Fenhorn
Moderator

Re: LEDA VÄGEN med SKÄRPA?

Thu 26 Feb 2015, 20:47

I eran 'nya' upplaga så är GE för Leda Vägen fortfarande SKP. Är det en miss (ni glömde ändra till KYL) eller är det så att ni ångrat er och tycker att Leda Vägen ska vara SKP?
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Tomas
Site Admin

Fri 27 Feb 2015, 10:44

I eran 'nya' upplaga så är GE för Leda Vägen fortfarande SKP. Är det en miss (ni glömde ändra till KYL) eller är det så att ni ångrat er och tycker att Leda Vägen ska vara SKP?
ARGH! :)
Fria Ligan

Tomas
Site Admin

Fri 27 Feb 2015, 10:44

(det ska vara KYL, alltså).
Fria Ligan

Ifrit

Fri 27 Feb 2015, 15:39

Yay, reviderad reviderad regelbok 2016 :D Ni kommer få slut på apsnygga omslag i den här takten!

TheSpaceMan

Fri 27 Feb 2015, 16:23

Ah tror vi har den missen i vårat spel nu.

SCalvin

Sat 28 Feb 2015, 00:39

Jag gillar Kyla för zonstrykare. Man överlever inte med att grubbla i zonen eller hacka sig igenom problem, man håller huvudet kallt! Kyla hjälper många av de sekundära färdigheter en bra zonvandrare behöver. Hålla sig osedd, skjuta saker på avstånd, springa bort från faran... Sedan är Skärpa den andra viktigaste egenskapen för att överleva i zonen. Det mesta är hårdare än dig, att vara smart kan vara det enda man har.

Leda vägen skulle kunna ses som en kunskapsfärdighet, och därmed bättre baserad på Skärpa. Men ska den vara mer intuitiv, och om alla specialfärdigheter använder klassens specialstat... Så vilken ska det vara, officiellt?

Henke

Sat 28 Feb 2015, 08:55

För egen del så tycker jag SKP symboliserar ren intelligens, medan KYL är karaktärens "streetsmart". Därmed är KYL bättre för Zonstrykaren eftersom det handlar mer om "streetsmart" (att praktiskt förstå zonen) än om intelligens.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Prisoner13

Sat 28 Feb 2015, 18:14

Jag ser leda vägen som en färdighet baserad på erfarenhet, streetsmarts, intiution och iakttagelseförmåga. Inte om hur smart eller kalkylerande man är. Helt klart kyla som bäst representerar den i mina ögon.

Gaddeborg

Sat 28 Feb 2015, 22:07

Jag tycker faktiskt att SKP var mer stämningsfyllt (vi har bytt till KYL nu), mest baserat på vad som händer närm man pressar sina Leda Vägen-slag.

Förut blev min karaktär tröttare och mer virrig i svåra zonsektorer, fick svårt att speja och kunde till slut knäckas till en pladdrande manisk liten hög. Blev det strid kunde han däremot skjuta lika vasst som tidigare och springa som vinden. Det enda som hjälpte var att sova, länge. (tycker jag var bra)

Nu blir min karaktär framförallt svettig, törstig, rädd och darrig. Kommer det monster skjuter han kasst och springer långsamt. Däremot är han pigg, alert och lika skärpt som vanligt på kvällen när det skall kokas zongryta, undersökas artefakter och repareras utrustning. (tycker jag är sämre)

Sen gör ju KYL-bytet min gubbe 1 tärning bättre såklart. Men jag hade hellre sett att man löste det med talangen "Original Zonfarare" eller något, ex: den som har Leda Vägen 5 och inte startat som någon annan klass kan välja denna, den ger +1 färdighetstärning och typ automatiskt rötfri väg eller någon annan liten bonus.

Carrot

Sun 01 Mar 2015, 14:39

Du kan ju bara husregla in en ny Talang:
Zonskarp. Du kan välja att använda SKÄRPA istället för KYLA för att Leda Vägen.
Kostar 5 erf, är exklusiv för Zonstrykare.