User avatar
Daarkh
Posts: 88
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Husregler: MUTATIONER

Tue 28 Oct 2014, 00:24

(Ok, här kommer några till. Dessa är också oslipade och oprövade, så förslag är välkomna)

AQUAKINESIS
Mutanten kan styra över vätskor, och då främst vatten. Forma, rena och dra ut. Mutanten kan:

• Tillfälligt forma vätska och använda den för att fånga någon eller kanske bana en torr väg genom vattenmassor

• Rena vätska till att bli rent vatten, få bort röta, lort eller andra främmande ämnen ur vattnet.

• Torka ut varelse genom att pressa vattnet ur dennes kropp. Mutanten kan välja på att ge sin motståndare 1 poäng skada eller 1 poäng stress / MP spenderad.
 
User avatar
Daarkh
Posts: 88
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Husregler: MUTATIONER

Tue 28 Oct 2014, 00:25

ARBORKINESIS
Träd och växter är dina vänner. Mutanten kan:

• Kommunicera med växterna, ställa enkla frågor men även via fysisk kontakt göda eller vittra sönder en växt.

• Få en växt att växa extremt snabbt, och på ett sätt som mutanten styr. Kan därmed få växter att fånga och hålla fast motståndare, blockera en väg eller lyfta upp mutanten.

• Animera och mutera växter. Kraftig förändra en växt och animera den till att röra sig utan sin rot. Effekten sitter I under en dag och växten dör efter solen gått ner. Men medan den lever kan mutanten använda den på samma sätt som en Mutant med Hund gör med sin hund.
 
User avatar
Daarkh
Posts: 88
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Husregler: MUTATIONER

Tue 28 Oct 2014, 00:29

BESÄTTA
Att med sin tankekraft ta kontroll över andra varelsers kropp och lemmar. Mutanten kan:

• Kontrollera kroppsdel på en levande varelse, få denne att strypa sig själv, släppa sitt vapen, få ett ben att vika sig under honom osv.

• Förlama muskler och få motståndaren att stå helt orörlig under en runda.

• Stanna eller stressa sin motståndares hjärta. Ger motståndaren 1 Skada / MP
 
User avatar
Daarkh
Posts: 88
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Husregler: MUTATIONER

Tue 28 Oct 2014, 00:33

MORPHEUS
Styra över sömn och drömmar. Mutanten kan:

• Med sin mun suga syret ur en motståndare på en armlängds avstånd, det ser ut som att mutanten gäspar. Detta sänka en motståndares skärpa med 1 / MP, och om skärpan når 0 så somnar motståndaren.
(Alternativt strö sömnsand över sin motståndare?)

• Sända drömmar till någon som sover. Offret behöver vara inom synhåll. Drömmarna kan vara lugnande eller vara mardrömmar. Minskar eller ökar antalet återvunna poäng I Skärpa med 1 / spenderat MP.

• Meditation, mutanten själv behöver knappt sova, utan kan med en timmes mediation och spendera ett MP, återfå sin fulla mängd Skärpa.
 
User avatar
Daarkh
Posts: 88
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Husregler: MUTATIONER

Tue 28 Oct 2014, 00:34

RIKTNINGSKNÖL
Dags att återinföra denna mutationsklassiker. Mutanten med denna knöl kan:

• Alltid avgöra riktningar och ett nära perfekta avståndsbedömning. Även under jord eller I totalt mörker kan mutanten känna på sig vart denne befinner sig.

• Kan skicka ut signaler som disorienterar andra. Offret blir kraftigt yrslig och kan börja kräkas. Sänker motståndarens Skärpa med 1 / MP spenderade. Om offrets skärpa når 0, kommer denne svimma.

• Mutantens detaljrika avståndsbedömning gör att denne kan enklare träffa saker. Varje poäng spenderad MP ger en extra gul tärning när denne använder färdigheten Skjuta.


(Det var den sista för den här gången.. nu ska jag hålla käften en stund!)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1513
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Husregler: MUTATIONER

Tue 28 Oct 2014, 00:35

Du har flow Daarkh! :D
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4516
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Husregler: MUTATIONER

Tue 28 Oct 2014, 00:41

Grymma grejer!
Fria Ligan
 
User avatar
Daarkh
Posts: 88
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Husregler: MUTATIONER

Thu 30 Oct 2014, 09:54

Tackar. De är som sagt oprövade än, så jag ser gärna en diskussion om dem och hur de eventuellt bör ändras eller justeras. Skulle ni på Ligan vilja använda er av något av dem i framtida kompendium är det helt ok.
 
User avatar
Daarkh
Posts: 88
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Husregler: MUTATIONER

Fri 07 Nov 2014, 11:38

Efter en slöstart på morgonen framför tvn och en dokumentär om djurarters uppbyggnad så ramlade denna ner som en extra mutation. Den är inte speciellt unik då den blandar existerande mutationers funktioner och endast har en egen funkation, men så är ju även en del av de andra officiella mutationerna. Och jag tyckte den skulle kunna vara rätt kul att ha med. Som tidigare inlägg, så har denna inte hunnits testas i spel ännu utan är bara ett förslag.

TRÄDSVINGARE/PRIMAT
Likt apor så har denna mutant utvecklats med långa kraftfulla armar för att kompensera för sina korta klumpiga ben. Detta gör att mutanten använder sig helst av armarna till hjälp för att röra sig bättre. Gåendes endast på benen så kan den endast röra sig i halv hastighet mot för folk med mer mänskliga ben. Använder mutanten händerna för att hjälpa till kan den dock röra sig i normal hastighet och till och med sprinta kortare sträckor.

• Fördubbla din förflyttning i en runda – varje manöver du lägger på förflyttning
räknas som två (sid 96). Du kan alltså gå direkt från långt avstånd till armslängd på en runda, eller gå
direkt från kort avstånd och slåss i närstrid i samma runda. Kostar 1 mp.

• Klättra lätt och ledigt. Du kan spendera 1 mp i stället för att slå för att fly när du ska klara en svår klättring.

• De kraftfulla armarna är dessutom extremt starka och du kan spendera 1 mp för att automatiskt lyckas med ett Ta Krafttag, så länge inte SL anser det vara mer än -2 i Svårighetsgrad.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Husregler: MUTATIONER

Tue 11 Nov 2014, 01:47

BJÄSSE

Du är abnormt storväxt. Din gigantiska kroppshydda kan användas på tre sätt:

• För varje spenderad MP kan din väldiga kropp stå emot en poäng skada.
• För varje spenderad MP kan du göra en skadebonus på en poäng när du träffat någon i närstrid (obeväpnad eller beväpnad)
• Om du offrar en MP så lyckas du automatiskt med ett slag för Ta kraftag eller Kämpa på. SL bedömmer vart gränsen går (kan lyfta ett bilvrak men inte en färja..?)

Kombinationen med grönt skinn avrådes! :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest