Messias
Topic Author

LEDA VÄGEN med SKÄRPA?

Sun 28 Sep 2014, 20:35

Lade precis märke till att det i boken står att LEDA VÄGEN är baserad på SKÄRPA. Är detta feltryck? Vi har än så länge använt KYLA. Alla andra sysslors specialfärdigheter är ju baserade på deras bästa grundegenskap. Zonstrykarens bästa GE är KYLA.

Fenhorn
Moderator

Re: LEDA VÄGEN med SKÄRPA?

Sun 05 Oct 2014, 19:51

Bra fråga faktiskt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Messias
Topic Author

Sun 05 Oct 2014, 21:01

Bra fråga faktiskt.
Tack! 8-)

Tomas
Site Admin

Mon 06 Oct 2014, 08:13

Ja, en mycket bra fråga. Vi grunnar som bäst på den. :)
Fria Ligan

Jurij 1138

Mon 06 Oct 2014, 08:32

Leda Vägen bör ju baseras på SKÄRPA. Dock har även jag grunnat mycket på varför KYL är Zonstrykarens primära grundegenskap. Det kan ju ha mycket att göra med att KYL behövs för överlevnad ute i Zonen, men det verkar ologiskt att den ändå är primär.

Messias
Topic Author

Mon 06 Oct 2014, 15:41

En "jobbig" (för mig i alla fall) bi-effekt av att Zonstrykarens specialförmåga inte baseras på sysslans bästa grundegenskap är att de bästa Zonstrykarna i spelet kommer vara andra sysslor (som t.ex Skrotskalle) som valt talangen Mångsysslare. Så om du vill vara en så bra Zonstrykare du kan borde du börja som en annan syssla med SKÄRPA som bästa grundegenskap och sedan Mångsyssla dig till Zonstrykare. Den här situationen uppstod då vi i vår grupp har just en Zonstrykare och en Skrotskalle som nu varit ute i Zonen lite och valt att också bli Zonstrykare. Lite snopet för personen som valde Zonstrykare att veta att han snart kommer att vara liiite sämre än "den där nybörjaren som snabbt fatta hur man leder vägen".

Också lite mysko att Zonstrykare som varit Zonstrykare hela sitt liv inte kan vara lika effektiva på att LEDA VÄGEN som Bossar är på att KOMMENDERA, eller som SKROTSKALLAR på att MECKA.

simon

Mon 06 Oct 2014, 16:57

Zonstrykarens bästa GE bör vara Skärpa.

Varför?

Speja, Förstå sig på, Känna zonen. Alla baseras på Skärpa. Att det är bra att kunna Smyga, Skjuta och Fly ute i zonen är ju självklart. Men de SKP-baserade färdigheterna tillsammans med Leda vägen känns ändå viktigare.

Någonstans tänker jag mig att en zonstrykare primärt är en smart, beräknande typ. Man väljer sina fajter.

Lite så resonerar jag och min grupp!

Andra goda(re?) tankar? :)

EDIT: Så mitt förslag är helt enkelt att du kör med SKP som bästa GE och ignorerar att det står KYL. Då löser det dina Mångsysslar-problem och det blir logiskt.

Xunin

Mon 06 Oct 2014, 20:25

Jag lyckades också att missa det både första och andra genomläsningen av reglerna. Det var först när jag såg att en av mina spelare hade skrivit "Leda vägen (kns)" på rollformuläret som jag hajade till...

Det är logiskt att låta Leda vägen baseras på skärpa, men jag får dock känslan att det är tänkt att zonstrykaren inte ska vara en "förstå-sig-på":are (konstiga föremål ska identifieras av skrotskollar hemma i arken t.ex.) och att man därför valt kyla (vars färdigheter är lika viktiga för en ranger) som primära grundegenskap.

I praktiken har det förstås ingen avgörande betydelse, eftersom man väljer sina färdighetsvärden själv. Personligen väljer jag att inte stirra mig blind på "bästa grundegenskap", för det blir flera sysslor som känns tveksamma om man skohornar in dem under under en specifik GE. *host* slaven *host*.

Tomas
Site Admin

Mon 06 Oct 2014, 21:07

Efter moget övervägande känner vi att GE för Leda Vägen bör vara KYL. Som Xunin säger går zonstrykaren mer på instinkt och kyla än på intelligens när han eller hon rör sig i Zonen.

(Här ni redan börjat köra SKP så är det förstås inte hela världen, fortsätt med det :).)
Fria Ligan

simon

Tue 07 Oct 2014, 07:11

Känns som om zonstrykaren och mutant med hund är rätt lika då. Men det är nog vettigt att ha dom agera efter kyla snarare än skärpa.