Page 1 of 1

Projektmötena

Posted: Fri 06 Feb 2015, 15:16
by TheSpaceMan
Hur har ni löst dom?
Min plan är som sagt att varje spelare som inte är boss, tar på sig bosskläderna och försöker validera ett projekt ur den bossens synpunkt. Det känns som det är dom som har mest styrka att driva igenom grejerna.

Vi har haft spelare som fortfarande vill optimera sina karaktärer och annars föreslår projekt som gynnar dom själva istället för vad folket kan tänka önska.

Det låter en boss spelare fortfarande pusha sin agenda, men då gör han det ju ur rollen som boss iaf, större chans att den individen med sitt gäng kan pusha igenom något.

Re: Projektmötena

Posted: Sat 07 Feb 2015, 06:12
by SCalvin
SL frågar oss ur karaktär, och vi debatterar utvecklingen så. Spelarna har antingen fullt konsensus eller en omröstning om det hela, utan fördelar av vilken roll de har. Man har en viss tanke på den allmänna stämningen hos folket, men det speltekniska går före.

Personligen ser jag det helt som spelarnas val. Arken är väldigt mycket vad spelarna gör den till.

Re: Projektmötena

Posted: Sat 07 Feb 2015, 11:21
by Tomas
Japp, tanken är att rådsmötet sker out of character. Visst kan en spelaren "opta" genom att starta projekt som är bra för hans/hennes RP, men för att ett projekt verkligen ska bli klart hyfsat snabbt måste ju spelarna enas och deras RP jobba på samma projekt, inte varsitt.

Re: Projektmötena

Posted: Sat 07 Feb 2015, 11:21
by Tomas
Japp, tanken är att rådsmötet sker out of character. Visst kan en spelaren "opta" genom att starta projekt som är bra för hans/hennes RP, men för att ett projekt verkligen ska bli klart hyfsat snabbt måste ju spelarna enas och deras RP jobba på samma projekt, inte varsitt.

Välkommen till forumet SCalvin!

Re: Projektmötena

Posted: Mon 09 Feb 2015, 00:15
by Ifrit
Jag lät mina spelare skapa varsin bonuskaraktär i form av en rådsmedlem som röstats fram av folket och som ska organisera projekt för allmänhetens bästa. Jag ser det som att dom tillsammans utgör en relativt neutral boss som kontrollerar gryningsvalvet, krubb (och fram tills nyligen) vattenkranen. Vi brukar köra en 10-minuters session i början av varje spelmöte där dom får manipulera/mucka/schackra och hågvränga sig till nästa projekt.

Re: Projektmötena

Posted: Mon 09 Feb 2015, 01:10
by TheSpaceMan
Det blev så för oss med, att alla spelare representerar en boss under rådslaget.
En ordförande låter varje boss presentera sin vision av en bättre ark.
Andra bossar kan med fördel stå för eller mot ett förslag.

Reglerna nu kör att det projekt som får mest röster, eller dom två projekt som får lika många röster är dom som fokuseras på. Då spelarna i form av bossarna vill arkens väl så är oftast majoriteten måna om att saker ska framåt medans någon står mot, Bossen som för stunden har kontroll över krubb, tycker att odling är en dålig idé bättre med en svinstia som han och hans män vaktar över. Hjälper med intrigerna mellan bossarna med, och gav spelarna lite möjlighet att sväva utanför sina egna skor.

Re: Projektmötena

Posted: Tue 17 Feb 2015, 01:18
by SCalvin
De gånger vi jobbar på olika projekt är när RP är helt inkompetenta på båda färdigheterna som används. Då ingen nackdel ges av flera aktiva projekt har vi då delat upp RP för att effektivt utnyttja färdigheterna.

I spel är det inte nödvändigtvis initierade uppifrån, även om det sker. Projekt har startats som driftiga mutanters egna initiativ, som arbeten kollektivet av mutanter arbetar med eller något som en specifik grupp av mutanter tar som ett ansvar.

Jaktlaget som startades är en utveckling av folkets allmänna färdighet att överleva korta turer. Olika gäng har sina egna jaktgrupper som skickas ut på deras eget initiativ, när de väl lärde sig grunderna. Slavmarknaden är mer organiserad från olika fixare, oberoende och bossarnas. Försvarsmuren är något man gemensamt byggde upp med hela folkets stöd.