta att det finns ett artefakt i just denna zon utan att faktiskt ha hittat den/det?
Några råd och tips är välkomna, vill gärna höra hur zonutforskningen går till i era spelgrupper?!