No-0n3
Topic Author
Posts: 7
Joined: Mon 06 Apr 2015, 20:37

Fråga om "Mutant med hund"

Mon 06 Apr 2015, 20:51

Hej,

Har lite frågor om vilka stats som hunden till "Mutant med hund" har, jag vet att GE är STY 3 och KYL 4, men blev lite förvirrad när jag såg i "Listan över prylar" (Bok 1: s. 170) där Hund står med och refererar till Kap. 5 i Bok 2 för speldata. Där jag endast hittar "Strykarhund" som har dessa GE, men även har färdigheterna "Slåss" FV 2 och "Fly" FV 3. Har "Mutant med hund"s hund även dessa färdigheter?

Kan inte hitta så mycket info i boken om hur en RP skaffar en ny hund heller. Så om någon skulle kunna ge mig ett exempel på detta. Står bara att det inte är så svårt, ett lyckat slag för "BUSSA PÅ" och nån dag i arken att göra det. Ska RP hitta en hund i arken eller ska RP själv säga att denne ser en hund och försöka slå för "BUSSA PÅ" om han lyckas så har han tagit kontroll över hunden, vid misslyckande så blir han attackerad av hunden.

Tack på förhand.

MVH / No-0n3
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: "Mutant med hund"s hund

Mon 06 Apr 2015, 21:20

Näh, en [Mutant med] hund använder inte färdigheter, den använder bara Bussa På FV (som ju ofta är högre, eller åtminstone lika högt än vad en strykarhund har).

Sedan vad gäller strykarhundar, som man tydligen kan köpa enligt prislistan, så är det en bra fråga. Jag vet inte vad eller varför. Skulle man tillåta att alla kan köpa en hund så försvinner ju i princip idén med Mutant med hund. Det skulle vara kul och veta vad FL hade för idé bakom den 'prylen' i prislistan.

Att skaffa en ny hund tar enligt boken ett par dagar om man är hemma i Arken så det är väl bara för de andra spelarna att rulla tummarna (eller hitta på något eget) medan Mutanten utan hund, skaffar en ny hund. Strid med sin tilltänkta nya hund är ju ett bra "misslyckande". Mutanten utan hund kan ju kanske hålla fast den och han kan få hunden ändå (ett slags 'Misslyckas framåt'). Ute i Zonen tänker jag (kanske) köra med att kan gruppen få ner hunden (via fasthållning) så kan Mutanten utan hund "tämja" hunden. Alla sådana typer utav infångande av hundar (slagsmål eller ej), tänker jag köra med Bussa På och inte Slåss.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
No-0n3
Topic Author
Posts: 7
Joined: Mon 06 Apr 2015, 20:37

Re: Fråga om "Mutant med hund"

Mon 06 Apr 2015, 21:48

Då har jag samma fråga om dig angående varför det finns en hund på listan. Hoppas nån från FL kan svara på detta.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Fråga om "Mutant med hund"

Mon 06 Apr 2015, 22:17

Bra fråga! Tanken är att det går att skaffa en hund för sällskap eller vakttjänst utan att man för den skull kan färdigheten Bussa på. En sådan hund styrs av SL, inte av spelaren.
Fria Ligan
 
No-0n3
Topic Author
Posts: 7
Joined: Mon 06 Apr 2015, 20:37

Re: Fråga om "Mutant med hund"

Mon 06 Apr 2015, 22:38

Bra fråga! Tanken är att det går att skaffa en hund för sällskap eller vakttjänst utan att man för den skull kan färdigheten Bussa på. En sådan hund styrs av SL, inte av spelaren.
Ok, då förstår jag. =) Tack
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Fråga om "Mutant med hund"

Thu 09 Apr 2015, 14:10

Kan man tämja andra bestar? Om de hittar en etterdogg och den följde med hem, kan en MMH ta sig an den? det leder ju även till att en MMH kan ha en samling hundar, även om en är dess speciella komanjon. En av våra spelare försöker sätta upp en kennel t ex. Att använda bussa på för att hantera djur, skulle det fungera?

Alla kan binda en hund i ett rep och kalla sig ägare, men bara MMH har det speciella bandet till kreaturen. Har hundar stats, och vad kan man få dem att göra utan att vara MMH?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Fråga om "Mutant med hund"

Thu 09 Apr 2015, 14:49

Min penny angående detta är att det är MMH som är de som tränar djur och annat (om man bygger de projekten). För en 'vanlig' mutant som köper sig en hund så är detta bara en vakthund. Den vaktar dig som husse/matte och det som den anser som sitt revir (din lya m.a.o.). Det är väl ungefär det som de s.k. vattenhandlarna (ett möte) använder dem till. Att skydda sig själva och deras vagn/ulk (eller vad de nu har som bär allt).

Att för spelare och ha med sig strykarhundar ut, kan nog bli både positivt och negativt. Det positiva är ju att man har ett djur med sig som är väldigt alert och vaksamt (kanske ett minus för fienders smyga). Problemet är att man inte har den där kopplingen Mutant-Hund som en MMH har, så det gör att hålla sig gömd och eventuellt själv smyga kan bli problem. Ett annat problem med att ha en strykarhund är att den säkert kan springa bort om den (de har ju fly) blir skadad, de har ju inte den där bandet till sin ägare som en MMH har.

Jag kör (från och med denna tråd, typ) med att, eftersom det är (i min m-värld) MMH som är djurtränare, så är det de som tämjer strykarhundar så att andra kan ha som vakthundar hemma i sin trädgård, men även etterdoggar när man senare har ett stall (och kanske även fålar och ulkar). Men alla djur (utom en MMHs speciella hund) är styrda av SL och gör som de normalt gör vid fara.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Fråga om "Mutant med hund"

Fri 17 Apr 2015, 13:51

Och i förlägningen kan en MMH:s hund göra allt som en vanlig mutants hund kan, men bättre. Om man jämför en MMH som använder sin hund som attack med en vanlig hund som attackerar självständigt, är en MMH effektivare?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests