Prisoner13
Topic Author
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Skrotskallen pressar...

Mon 06 Apr 2015, 17:44

Mina spelare som spelar skrotskalle vill bygga en massa grejer mellan möten. Jag tycker det verkar rimligt då vi låter det förflyta 1-3 veckor i spelvärlden mellan möten.

VI funderar en del på hur mycket som kan byggas på den tiden och har fungerande regler för det då de kan bygga ett par prylar och reparera nästintill allt som behövs. Däremot fungerar mekaniken för pressa inte något vidare i det specifika sammanhanget. Pressar de slagen och får trauma får de det i SKR. De slaggar en natt och är återställda utan problem. Bygger nästa grej och det upprepas. Det är ingen risk förknippad med att pressa slag och de går ut i zonen med 10 mutationspoäng och fullt i SKR.

Hur tycker ni att vi ska hantera det?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Skrotskallen pressar...

Mon 06 Apr 2015, 18:45

Personligen så tillåter jag inte spel mellan spelmöten. Så skrotskallen i mitt spelgäng får helt enkelt finna sig i att först ta sig till en sektor där han tror det finns prylar att bygga med. Vad för prylar och om det finns i vilken sektor beror på vad han ska bygga. T.ex. när han skulle bygga en eldkastare så begav han sig till en cykelaffär som gruppen hade varit vid något spelmöte före, han tänkte att där borde det finns saker att bygga eldkastare med (nipplar, cykelpumpar, etc.). Sedan fick han ju förklara hur han bygger eldkastaren (i värsta mutant-/fallout-stil). Hur lång tid det tar bestämmer jag, ofta ett par timmar för enkla grejor, dubbelt för lite mer avancerade grejer (om han har allt enkelt till hands).

Sedan vad gäller sömn, så har jag alltid kört med slumpmässiga händelser. Ungefär som nu finns i M:GA. Jag brukar slå 3+ hottärningar, två gånger per dag (natt och dag). Dock så skippar jag artefakter (såvida inte mötet är med intelligenta varelser som kan använda artefakter).

Bortsett från slumpmässiga händelser (som nu i och för sig finns i M:GA) så är det väl ungefär som reglerna säger. Tycker att det fungerar bra. Det blir ibland lite av ett äventyr i sig för gruppen att leta upp lämpligt skrot att bygga med och han har en liten vagn som han har byggt som han släpar saker som kan vara bra och ha.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Prisoner13
Topic Author
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Skrotskallen pressar...

Mon 06 Apr 2015, 18:57

Hmm.. Jag förstår.
Gillar grejen med att bygga i spel men det finns ju ingen rimlig förklaring till varför skrotskallen inte bygger hemma. Där borde förutsättningarna rimligen vara bättre.

Om vi helt enkelt låtsas att du är i mina skor och tillåter den typen av spel. Hur skulle du ha gjort då?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Skrotskallen pressar...

Mon 06 Apr 2015, 19:29

Jag tillåter (ofta) inte att mina spelare bygger saker hemma. Eftersom det inte finns något användbart skrot hemma i Arken (allt som skulle vara användbart har ju gått åt till att bygga reparera Arken. Reglerna är ju sådana att om man misslyckas så måste man (om inte SL är snäll, jag är inte snäll) byta sektor. I Arken så har ju Folket byggt och byggt ända sedan Arkens födelse, så något stort skrotupplag med delar finns inte där.

Senare sedan då det finns lite mer utveckling i Arken så som verkstad och annat så kan man ju tänka att det kanske skulle finnas delar att bygga med, Problemet är ju att detta tillhör Arken och har man ett marknadssystem så kanske det börjar komma handlare som varit i andra arker, men deras skrot är ju inte gratis dock.

Jag är nog fel person att fråga om just det är då jag tycker att det kan bli tråkigt spel och bäddar för problem.

En sak som man skulle kunna köra med:

Om du nu tillåter att man bygger saker mellan spelmötet (utan risk att det händer något, eller att lite förlorad sömn betyder något) så kan du ju införa att själva byggslaget inte kan pressas (och då inte heller ge trauma eller MP) eller t.o.m. bara anta att skrotskallen kan bygga en eller två saker mellan spelmötena utav standardkvalitet.

Då bygger fortfarande skrotskallen något mellan spelmötena men det finns fortfarande en morot att bygga något speciellt om man hittar något kul skrot under själva spelmötet, då man då kan få leka med bonuseffekter och sådant (och då kanske få förvirring och MP). Och ute i Zonen så är det lätt att få sin nattsömn störd.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Xunin
Posts: 41
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Skrotskallen pressar...

Mon 06 Apr 2015, 21:10

Osäker på om jag fattat frågan rätt men om spelarna vill bygga saker retroaktivt, d.v.s. under tiden som har förflutit mellan möten, så skulle de få göra det - men utan att pressa. Belöningen måste matcha risken, helt enkelt.

Sen om spelarna metaspelar genom att medvetet pressa skärpa "i onödan" eftersom att det är så lätt att återställa i och med att sömn är en oändlig resurs, då metaspelar du dem tillbaka genom att slänga in hot och händelser nattetid, eller (om de väljer att inte återhämta sig) in med hot som ger förvirring.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Skrotskallen pressar...

Tue 07 Apr 2015, 00:02

I vår grupp gäller att under eventuell tid som förflyter mellan spelmöten så har rollpersonerna fullt upp med det vardagliga. Att skaffa mat och vatten för dagen, reparationer av sitt skrotskjul, osv.
Annars skulle jag nog köra på att det inte är tillåtet stt pressa samt en rimlig begränsning av antalet prylar man hinner bygga... Alternativt att trauma från pressat slag gäller från spelmötets start, dvs. återhämtning av denna trauma kan endast göras i spel!
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Skrotskallen pressar...

Tue 07 Apr 2015, 10:03

I vår grupp gäller att under eventuell tid som förflyter mellan spelmöten så har rollpersonerna fullt upp med det vardagliga.
Problemet har inte dykt upp i vår grupp, men jag hade löst det som ovanstående. Visst blir det lite "meta" med risk för "vadå, har jag suttit och rullat tummarna i två veckor?", men det får de ta. Du kan ju alltid vara lite schysst och ha en lugn dag som inledning på ett spelpass efter ett längre tidshopp så de hinner göra sina färdighetsslag.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Skrotskallen pressar...

Tue 07 Apr 2015, 10:12

Bra förslag här. Reglerna är som ni märkt inte skrivna för att användas "off screen" mellan spelmöten. Tänk också på att många grejer som en skrotskalle tillverkar inte är hållbara. Om SL vill vara tillmötesgående låter det som ett bra förslag att tillåta ett eller två slag, utan pressning, under "down time". Pressade slag bör endast ske "on screen", det är en typ av dramatiska höjdpunkter som alltid ska ske under faktiskt spel.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests