kjell skarprättare
Topic Author

Nackdelar

Tue 10 Mar 2015, 20:34

Jag har alltid tyckt om system i spel där spelar uppmanas att ta nackdelar till sina karaktärer emot en viss mängd fördelar Så jag postar nu vad jag har skrivit ihop i hopp om att det finns någon annan som också gillar iden.

Belöningar
Kost 2poäng: +1 färdighetspoäng eller +1 talang (kan bara ta en av belöning en gång)
Kost 4 poäng: +1 valfri grundegenskap (kan ej överstiga max värdet)
Kan max ta kombinationer till ett värde av 6 poäng.

Nackdelar
Här är några exempel till nackdelar
'
Alkoholism 1-3 poäng: Flaskan är din enda vän. Flaskan har aldrig överget dig, flaska har aldrig försökt ta dina saker, flaska har aldrig stulit ditt krubb eller get dig stryk.

1 poäng: Du behöver ta minst en dos sprit om dagen eller ta en poäng eller ta en STY skada.
2 poäng: Du behöver ta minst två doser sprit om dagen eller ta en poäng eller ta en STY skada.
3 poäng: Du behöver ta minst tre doser sprit om dagen eller ta en poäng eller ta en STY skada.

Dyslexi 2 poäng: Bokstäver dansar ibland framför dina ögon och du ser ingen logik bakom vad krönikörernas så kallade stavningsregler.

2 poäng: rps läs och skrivkunnighet räknas som om arkens kulturnivå var ett steg lägre.

Fiende 1-3 poäng: någon i arken hattar dig till en sådan grad att den har förklarat sig din fiende och kommer försöka att göra livet surt för dig.

1 poäng: Personen är en den stora oviktiga massan i arken. Den har inte resurser till att starta/hålla igång några stora projekt emot rp. Men om det möts en mot en så kan den tänka sig göra något eller om någon annan drar igång ett projekt emot rp så kommer den att gå med i det projektet.

2 poäng: Personen tillhör en av det mera influensrika personerna i arken (den har en syssla dock ej boss eller slav) och är mera av en jämbördig motståndare och kan därför göra livet mera surt för rp eller dra ihop ett litet gäng för att ”göra upp”. Det finns också en stor risk att den har något/kan göra något som rp behöver.

3 poäng: Personen är en av arkens bossar vilket gör att rp sitter rejält i klistret. Den här personen är en av dem influensrika personer i arken. Och kan göra livet surt för rp eller om den vill dennas död. Rp kommer att behöva spendera ett stort antal resurser eller skaffa sig beskydd från en annan boss för att kunna vara någorlunda säker i arken.

Fobi 1-3 poäng: Du är rädd för något. Det skulle vara okej om det inte var så att du som förstelnad av skräck är du kommer i kontakt med vad du är rädd för.

1 poäng: Varje gång rp stöter på källan till sin skräck så måste det klara ett KYL slag eller förlora en manöver.
2 poäng: Varje gång rp stöter på källan till sin skräck så måste det klara ett KYL slag eller förlora en hel stridsrunda.
3 poäng: gång rp stöter på källan till sin skräck så måste det klara ett KYL slag eller var helt oförmögen att göra något under resten av konflikten.

För få eller för många kromosomer 3 poäng: Du har set andra av folket i striden hett helt plötsligt återhämta sina krafter, men det har aldrig hänt för dig. Men dit utseende har ändrast då och då.

3 poäng: när då slår på snedtändnings tabellen (sid 82) räknas radiakmärke som en 5.

Hållmage 1-2 poäng: Du är nästan alltid hungrig och äter nästa dubbelt så mycket som andra.

1 poäng: Du behöver äta 1.5 rationer krubb/dygn för att inte ta en poäng STY skada.
2 poäng: Du behöver äta 2 rationer krubb/dygn för att inte ta en poäng STY skada.

Kallblodig 1 poäng: När andra känner sig småkalla står du och hackar tänder, när andra känner sig rejält kalla har du hypotermi.

1 poäng: När du misslyckas med ett KÄMPA PÅ slag för att motstå köld så tar du två poäng skada STY och SKP.

Sjusovare 2 poäng: Så länge du kommer ihåg så har du alltid vaknat senare en det flesta i arken fast en du läger dig samtidigt som alla andra.

2 poäng: rp behöver en extra timme för att börja återhämta SKP (4-5 timmar sömn).

Skuldsatt 1-3 poäng: Av någon anledning är du skyldig en annan arkinvånare en viss summa patroner. Om du har lånat dem, haft sönder något värdefullt eller det bara inte ska hända någon olycka. Så måste du betala av din skuld i en viss takt eller så finns det risk att du får skuldindrivare efter dig.

1 poäng: har en skuld på1t6 patroner, måste betala av med 1patron/session.
2 poäng: har en skuld på 2t6 patroner, måste betala av med 2patroner/session.
3 poäng: har en skuld på 3t6 patroner, måste betala av med 3patroner/session.

Stressmage 1-2 poäng: Du har en känslig mage och får lätt magknip.

1 poäng: du måste villa i två timmar efter att du har ätit en eller flera portioner krubb eller ta -1 på allt tills den kvar varande tiden av det två timmarna har passerat.
2 poäng: du måste villa i två timmar efter du har ätit en eller flera portioner krubb eller ta -1 på allt tills du har kunnat får vila två timmar ostört.

TheSpaceMan

Re: Nackdelar

Wed 11 Mar 2015, 18:43

Skulle inte köra alkohol mot sty/trauma, snarare mot ev skärpa eller kyla.
Ett beroende gör sällan att du går och dör utan det.
Där emot sätter sig abstinensen väldigt hårt mot psyket.

Så antagligen kyla som tar stryk, då skärpa skulle vara att man blir trött och seg.

Det gäller att vara försiktig med nackdelar med har jag lärt mig. Man måste verkligen se till att spelare spelar på dom annars är det lätt att en spelare tar en nackdel, och sedan glöms den bort.

Det intressantare skulle jag säga, är att ge karaktären olika typer av handikapp, typ alkoholism då, och till skillnad från när man hjälper en vän hindrar en fiende. Så får man en erf om man spelat på karaktären utsatt sig själv eller gruppen för risk på grund av sitt beroende. Det gör att spelaren måste spela på det, men om dom glömmer så är det ingen som tappar utan spelaren själv.

PS. Hatar inte Hattar, Hålmage inte Hållmage. Visserligen är en fiende som hattar en också väldigt skrämmande. :)

Krönikören

Wed 11 Mar 2015, 22:31

Western IV som släpps snart (..jag vet, sjukt försenat men jag har sett spelet i pdf och det är så gott som färdigt! :)) har ett system för fördelar och nackdelar där man först måste spela ut en nackdel för att få en poäng att spendera på att tillgodoräkna sig en utav sina fördelar. Ett bra system för att nackdelarna inte ska glömmas bort (eller optas, typ fobi mot något RP förmodligen aldrig möter).

Kanske skulle Mutationspoängen kunna användas på liknande sätt i Mutant?
Erfarenhetspoäng är givetvis också en bra morot, särskilt i Mutant där 5 räcker för en höjning och en höjning är rätt så kraftig! (+1 i färdighet innebär ju 20% av de 5 man kan höja en färdighet!) För visst är 5 max i färdighet precis som grundegenskap eller har jag hittat på det själv? Hehe)

TheSpaceMan

Thu 12 Mar 2015, 08:19

Det var inget max i färdigheter tror jag när du köper. Eller?

Krönikören

Thu 12 Mar 2015, 20:59

Blev tvungen att kolla upp det nu! Fann på s.21 (i uppdaterade boken) att "Färdigheter mäts i färdighetsvärde (FV) på en skala från 0 till 5."

TheSpaceMan

Thu 12 Mar 2015, 21:39

Well call me a boiled blimp.
Har inte riktigt varit en issue ännu då ingen får börja med över 3 från start och vi har hunnit två spelmöten. ^^