Prisoner13
Topic Author
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Minimutationer

Sun 15 Feb 2015, 19:32

I vår spelgrupp föddes iden om minimutationer.

Efter att ha lirat så kände vi att mutationerna är sjukt maxade. På ett bra vis men att de inte finns i spel mellan tillfällena som de inte används i spel. Mutationerna är en central del i spelet och bör i mina ögon ha en större närvaro. Vi tänkte då tillbaka på gamla Dungeons and dragons som vi spelat någon gång på tidigt 90 tal och magiboxen i Drakar och demoner. I dessa har magin gjorts levande genom minimagi och cantrips. De gör inte mycket men gör att magin är mer närvarande. Något liknande skulle kunna finnas i Mutant.

Min tanke är att diskutera fram en minimutation med varje spelare. Exempelvis vill pyrokinesikern kunna värma en mugg vatten till kokpunkten. Känns som stämningsfullt. En del kommer ju ha lättare än andra men främst de mentala mutationerna kan annars bli lite dolda i den gemensamma visionen.
Har ni idéer på något liknande?
 
TheSpaceMan
Posts: 407
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Minimutationer

Sun 15 Feb 2015, 20:16

Jag skulle säga att det är helt ok att låta spelarna använda sina färdigheter till alla former av vardagliga handlingar som inte direkt involverar tärningsslag eller bonusar, så som du säger, som en bonus till känsla mer hur mutationer gestaltar sig.

Det eller som det står i boken tror jag, låta spelare även fritt välja estetiska mutationer.
En rötätare kanke har lätt glödande blodådror. Sådana saker, och att det även går att väva vidare till små färdigheter.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4541
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Minimutationer

Mon 16 Feb 2015, 00:22

I vår spelgrupp föddes iden om minimutationer.

Efter att ha lirat så kände vi att mutationerna är sjukt maxade. På ett bra vis men att de inte finns i spel mellan tillfällena som de inte används i spel. Mutationerna är en central del i spelet och bör i mina ögon ha en större närvaro. Vi tänkte då tillbaka på gamla Dungeons and dragons som vi spelat någon gång på tidigt 90 tal och magiboxen i Drakar och demoner. I dessa har magin gjorts levande genom minimagi och cantrips. De gör inte mycket men gör att magin är mer närvarande. Något liknande skulle kunna finnas i Mutant.

Min tanke är att diskutera fram en minimutation med varje spelare. Exempelvis vill pyrokinesikern kunna värma en mugg vatten till kokpunkten. Känns som stämningsfullt. En del kommer ju ha lättare än andra men främst de mentala mutationerna kan annars bli lite dolda i den gemensamma visionen.
Har ni idéer på något liknande?
Kul idé! Som SpaceMan säger är det ju fritt fram att introducera saker som mest har kosmetisk effekt. Och vill man formalisera detta ytterligare är det ingen omöjlighet. Man skulle kunna göra en liten lista på "kosmetiska effekter" av de olika mutationerna?
Fria Ligan
 
Prisoner13
Topic Author
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Minimutationer

Mon 16 Feb 2015, 09:15

Hjälp gärna till med en lista på tänkbara minimutationer som man kan ha som diskussionsunderlag till spelarna.
Jag tänker att minimutationerna inte har någon spelmekansik konsekvens utan helt rollspelas. Hur de kan användas behöver inte vara balanserat utan är mest en stämningshöjare som någon enstaka gång kan vara användbar i en ytterst specifik situation. De kostar inga MP och riskerar ingen snedtändning.


Pyrokinesi: Du kan värma en mindre mängd materia till temperaturen varm. Ca 90 grader och stort som en knuten näve beroende på densitet

Vilddjur: Du kan få dina ögon att glimma till och/eller prata med grov och skrovlig röst.

Spårsinne: Du kan alltid känna lukten av röta i mat och vatten.

Magnetism: Du kan manipulera små metallföremål, Få dem att sväva och dra dem till dig eller stöta bort dom.

Fyll gärna på!
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Minimutationer

Tue 17 Feb 2015, 01:52

Spårsinne-effekten låter som om den kan ersätta Känna zonen-slag, nja. Att göra småtrick med mynt och muttrar känns rätt, men mer avancerade saker som att rycka till dig ett föremål eller accelerera en skruv i ansiktet för att göra skada kan kräva en aktivering och ett mp. Jag vill se en magnetisör som sitter och "rullar tummarna" genom att flippa några gem i luften.

Vilddjur som growlar och pyrokinetiker som värmer dryck är helt ok.
 
Prisoner13
Topic Author
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Minimutationer

Wed 18 Feb 2015, 09:31

Jag tänkte snarare att spårsinne handlar om att sniffa på lite krubb som man hittar på någon nedgjord fiende för att avgöra om det finns röta eller ej. Egentligen skulle spelarna redan veta om det.

Inga saker som egentligen påverkar mekaniken i spelet.
 
User avatar
GimdringWutz
Posts: 9
Joined: Fri 15 May 2015, 17:48
Location: Åmål
Contact:

Re: Minimutationer

Sun 17 May 2015, 00:34

Pyrokinesi: Du kan värma en mindre mängd materia till temperaturen varm. Ca 90 grader och stort som en knuten näve beroende på densitet

Vilddjur: Du kan få dina ögon att glimma till och/eller prata med grov och skrovlig röst.

Spårsinne: Du kan alltid känna lukten av röta i mat och vatten.

Fyll gärna på!
Likätare: Kan känna "den goda" lukten av döda lik på längre håll än andra.

Magnetism: Känner alltid vilken riktning norr är åt. Den kompassförmågan kan ju störas ut (och peka mot närmaste källa) om mutanten själv eller någon i mutantens närhet (1-2m) bär på något metallföremål (skrotpistol/patron/gem) eller passerar förbi ett stort och dolt järnföremål (bomb/bil/kassaskåpsdörr/avloppsbrunn).
Vi behöver fler som vill spela i norra Dalsland / sydvästra Värmland. Hör av dig!
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Minimutationer

Sun 17 May 2015, 00:59

Magnetism: Känner alltid vilken riktning norr är åt. Den kompassförmågan kan ju störas ut (och peka mot närmaste källa) om mutanten själv eller någon i mutantens närhet (1-2m) bär på något metallföremål (skrotpistol/patron/gem) eller passerar förbi ett stort och dolt järnföremål (bomb/bil/kassaskåpsdörr/avloppsbrunn).
Med tanke på mutationen Riktningsknöl i de avancerade reglerna så tycker jag att den här för kraftfull.
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Minimutationer

Sun 17 May 2015, 16:46

Ingår förmåga att se elektromagnetiska fält redan i magnetmutantens förmågor?
 
jitter
Posts: 11
Joined: Sat 11 Apr 2015, 17:28

Re: Minimutationer

Sun 14 Jun 2015, 16:13

Tar mig fräckheten att bumpa den här tråden med några nya möjliga minimutationer. :)
Hör också gärna svaret till SCalvins fråga om magnetism!

Eldsprut: Kan snabbt och effektivt tillaga rötkött och liknande på spett bara genom att andas på dem. Är han zonkock kommer han till och med ihåg att pilla bort den giftiga svarta skorpan!

Elektrisk: Hennes hår står ständigt på ända, och även andras hår tycks dras till henne när hon går förbi.
-Råkar ofta ge harmlösa men omskakande stötar till folk hon rör vid.

Hyperreflexer: Det rycker konstant i muskler och ansikte på honom, och ögonen flackar extra snabbt och oroligt under hotande situationer.

Insektsvingar: Hon kan avbryta eller överrösta en annan person genom att surra extra högt.

Mardrömmare: Han kan få folk att se tydliga gestalter i vanlig rök eller moln. Användbart för historieberättande vid lägerelden kanske?

Mental dominans: Har en intensiv, kommenderande blick eller röst som får folk att komma av sig och känna sig bortdomnade i hjärnan, även när hon inte Befaller dem.

Monsterkontroll: Tämjda men bångstyriga djur lugnar sig oftast i hans närvaro.
-I Arken är han ofta omgärdad av halvtama glada, gläfsande hundar.

Patokinesi: Kan ge ett vagt intryck av att vara en Ytterst Trevlig Och Pålitlig Person första gången någon möter henne.
-Precis som med Domineraren så kan folk känna sig bortkollrade eller något avtrubbade kring henne även om de inte vet varför.

Reptilisk: Skiftar ofta färg ofrivilligt i laddade eller känsliga situationer, till sin stora förtret. I bästa fall så är det bara något distraherande för folk runt omkring, men i de värsta så vet folk precis hur nervös, rädd, arg, generad eller upphetsad han är, utan att han märker det själv.

Sonar: Kan prata eller ropa högfrekvent nog att det bara kan höras av djur och andra sonarmutanter. För övriga mutanter ser hon bara ut att mima.

Sporsäckar: Även i små mängder är hans sporer elaka och irriterande; de kan ge utslag och klåda på hud, men når de slemhinnor orsakar de istället nästäppa, röda rinnande ögon och allmän håglöshet.
-För att inte tala om hur lättantändliga de är.

Sprinter: Kraftiga trampdynor på fötterna och starka kloförsedda tår att ta spjärn med gör det oftast lättare för sprintern att springa barfota än i skor. Men tyvärr så är oskyddade fötter sällan en bra idé i zonen.

Telepati: Han har en skarp genomträngande blick som får folk att bli väldigt självmedvetna, särskilt om de vet om att han är telepat.
-Folk kommer ofta att tänka på saker de skäms för eller ångrar att de gjort när de befinner sig i hans närhet.

Vad tror ni? Dela med er av fler mutationer om ni har!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests