Xunin

Re: Ryggsäckar och väskor

Sat 14 Feb 2015, 23:36

En grej man borde kunna göra är att låta den starkaste i sällskapet skaffa packåsna, varefter han kan bära 16-20 prylar utan att bli nedtyngd. Sen kan alla i sällskapet skaffa 1 i Kämpa på (så att de kan hjälpa till) och sen hjälpa denne med att bära ytterligare 16-20 prylar (bäraren får skaffa en del i kämpa på såklart).
Sen blir han skadad :lol:
Skada torde inte göra någon skillnad eftersom bärförmågan baseras på basvärdet, även om det såklart verkar logiskt att det blir svårare att kånka runt på grejer när man är skadad, så jag förstår om man vill spela så. Dock kan jag tycka att administrering av prylar kan vara tillräckligt jobbigt som det är (tunga, lätta, 1/4, 1/10 o.s.v) för att försöka eftersträva den sortens realism i spel.

Apropå packåsna förresten tycker jag den känns lite för stark. Jag har övervägt att låta den ge +50% bärförmåga istället, men gissar att spelarna hänger mig om jag föreslår det vid spelbordet ;-)

Fenhorn
Moderator

Sun 15 Feb 2015, 00:46

Skada torde inte göra någon skillnad <>
Tänkte mest om han blir bruten eller får en kul allvarlig skada. Kanske dumt att lägga alla ägg i samma korg.

Bättre att skrotskallen bygger en liten kärra (eller två) som nån kan dra tycker jag väl personligen. Då behöver man inte offra fem EP på packåsna utan kan ta ett FV eller en roligare talang.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

SCalvin

Tue 17 Feb 2015, 01:07

Bärförmågan som vi tolkar den är vad mutanten kan bära på sin person lätt och ledigt. Exakt hur RP bär saker i fickor, väskor, nävar, säckar och konsumpåsar är inte en viktig detalj, på samma sätt som deras övriga kläder och utseende. Skada minskar inte grundförmågan att bära, men gör eventuella Kämpa på-slag svårare.

Kärra såg jag i utrustningslistan, men inga stats för den. Någon gräns för vad man kan dra på en kärra borde det finnas, även om den är hög. När man har riddjur, kan man börja spänna dem för en kärra i stället för mutanter? Hur går det att smyga med en kärra?

Jag kan tänka mig två artefakter att hitta som modifierar bärförmåga. Fjällryggsäck och Shoppingvagn. Ökar bärförmåga med ett fast antal (är 1-3 rimligt?) inklusive ryggsäckens egen belastning. Vagnen är en behändigare, lättviktigare kärra i härdig metall med fräna små hjul och en sittplats för en liten mutant.

Fenhorn
Moderator

Tue 17 Feb 2015, 01:45

Den vagn som vi använder är (den är förhållandevis liten och smidig):

Vagnen räknas som en tung pryl att dra (man kan ju vara flera). En kärra har en prylbonus +1 (används med Kämpa På om man ska förflytta sig snabbt med kärran) och tar 4 platser. Som bonuseffekt kan man välja (förutom att göra den hållbar) att öka prylbonusen ett steg (bättre hjul) eller för att öka hur mycket belastning den kan ta, med 4 platser per bonustärning.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Krönikören

Tue 24 Feb 2015, 00:59

Jag vred och vände på denna fråga en hel del innan jag beslutade mig för att låta ryggsäck och vagn endast ge prylbonus till Kämpa på, dvs. att släppa tanken på "platser". Det är bättre att SL sätter denna begränsning i fall till fall beroende på vad som ska lastas (och hur spelarna beskriver att de lastar!)

Min motivering är att Bärförmåga och "utrymme" i M:0 är en abstrakt sammanslagning av otymplighet, längd, volym, form och vikt hos ett föremål. Hur många skrotpistoler bör man kunna knuffa i en kundvagn? Bara 4? Hur många pilatesbollar? Spjut är ett annat jobbigt exempel, det väger inte så mkt men är otympligt, så 3 borde inte vara 3ggr så jobbigt att dra på en vagn som ett?

Använd SL! :)

Prisoner13

Tue 24 Feb 2015, 09:48

Vi gjorde lite skrotskalleprojekt av det.

RYGGSÄCK/BÄRSTÄLLNING
Ryggsäcken tar inte någon plats att bära och ger +1 i prylbonus mot kämpa på. I orginalutförande håller ryggsäcken ett spelmöte.
Bygga ryggsäck tärningsbonusar
Sitter bra + 1 kämpa på (Max 2)
Rymlig + 1 bärförmåga (Max 2)
Hållbar Håller mer än ett spelmöte

VAGN
Vagnen räknas som en tung pryl att dra. En kärra har en prylbonus +1 för att kämpa på och har 4 platser för grejer. Som bonuseffekt kan man välja att öka prylbonusen ett steg eller öka hur mycket belastning den kan ta. Förflyttning tar dubbla tiden om man inte kämpar på 1 gång / sektor. Det går inte att smyga med en kärra. I orginalutförande håller kärran ett spelmöte.
Bygga vagn tärningsbonusar
Bra hjul + 1 kämpa på (Max 2)
Rymlig + 1 bärförmåga (Max 2)
Hållbar Håller mer än ett spelmöte

Dyhultsgrisen
Topic Author

Tue 24 Feb 2015, 13:06

Håller med dig Krönikören. Börjar inse att det är enklare och roligare att rollspela sådana saker.