Dyhultsgrisen
Topic Author
Posts: 24
Joined: Sat 03 May 2014, 10:15

Ryggsäckar och väskor

Wed 11 Feb 2015, 17:55

Igår gjorde vi en spelgrupp ( jag är SL)
En tanke som slog oss allihop var att de inte kan bära någonting typ, de flesta av spelarna har styrka 2. De vill va bra på att skjuta. Antagligen kommer dö rätt snabbt i zonen men de får prova iaf, vi har inte kört det innan.
Men problemet är nu att de inte kan bära något.
Vad säger ni om ryggsäckar/väskor? Man får 2slots till men minus på att smyga?
Har andra haft samma diskussioner?

Tack för svar
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Ryggsäckar och väskor

Wed 11 Feb 2015, 18:34

En idé vore ju att låta en ryggsäck vara en pryl men som kan rymma fyra prylar som då inte räknas (eller något annat lämpligt antal). Sedan kan man ju köra med att en karaktär som har en ryggsäck kan inte göra annat (om man inte lyckas med ett kämpa på slag) än att gå normalt utan att ta av sig ryggsäcken först. Detta gör att om det blir strid så tappar spelaren en runda och kan lätt bli överrumplad.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Dyhultsgrisen
Topic Author
Posts: 24
Joined: Sat 03 May 2014, 10:15

Re: Ryggsäckar och väskor

Wed 11 Feb 2015, 22:33

Bra ide!
Tack
 
User avatar
Messias
Posts: 102
Joined: Fri 17 Jan 2014, 21:01

Re: Ryggsäckar och väskor

Thu 12 Feb 2015, 00:42

Vi brukar bara köra med att rollpersonerna har de utrymmen de behöver för att bära antalet prylar deras styrka tillåter. Deras STYRKA avgör hur mycket de kan bära - spelarna får fritt berätta hur de bär på prylarna, eller vad de bär prylarna på och/eller inuti. Så länge prylarna bärs på karaktärens person (alltså inte typ dras på en kärra eller något), så är allt kosher. Vi brukar dock göra så att spelarna skriver eller ritar upp vilka prylar som ligger i vilka väskor eller bärs på vilka kroppsdelar, för att hålla reda på vad de t.ex har tillgänglighet till om de skulle tappa bort sin väska eller lyftas upp och ned av en jättevuxen maskinvarelse så att fickorna töms.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Ryggsäckar och väskor

Thu 12 Feb 2015, 01:05

Även vi låter styrka avgöra hur mkt som kan bäras och lägger ingen större detalj vid hur prylarna bärs. Fickor, kappsäck, osv.
Ryggsäck har vi som en bonuspryl + en finare vaiant som artefakt. Skrivit någonstans på forumet, bla i min artefakttråd tror jag :)
Min "husregel mekanik" (snarare kreativ applicering av grundreglerna kanske..) är iaf att ryggsäcken ger extra pryltärningar till Kämpa på när man är överbelastad.
 
User avatar
Xunin
Posts: 41
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Ryggsäckar och väskor

Thu 12 Feb 2015, 10:13

Jag har låtit mina spelare vid karaktärsskapandet välja mellan ryggsäckar, gympapåsar, väskor et.c.vilka i sig själva inte väger något men spelarna kan förvara sitt (ej skrymmande) gods i dem.

Vad det gäller bärförmåga så är låg styrka helt klart ett handikapp men det kan kringgås genom att låta slaven i sällskapet bära på allt fluff. Om ingen slav finns kan man oftast hyra eller köpa motsvarande i Arken. Ett par spelmöten in kan man välja talangen Packåsna (sty 2 = 8 prylar), efter vilket det inte borde vara några problem att bära runt på det mesta.
 
User avatar
Xunin
Posts: 41
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Ryggsäckar och väskor

Thu 12 Feb 2015, 10:13

dubbelpost
 
Dyhultsgrisen
Topic Author
Posts: 24
Joined: Sat 03 May 2014, 10:15

Re: Ryggsäckar och väskor

Fri 13 Feb 2015, 12:34

Tack för alla svar!
 
RonnyNyström
Posts: 6
Joined: Mon 17 Nov 2014, 02:12

Re: Ryggsäckar och väskor

Sat 14 Feb 2015, 22:13

En grej man borde kunna göra är att låta den starkaste i sällskapet skaffa packåsna, varefter han kan bära 16-20 prylar utan att bli nedtyngd. Sen kan alla i sällskapet skaffa 1 i Kämpa på (så att de kan hjälpa till) och sen hjälpa denne med att bära ytterligare 16-20 prylar (bäraren får skaffa en del i kämpa på såklart).
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Ryggsäckar och väskor

Sat 14 Feb 2015, 22:36

En grej man borde kunna göra är att låta den starkaste i sällskapet skaffa packåsna, varefter han kan bära 16-20 prylar utan att bli nedtyngd. Sen kan alla i sällskapet skaffa 1 i Kämpa på (så att de kan hjälpa till) och sen hjälpa denne med att bära ytterligare 16-20 prylar (bäraren får skaffa en del i kämpa på såklart).
Sen blir han skadad :lol:
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests