Nilo
Topic Author

Regeltankar

Sun 12 Apr 2015, 22:38

Andra passet idag, otroligt kul. Lite tankar om regler, som kanske redan är ändrat i nya böckerna...?

Inspirera känns ruskigt mäktigt. Går knappt att misslyckas när vår Krönikör (som maxat färdigheten) hjälper till. Vi har ändrat så att de lyckade som Krönikören slår blir färdighetstärningar istället för lyckade tärningar. Eller har vi missuppfattat reglerna? De åtta tärningar som krönikören rockar gör oftast att den andra rollpersonen inte ens behöver slå slaget (vilket också leder till att krönikören hela tiden får glänsa på andras bekostnad).

Stridsreglerna i Genlab Alfa känns bättre med fler val på Närstrid och Parera. Är väl inga problem att ta de reglerna rakt av?

Jag har funderat på om man kan göra så att den som köpt alla sina tre talanger till sitt yrke kan skaffa ett yrke till genom att köpa en annan yrkesspecifik talang och får då det yrkes specialfärdighet med värde noll. Tänker att det kunde vara kul.

Sprängämnen känns ruskigt bra. Tror vår Skotskalle kommer lägga mycket tid på hemmagjorda bomber... :) Kastade en bomb som gjorde 9 (6+3) tärningar i skada på allt som stod omkring.

Listan med T666 är helt fantastiskt kul, tror vi kommer dra igenom den på typ fem spelpass till... Kommer det komma/ finns det redan någon alternativ lista?

Många av färdigheterna, och särskilt i strid, har val som spelarna ska välja från. Det blir ett jäkla skickande av regelboken runt bordet. Kan man tänka sig någon pdf med valfärdigheter?

Manipulera har hittills varit lite svår att hitta balansen i. Känns rätt mäktigt om man har bra värde i den, och det är väldigt viktigt att vinna initiativ för färdigheten- vilket inte rimmar med hur jag tänker mig att manipulation fungerar. Älskar att ni lagt in att den som förlorar får lägga in ett "men..." Gör stor skillnad. "Ok vi går mot monstret... men du får gå först" :)

Färdigheterna Kämpa på och Genomskåda används väldigt lite. Tror inte de använts alls. Tänker mig att Genomskåda blir tyngre i ett individspel. Kämpa på, ja, de får väl ge sig ut i en hagelstorm eller något...? Använder man färdigheten i "vanliga" situationer under spelets gång, alltså inte extrem väder eller liknande?

På fjernsyn!

Nilo

Fenhorn
Moderator

Re: Regeltankar

Sun 12 Apr 2015, 23:19

Inspirera känns ruskigt mäktigt. Går knappt att misslyckas när vår Krönikör (som maxat färdigheten) hjälper till. Vi har ändrat så att de lyckade som Krönikören slår blir färdighetstärningar istället för lyckade tärningar. Eller har vi missuppfattat reglerna? De åtta tärningar som krönikören rockar gör oftast att den andra rollpersonen inte ens behöver slå slaget (vilket också leder till att krönikören hela tiden får glänsa på andras bekostnad).
Kan bara hålla med. Nu är ingen utav mina spelare krönikör men de har haft med en SLP krönikör. Det hjälper lite om tvingar spelaren som är krönikör att verkligen förklarar hur han inspirerar, det gör att det finns många färdigheter som inte direkt kan inspireras och i strid så står ju krönikören nära så det gör ju att eventuella fienden kan slå krönikören (för att få tyst på fanskapet).
Jag har funderat på om man kan göra så att den som köpt alla sina tre talanger till sitt yrke kan skaffa ett yrke till genom att köpa en annan yrkesspecifik talang och får då det yrkes specialfärdighet med värde noll. Tänker att det kunde vara kul.
Hmm, talangen 'Mångsysslare' då?
Sprängämnen känns ruskigt bra. Tror vår Skotskalle kommer lägga mycket tid på hemmagjorda bomber... :) Kastade en bomb som gjorde 9 (6+3) tärningar i skada på allt som stod omkring.
Jag ställer krav på skrotskallen. Ska han tillverka något kul så som sprängmedel så måste han ha hittat något speciellt så som tvättmedel (jaja, jag har väl spelat fallout för mycket) eller vara i en ruin där man kan tänka att sådant finns. Dessutom så behöver han offra en patron för att få lite krut och tändhatt att ha som katalysator (men det beror på vilken typ av sprängmedel/bomb han tillverkar.
Listan med T666 är helt fantastiskt kul, tror vi kommer dra igenom den på typ fem spelpass till... Kommer det komma/ finns det redan någon alternativ lista?
Det finns flera väldigt långa listor till de äldre mutantspelen. De kan vara svåra att få tag på numera. Jag kan ladda upp några utav dem om jag hittar dem (de har ibland viktenhet kg eller BEP, men det är det ju bara att ignorera).
Utökad fyndtabell.pdf
Hittade en av fyndtabellerna i alla fall :)
(29.62 KiB) Downloaded 174 times
Många av färdigheterna, och särskilt i strid, har val som spelarna ska välja från. Det blir ett jäkla skickande av regelboken runt bordet. Kan man tänka sig någon pdf med valfärdigheter?
Fördelen med att köpa nya upplagan (och ha M:GA). De valen får plats på en A4. Gör en egen liten snabblista i words och printa ut.
Färdigheterna Kämpa på och Genomskåda används väldigt lite. Tror inte de använts alls. Tänker mig att Genomskåda blir tyngre i ett individspel. Kämpa på, ja, de får väl ge sig ut i en hagelstorm eller något...? Använder man färdigheten i "vanliga" situationer under spelets gång, alltså inte extrem väder eller liknande?
Det beror på spel och vad spelledaren sätter upp. Kämpa på används ju även om man bär för mycket och det kan ju hända. Men själv så tar jag ibland (beroende på vilken sektortyp det är) och "vallar" in (ungefär som i fallout) vissa sektorsidor som man bara kan ta sig förbi med kämpa på. Genomskåda kommer ju mer till spel om man har mycket intrigspel hemma i Arken eller då man möter en grupp främmande mutanter. Kan man lita på dem.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Träsket

Mon 13 Apr 2015, 00:07

Stridsreglerna i Genlab Alfa känns bättre med fler val på Närstrid och Parera. Är väl inga problem att ta de reglerna rakt av?
Samma regler finns att ladda ner här på hemsidan, finns även nya mutationer och projekt i arken.
http://frialigan.se/spel/mutant/ladda-ner/
Kom ihåg att du har en lista med krav som du kan välja bland för saker som ska byggas! Kraven är också bra eftersom det blir små äventyr att skaffa materialet.
"Så du vill bygga en skyddsdräkt? Zongastarna ni stött på verkar ha något gulaktigt material på sig, och de rör sig ju genom de värsta rötområdena i stort sett oskadda. Så om du går ner i mörkret i tunnelbanan ni såg dom fly ner i kan du säkert hitta deras förråd..."

Du kan även blanda in de andra karaktärerna i kraven du ställer, typ, "Visst kan du bygga bomber och molotov cocktails här ute i zonen! Allt du behöver är krossarens sprit och krutet i zonstrykarens sista gevärskula så är det klart på ett kick!"
Spelet "Gamma World" hade en väldans massa listor med skrot,genom en snabb googling så fann jag den här t1000 listan, kanske kan vara nåt?
http://www.mediafire.com/view/?v74zuecrddkclm7
Förutom vädersituationer kan man ju ta kämpa på när man drar med sig tunga prylar(eller personer),tar sig igenom svår terräng under längre tid(zon med fallna skyskrapor, jungelzon) och när man är i vatten! De flesta zoner har gott om vattensamlingar som folk kan behöva ta sig igenom eller trilla i.

Hoppas det var något värt att använda! :)

Ifrit

Mon 13 Apr 2015, 22:02

Nu har jag inte regelböckerna framför mig, men måste inte den inspirerade rollpersonen lyckas med sitt slag för att kunna dra nytta av krönikörens bonustärningar? Om inte så tycker jag att det är en rimlig husregel. Och glöm inte bort att krönikören bara kan inspirera de allmänna färdigheterna!

Fenhorn
Moderator

Mon 13 Apr 2015, 22:34

Nu har jag inte regelböckerna framför mig, men måste inte den inspirerade rollpersonen lyckas med sitt slag för att kunna dra nytta av krönikörens bonustärningar? Om inte så tycker jag att det är en rimlig husregel. Och glöm inte bort att krönikören bara kan inspirera de allmänna färdigheterna!
Enligt exemplet som står i regelboken, så nej, den inspirerade behöver inte lyckas själv.

För att få ner färdigheten från skyn lite grann men ändå hålla sig till reglerna så kan man ju som SL trycka på att spelaren måste beskriva vad han gör och hur det inspirerar någon. Eftersom det här är en variant av 'Hjälp från andra' så tänker jag köra på det att det måste vara rimligt i berättelsen...

Sedan så kan ju inte alla färdigheter (enligt mej) inspireras, framför allt då Kämpa På (vid försvar mot köld), Smyga och Genomskåda. Sedan så faller ju färdigheten bort när man gör handlingar simultant, så som Kämpa På (vid ilmarsch). Sedan kan man ju diskutera om man verkligen ska kunna inspirera någon när han skjuter, koncentrationsfärdigheter plus en babblande person nära sig går väl inte ihop så bra.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Tomas
Site Admin

Mon 13 Apr 2015, 22:51

Bra tråd!

Inspirera är mycket kraftfull, och avsiktligt så. Syftet är att göra Krönikören till en verklig tillgång, ett nav för gruppen, någon som alla vill skydda, i stället för en vek "support class" som ingen vill spela.

Krönikören har dock svagheter, och ni har pekat på flera av dem redan. En annan svaghet är kanske så uppenbar att den inte behöver sägas - Krönikören måste ha någon att Inspirera! Ensam är Krönikörens specialförmåga helt effektlös. Det kan alltså vara effektivt att sätta Krönikören i situationer där han skiljs från resten av gruppen och tvingas kämpa för att återförenas med den.
Vidare kan fiender se Krönikören som gruppens ledare och välja att angripa just honom.

Om ni ändå upplever Krönikören som alltför kraftfull i er spelgrupp så har flera av er här i tråden föreslagit vettiga husregler för att dämpa effekten av Inspirera. :)
Fria Ligan

SCalvin

Fri 17 Apr 2015, 14:14

Krönikören ger väl extra tärningar, inte automatiska successes? Men att få två-tre extra tärningar när krönikören talar stort om forna visdomsord, "Bättre och bättre dag för dag!", är riktigt bra. Som att assistera, men du har en maxad färdighet som kan användas på alla andra färdigheter förutom klassernas specialare. Nu har våra krönikörer andra saker för sig också, att plåstra ihop folk och använda intellektuella färdigheter är ett par sådana. Vår krönikör använder sin artisttalang till att en gång per spelmöte hålla brandtal för att styra arkens befolkning i rätt håll.

Nackdelarna och hindren? Krönikören använder sin handling till inspiration. Krönikören inspirerar en person per runda, så vitt jag ser finns det inget mass-inspirera. Varje enskild handling måste inspireras, inspirationen för att skjuta håller inte genom en hel strid. Men att krönikören behöver relevant färdighet gör den starkt begränsad. En krönikör som måste bygga upp Skjuta för att kunna inspirera i det kan lika gärna börja slänga skott själv.

Kronk

Mon 20 Apr 2015, 09:48

Kan man alltså skaffa alla tre specifika talanger från sin syssla? Trodde att man bara kunde ta en av dem och sen är det allmänna talangerna som gäller.

Inspirera till Kämpa på passar ju utmärkt. Att ha någon som stöttar mentalt eller fysiskt genom tex en snöstorm! Istället för att man lägger sig ner i en driva och fryser ihjäl så är krönikören där och sliter i en och uppmuntrar att kämpa på "Bara lite till, det finns ett skjul i nästa sektor där vi kan ta skydd". Däremot mitt i en strid kanske man kan ge Inspirera minus mod pga allmän förvirring!

Tomas
Site Admin

Mon 20 Apr 2015, 11:36

Absolut, du kan skaffa alla tre talanger som är specifika för din syssla! Men du får bara välja en från spelstart.
Fria Ligan

Nilo
Topic Author

Tue 21 Apr 2015, 08:53

Tack för alla svar! Grymt bra input :)

Förra spelpasset byggde skrotskallen en rustning som blev riktigt bra. Skyddsfaktor 6 tror jag den fick, och gruppen hittade även en automatkarbin när de drog ett slumpat kort från artefakthögen. Gruppen blir snabbt bättre och jag tycker det är kul. Vi har också upptäckt hur fantastiskt bra mutationerna är. Ett liv kan verkligen tas fort. Men jag gillar det, det känns som om spelet ska köras utan så mycket tankar på balans. 30 motorskallar står mellan er och målet, vad gör ni? Det finns liksom ingen rättvisa, vare sig för rollpersonerna eller för de stackars SLP som stöter på spelgruppen.... Utifrån det känns inspirera rätt ok, i alla fall som vi kör den att succar ger tärningar till den andre.

Skrotskallens försök att bygga rötdräkter hindrades av att det krävdes grejer som en boss hade. Känns som om det systemet funkar bra!

Första slagen för Genomskåda, Kämpa på och Ta krafttag! Genomskåda är kul, de fick bara en suc på sina slag mutanterna de mötte verkade väldigt glada...