Nattvandrare
Topic Author

Husreglade vapen i M0

Sat 21 Feb 2015, 17:18

Jag har några förslag på tolkningar av vissa vapen i M0. Dock är flera av dessa vapen artefakter så jag får varna för små spoilers, även om jag tycker det är såpass milda sådana så jag postar hellre i regelforumet.

Molotov Cocktails

Kräver 10 doser sprit (Motsvarar en hel flaska enligt grundreglerna). Vid kastandet av en molotov cocktail (Slag för skjuta) görs normal skadeverkan (Ett). Vidare kan bonuseffekter väljas:

Extra skada som vanligt
Stress görs istället för skada
2 Bonusar gör att fienden inte kan göra annat än släcka flammorna (Kräver fly slag)

Om det görs halva molotov cocktails kan en tärning slås och på 1-3 så fungerar den inte som exempel. Jag skulle dock kanske bedöma att helt fulla molotovcocktails ger två hela pryltärningar, sen kan man modifiera prylen efter hur välfylld flaskan är.

Jaktgeväret

Jaktgeväret har existerande värden, men ignorerar alla avdrag för långt avstånd.

Motivering: Har sett detta vapen diskuteras flitigt, men det lättaste är väl att låta vapnet skina på långa avstånd? Avdragen är rätt feta på långdistansskytte, alternativet är väl att dubbla bonusen från att sikta eller motsvarande? Grundproblemet var att vapnet saknade särprägling från automatgeväret som var strikt bättre med identiska stats men det vapnet hade automateld som förmåga, så då får jaktgeväret ge full bonus på längre avstånd som kompensation.

Hagelbössa

Hagelbössan får nu skada 2 istället för 3. På kort avstånd har hagelbössan obegränsat fokus och är den avsågad får den en mindre pryltärning men får inget avdrag i närstrid.

(Fokus är mitt egna påhitt, allt som har egenheten "fokus" får använda ettor liksom sexor som framgångar)

Motivering: Jag tycker hagelbössan behövde mer karaktärisering, och efter att jag införde fokusregeln på saker som i vanliga fall inte får pressa så kändes det logiskt att införa något sånt på hagelbössan. Dess skadepotential är nu mycket stor, med en hyffsad skytt så kan skadan enkelt bli uppemot 5 innan pressning, men det kanske är lite överdrivet. Jag tycker dock det var lite tråkigt innan att vapnet inte hade någon direkt distinktion från andra vapen. Jag tycker avsågningsregeln är det mest logiska sättet att beskriva en hagelbössa på.

Fenhorn
Moderator

Re: Husreglade vapen i M0

Sat 21 Feb 2015, 17:55

Jaktgevär (och andra vapen som har kikarsikte) skulle kunna göra så att räckvidden räknas som ett steg kortare om man siktar.
Detta betyder rent tekniskt ytterligare +1 när man siktar men denna omskrivning gör att du kan skjuta på distans som då blir räknas som långt. Själva siktningen ger sedan +1 eller +2 (själv kör jag med att du bara kan få +2 med ett fornvapen, aldrig med ett skrotvapen).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Nattvandrare
Topic Author

Mon 23 Feb 2015, 13:52

Jag tycker inte +2 bonus för jaktgevär på långt avstånd känns OP, det ska ju vara en artefakt av rang. Ditt förslag att forntidsvapen är ensamma om att ge högre siktförmåga är intressant, men jag tycker inte det är befogat att nerfa vanliga skrotvapen så pass mycket, och med min regel får jaktgeväret en tydligare distinktion.

Den som jag undrar mer över är hagelbössan. Den blir lite för mäktig med min regel, jag funderar på om alla rustningar och pansar som får lyckade tärningar räknas som dubbelt mot den, är det en rimlig tolkning och förenkling av hur en hagelbössa fungerar?

Fenhorn
Moderator

Mon 23 Feb 2015, 14:34

Ska väl sägas att jag alldeles nyligen införde begreppet 'bakladdade vapen' (det diskuterades i någon annan tråd). Så det gör att utvecklingen i min kampanj är skrotvapen som alla skrotskallar kan tillverka från start och om det finns en verkstad även finns att köpa hos välsorterade fixare (eller på marknaden om det finns någon). När så en Arsenal byggs så vet arken hur man gör bättre vapen (bakladdade vapen med kanske räfflade pipor m.m. som gör att de är bättre att skjuta med). Då kommer de s.k. skrotskjutvapnen sjunka i pris (de har ju som standard bara +1 i stället för +2 som bakladdade vapen har) men å andra sidan så finns det bakladdade vapen och köpa i marknaden. Även skrotskallar kan tillverka ett bakladdat vapen men den boss som styr över Arsenalen kanske inte tycker om "konkurrens".

Så det gör att i min kampanj så får man inte sikta med +2 (bara +1) förrän du har en fornvapen eller ett bakladdat vapen.

Ett alternativ som jag kom på nu när jag skrev detta vore ju att tillåta en siktningsbonus upp till samma nivå som prylbonusen. Detta skulle göra att ett bra vapen som är välskött kan få mycket plus medan ett dåligt vapen eller ett vapen som från början var dåligt inte går att sikta lika bra med.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Nattvandrare
Topic Author

Tue 24 Feb 2015, 01:00

Jag har följt diskussionen kring bakladdade vapen och känner att det räcker att prylbonus ökar ett steg på dylika vapen. Jag gillar distinktionen mellan bakladdade vapen och vanliga skrotvapen, men jag känner fortfarande att artefakterna kan vara mycket bättre än bakladdade motparter.

När det kommer till senare utvecklingar som att t.ex. arken kan tillverka vapen som är lika bra som artefakterna tycker jag ärligt talat det går lite förbi fokuset för mutant år noll, och då känner jag att det skulle behövas ett mer avancerat regelverk överlag (Och tycker inte BRP versionen var särskilt imponerande tyvärr). Det är den mentaliteten jag har när jag tillskriver regler till högt avancerade och mäktiga tingestar, att de är utanför arkernas nivåer och det närmaste man kan komma är bakladdade vapen.

SCalvin

Tue 24 Feb 2015, 08:13

Jag tror inte att ett hagelgevär behöver större förändringar. Mindre räckvidd? Skada 3?

Nattvandrare
Topic Author

Tue 24 Feb 2015, 14:09

Jag läste igenom Year Zeros artefaktkort och då har hagelbössan Near Range (Det näst kortaste), tre pryltärningar och 3 i skada samt ett magasin på 2 patroner. Jag funderade på det, om man inför att bakladdade vapen får +1 pryltärning så är det teoretiskt möjligt att bygga ett hagelgevär. Det kräver fem sexor (Skapa vapnet, göra det beständigt, öka skada, öka bonus, extra pipa) men kommer då alltid ha längre avstånd än vad hagelbössan kan ha.

Det är fortfarande upp till var och en att bedöma hur de ser på artefakterna. Ska hagelbössan vara uppnåbar för arkens teknologi? Jag tror att om jag behåller hagelbössans stats som de är (Vilket jag nu börjar luta åt) så kommer jag iaf införa att den får mindre avdrag i närstrid, och om man kapar pipan på den stryks en prylbonus men avdraget i närstrid elimineras helt. Tänker mig att avdraget bara är -2 på armslängd för en vanlig hagelbössa och då -0 för en avsågad. Då är det ett väldigt bra vapen, som inte har alltför mycket specialregler, är lite mer lik min regel för jaktgevär, och är onåbar genom existerande regler för arkerna, även om jag inför att bakladdade vapen får +1 pryltärning.

SCalvin

Sat 07 Mar 2015, 23:36

En dos sprit är ganska rejält. När vi haft fulla 10 enheter sprit har det varit mer av ett krus eller kagge. Som jämförelse är väl en dos sprit en rejäl sup, 24 timmars sken med en lampa eller en salva med eldkastaren. Jag vet inte hur mycket bränsle till en bil som en dos sprit motsvarar, bilreglerna finns väl i spelledarboken.

Slår man fem lyckade tärningar på mecka har man förtjänat det häftigaste skrotvapnet i Arken. Som ni beskriver hagelgevärsfyndet är det ett enklare civilt jaktvapen, mindre avancerat än dåtidens militära standard men häftigare än det genomsnittliga arkbygget. Alla fynd är inte balanserade.

Skulle man kunna bygga något som ett skrothagel? Skrotgevär med mer skada, men mindre räckvidd?

TheSpaceMan

Mon 09 Mar 2015, 23:29

Övervägde faktiskt ett system som lät en skrotskalle att fördela om atributer på ett vapen utan risken att förstöra det.