User avatar
KimKhan
Topic Author
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Mon 09 Feb 2015, 22:43

Jag kikade på forumet innan jag ville ställa frågan om vad egentligen regelmässigt som skiljer Bakladdare från Skroteldvapen och såg att de egentligen fungerar likadant. Jag började sedan fortsätta tänka vidare på saken om vad EGENTLIGEN en Arsenal tillför Arken med massproducerade vapen, och hur de borde skilja sig från vanliga skrotvapen. Dels för att tillfredsställa min egen petighet men också för att motivera Projektet Arsenal (Arsenal är till exempel inget krav för senare Projekt).

Rollspelsmässigt skulle jag kunna tänka mig att Arken kan i det läget när den har en etablerad massproduktion av eldvapen så kan det antas att alla soldater/milismän har tillgång till Bakladdare. Annars utan en Arsenal så kan det vara ganska svårt att förse "de väpnade styrkorna av Arkonien" med skjutvapen vilket skulle resultera i någon som skulle se ut som en samlad pöbel från Mad Max 2: The Road Warrior fast utan de tuffa bilarna. Någon kanske har en pickadoll men resten får nöja sig med klubbor knivar och vässade bumeranger.

Det skulle också inte vara en dum idé att ge någon slags spelmekanisk fördel i större väpnade konflikter om Arkens soldater, milismän, eller till och med allmänna medborgare hade en tillgång till massproducerade vapen (om dom till och med är överlägsna vanliga skrotvapen) vid Arken eller ute i Zonen. Paralleller kan göras till Vilda Västern där Mexikanska banditer som korsade Rio Grande in till Amerika åkte på storstryk när de försökte "göra sin grej" som de alltid gjort i hemlandet. Dom tänkte inte på att det fanns så mycket folk i Amerika som hade vapen som inte var militär eller länsman!

Sedan rent estetiskt skulle det göra en skillnad också kan jag tänka mig. Det kan leda till en standardiserad formaliserad Armé (vilket är ett eget projekt i och för sig) med uniformer, marscher, och en helt annan typ av pondus i Arken. Bonusen till utvecklingsnivån kan ses som en generell och kanske otydlig representation av vad jag har snackat om =)

Rent regelmässigt har jag det svårt att komma fram till bra "lösningar" på "problemet" att Bakladdare och Skrotvapen ska fungera på samma sätt. Att öka skadan känns lite tafatt och, faktiskt ärligt lite granna "OP". Att öka initiativet känns lite granna samma sak där. Kanske priset på vapen halveras? Eller går inte sönder lika lätt? Den kanske är lättare att skjuta med än klumpiga skrotvapen?
Det känns svårt att skapa en tydlig Fornvapen > Bakladdare > Skrotvapen-hierarki om man ska ska biffa upp Bakladdare för att göra dem ett snäpp bättre än de vapen som annars kan skapas innan det finns en Arsenal i Arken däremot.

Vad har ni gjort för husregler om Bakladdare? Vad för skillnad har en Arsenal gjort i era spel? Eller kanske jag är ensammen med att ha dessa tankar svirlandes bakom pannbenet?
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Tue 10 Feb 2015, 00:25

Min grupp har inte kommit så långt i Arken att en Arsenal är aktuell.

Eftersom det Arsenal gör är att "bakladdade vapen blir tillgängliga i Arken". Det jag kör med är att väldigt få personer i Arken har skjutvapen. Den Milis som min grupp alldeles nyss har byggt upp är utrustade med huggare och sköld. Så med en arsenal så skulle den milisen ha skrotgevär.

Man skulle kunna köra med att vid eventuella slag så räknas den sidan som har skrotgevär/skrotpistol ha +1 i slagstyrka om fienden inte har skrotgevär/skrotpistol (eller bättre vapen).
Det gör att om Zongastar anfaller och dom har en slagstyrka på 3 och Arken har en slagstyrka på 2 men de har en Arsenal så den räknas som 3 för Zongastarna har inga skrotgevär/skrotpistoler (eller motsvarande).

Vidare så kan man ju köra med att det finns bara patroner i Arken för ett spelmöte. Om det skulle förekomma mer slag i spelmötet så räknas inte gevären (patronerna är slut) om inte man har en patronfabrik. Detta skulle göra om Zongastarna ovan skulle förlora och till exempel tappa en slagstyrka (de har två kvar) och sedan fly så kommer Arkens slagstyrka vara 2 vid eventuella övriga anfall under spelmötet (t.ex. om man ska ta ut armén och anfalla Zongastarna när de flyr eller något annat anfaller) men behålls på 3 om man har en patronfabrik.

Bara lite spån så där på kvällskvisten ...
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
TheSpaceMan
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Tue 10 Feb 2015, 11:45

Jag anser att enskottsvapen som är som standard kräver lite simplare demontering för att stoppa in en ny patron, där av en handling för omladdning etc. Medans ett bakladdat vapen är genom tänkt för omladdning.

Kanske skulle gå att kombinera med en talang, att omladdning inte tar en handling?

Jag kan tänka mig att det här växt fram ur gamla UA reglerna. Där alla första generationens vapen var musköter.
Det hade också varit en intressant tolkning dock.
" + Arsenalen tillåter även produktion av musköter och mynningsladdade vapen och ger arkens invånare möjligheten att vara oberoende av tillgång till fornpatroner. Kräver projekt Alkemi. En laddning krut och kulor kostar två patron, men räck till 5 skott."
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Tue 10 Feb 2015, 12:21

Kul diskussion!

Spontana tankar:

Bakladdare har som standard bonus +2 och skada 2. Det är bättre än typiska skrotvapen (som har bonus +1), men sämre än fornvapen - inte minst eftersom de fortfarande måste laddas om efter varje skott. Rimligt?

Vad gäller bonus till Arken som helhet så ger ju projektet Arsenal redan +2T6 till Försvar. Det kanske räcker som effekt?
Fria Ligan
 
User avatar
KimKhan
Topic Author
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Fri 13 Feb 2015, 14:28

Jag har tänkt lite till lite mer och jag ska tycka till lite granna om vad ni alla har delat med Er. Det känns nästan rätt när man har startat tråden om saken =)

2d6 Bonus:

Jo, eftersom den redan ska ges till den allmänna utvecklingsnivån för Arken kan det blir svårt att göra "fler ändringar" på saker och ting eftersom det ska representera den allmänna förmågan och utvecklingen som Arken har när det finns en Arsenal utan att göra för mycket som det heter. År Noll ska vara en ganska enkelt system och för mycket detaljer kan arbeta mot själva konceptet som spelet står för.

För mig själv som SL kommer jag att ge alla projekt en ganska synligt tydlig påverkan på Arken så att arbeta lite mer på "vad en Arsenal EGENTLIGEN tillför" är inte en helt främmande tanke för mig. Och kanske därför vill jag ge en tydlig - men inte överdriven - bonus till Bakladdare. När spelarna har kommit så lång så borde de redan ha tillgång till Skrotvapen redan om inte ens fornstarka bössor och automatkarbiner. En Arsenal ger alltså spelarna ett ytterligare motiv till att bygga en Arsenal - de får tillgång till fabrikstillverkade vapen. Det borde ha en skillnad från vanliga hembyggen enligt mig själv alltså.

Vapenbonusar:

Och då kommer man ju rätt o slätt in i nästa punkt; att ge Bakladdare annorlunda effekter som inte nödvändigtvis balanserar dem men skiljer dem från Skrotvapen och Fornvapen (Fornvapen borde fortfarande vara attraktiva och eftersökta föremål!).
Tomas spontana tanke om att ge Bakladdare en Bonus på ett (1) poäng är alltså en riktigt bra kompromiss. Jag hade vela se att de ska vara lättare att sikta med än Skrotvapen men det skulle kanske göra den lite för stark i jämförelse med till exempel Jaktgevär som redan har en Bonus på +2. Till gången till ett magasin gör ju Jaktgeväret attraktivt men jag vet inte om jag själv skulle ge det den bonusen. Det är bara min smak som sabbar det för mig själv där =)

Laddning:

Där tror jag fortfarande att en omladdning av en Bakladdare borde ta samma tid som ett Skrotvapen. Laddningstiden för en dubbelpipig hagelbössa tar fortfarande en hel handling och det är när allt kommer omkring en Bakladdare det också! Att ladda om en sådan tar circa 4-7 sekunder om man är riktigt smidig.

Stora strider & Expeditioner:

2d6 bonusen ska förklara den allmänna slagkraften och vapenförmågan som Arken har men jag vet inte om man ändå kunde de Expeditioner och stora slag i grupper där Spelpersoner inte deltar en snutta mer styrka när de har Bakladdare också. Tankar?

Hagelbrak?

På tal om Bakladdare, kanske det går att bygga Hagelbössor också i en Arsenal? Konstruktionen är i princip densamma om inte enklare än ett gevär med räfflad pipa och med behov av precisionsskytte.
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
TheSpaceMan
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Fri 13 Feb 2015, 14:45

Ja en arsenal inför ju garanterat att "alla kan ha vapen" om ingen organisation aktivit går in att förhindra det, antalet vådaskjutningar i arken lär ju slå i höjden. Men syftet är ju egentligen att öka sin defensiva/offensiva styrka.

Det går ju även vrida intressant ur spelperspektiv, det är inte bara en möjlighet för en mutant att ha ett skjutvapen, det är enligt lag tvunget att ha ett vapen och vara redo om arken blir anfaller, slavar undantagna.

Det skapar ju även det speltekniska problemet, att om man kör slavar så är ju möjligheten med lätttillgänliga vapen en källa till en möjlig revolt, speciellt då slavar skulle kunna vara den smidigaste källan för stor massprodkution av delar och montering.

Men balansen där är viktig. En spontan tanke är att dom går att reparera i arken utan att riskera att permanent blir sämre, reservdelarna är ju ändå massproducerad. Allternativt kanske det går det tillföra någon bonus till skrotskallen just när denna producerar vapen i arken, kanske ger Arsenalen en + bonus på mecka gällandes vapen och rustningar eller kraftigt reducerad tid. Möjligt att skrotskallen kan producera vapen utan att det räknas som att skrotet är tömt från sektorn?

Det om någe kan ge en enorm spännvid på en arsenals möjligheter.
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Fri 13 Feb 2015, 14:57

Ska sägas att vi i min spelgrupp nog aldrig reflekterat över hur skrotvapnen ser ut eller fungerar.

BAKLADDARE
En bakladdare är ett eldvapen som laddas bakifrån, till skillnad från mynningsladdare. Den huvudsakliga fördelen är att det tar kortare tid att ladda om.

Effekt: Samma som motsvarande skrotvapen. Med en extra ☢ kan du ladda om vapnet utan att spendera en manöver.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Fri 13 Feb 2015, 15:14

Det konstiga med det här med bakladdare är att det känns efterkonstruerat utav FL. Menar, i boken så står det att med en Arsenal "kan Folket massproducera bakladdade skjutvapen, både pistoler och gevär." I prislistan så står Skrotpistol, Skrotgevär, och Derringer listade med ett pris på 3-6, 4-8, och 3-6 respektive, med kravet Arsenal.

Så när M:0 skrevs så verkar (åtminstone till synes) tanken med en Arsenal att man masstillverkar Skrotpistoler, Skrotgevär och Derringer som då blir tillgängligt för den breda allmänheten.

När jag läste M:0 så tänkte jag omedelbart att jag tänker låta skrotskjutvapen vara ovanliga och bara låta de mest framträdande har dem och låta 'norm' priset vara därefter (alltså 6, 8, och 6 respektive). När sedan en Arsenal finns så kommer många fler ha sådana vapen och 'norm' priset blir därför lägre (3, 4, och 3 respektive).

Om nu bakladdare ska vara någon ny typ av vapen som inte är skrotskjutvapen, varför har då skrotskjutvapnen ett krav att en Arsenal finns? Skrotskjutvapen har ju inget med den att göra, den tillför ju plus i UN-Försvar och att bakladdade vapen blir tillgängliga (+2, V2 tydligen).

Om nu bakladdare är en ny typ av vapen som då blir tillgängliga med en Arsenal så bör man ju flytta Skrotskjutvapnen så att de får krav Verkstad i stället.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Fri 13 Feb 2015, 16:02

En klart rimlig inställning. :)

Du har rätt i att bakladdare och serietillverkade skrotvapen sågs som ganska synonymt när M0 skrevs. Men så här i efterhand kan det ju finnas ett värde i att göra skillnad på de två. Och att då ge bakladdare en liten edge över skrotvapen i allmänhet (skrotvapen kan dock variera mycket i kvalitet).
Fria Ligan
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Bakladdare (Return of the Bakladdare!)

Fri 13 Feb 2015, 16:25

En klart rimlig inställning. :)

Du har rätt i att bakladdare och serietillverkade skrotvapen sågs som ganska synonymt när M0 skrevs. Men så här i efterhand kan det ju finnas ett värde i att göra skillnad på de två. Och att då ge bakladdare en liten edge över skrotvapen i allmänhet (skrotvapen kan dock variera mycket i kvalitet).
Kommer nog då köra med följande:

Derringer: +1; V2; Nära; Verkstad; Pris 3-6; B½; Hemmabygge*
Skrotpistol: +1; V2; Kort; Verkstad; Pris 3-6; B1; Hemmabygge*
Skrotgevär: +1; V2; Lång; Verkstad; Pris 4-8 ,B1; Hemmabygge*
* Kräver också att en skrotskalle har tid att bygga en i verkstaden. Kan ju bli en viss väntetid :)

Bakladdad derringer: +2; V2; Nära; Arsenal; Pris 6; B½
Bakladdad pistol: +2; V2; Kort; Arsenal; Pris 6; B1
Bakladdad gevär: +2; V2; Lång; Arsenal; Pris 8 ,B1
Dessa är då "fabriksgjorda" och är då bättre. Rent tekniskt tar de längre tid att göra och kräver ju att Arsenalen får in "råmaterial".

Detsamma kan man göra med eldkastare och skrotkanon om man vill.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests