Kosta
Site Admin

Re: Husregler: MUTATIONER

Tue 11 Nov 2014, 09:48

Kombinationen med grönt skinn avrådes! :)
:D
Fria Ligan

Daarkh

Tue 11 Nov 2014, 13:05

BJÄSSE

Du är abnormt storväxt. Din gigantiska kroppshydda kan användas på tre sätt:

• För varje spenderad MP kan din väldiga kropp stå emot en poäng skada.
• För varje spenderad MP kan du göra en skadebonus på en poäng när du träffat någon i närstrid (obeväpnad eller beväpnad)
• Om du offrar en MP så lyckas du automatiskt med ett slag för Ta kraftag eller Kämpa på. SL bedömmer vart gränsen går (kan lyfta ett bilvrak men inte en färja..?)

Kombinationen med grönt skinn avrådes! :)

Jag skrev på en liknande och hade precis samma tre mutationsförmågor. Jag satte dock en gräns på max -2 i svårighetsgrad på den sista angående Ta Krafttag eller Kämpa på, ansåg SL att det var ett -3 slag, så kunde inte ens denna mutation hjälpa, utan då fick man slå normalt, eller offra mutationspoäng och slå mot -1.
Detta mest för att ge spelarna ett "mellan tummen och pekfingret" mått på hur långt de kunde dra den.

Krönikören

Tue 11 Nov 2014, 18:21

Jag skrev på en liknande och hade precis samma tre mutationsförmågor. Jag satte dock en gräns på max -2 i svårighetsgrad på den sista angående Ta Krafttag eller Kämpa på, ansåg SL att det var ett -3 slag, så kunde inte ens denna mutation hjälpa, utan då fick man slå normalt, eller offra mutationspoäng och slå mot -1.
Detta mest för att ge spelarna ett "mellan tummen och pekfingret" mått på hur långt de kunde dra den.
Det låter som en bra lösning! Nämns ju lite riktmärken för svårighetsgrader för Kämpa på vid bärförmåga och en del av fenomenen men jag minns inte om det finns några exempel för Ta krafttag någonstans? Svagt minne av något om en krossare som knuffar en husvagn?

Krönikören

Husregler: MUTATIONER

Tue 11 Nov 2014, 18:30

Efter en slöstart på morgonen framför tvn och en dokumentär om djurarters uppbyggnad så ramlade denna ner som en extra mutation. Den är inte speciellt unik då den blandar existerande mutationers funktioner och endast har en egen funkation, men så är ju även en del av de andra officiella mutationerna. Och jag tyckte den skulle kunna vara rätt kul att ha med. Som tidigare inlägg, så har denna inte hunnits testas i spel ännu utan är bara ett förslag.

TRÄDSVINGARE/PRIMAT
Likt apor så har denna mutant utvecklats med långa kraftfulla armar för att kompensera för sina korta klumpiga ben. Detta gör att mutanten använder sig helst av armarna till hjälp för att röra sig bättre. Gåendes endast på benen så kan den endast röra sig i halv hastighet mot för folk med mer mänskliga ben. Använder mutanten händerna för att hjälpa till kan den dock röra sig i normal hastighet och till och med sprinta kortare sträckor.

• Fördubbla din förflyttning i en runda – varje manöver du lägger på förflyttning
räknas som två (sid 96). Du kan alltså gå direkt från långt avstånd till armslängd på en runda, eller gå
direkt från kort avstånd och slåss i närstrid i samma runda. Kostar 1 mp.

• Klättra lätt och ledigt. Du kan spendera 1 mp i stället för att slå för att fly när du ska klara en svår klättring.

• De kraftfulla armarna är dessutom extremt starka och du kan spendera 1 mp för att automatiskt lyckas med ett Ta Krafttag, så länge inte SL anser det vara mer än -2 i Svårighetsgrad.

Jag kom på ytterligare en passande förmåga till denna:
• Dina långa armar ger dig bättre räckvidd. En spenderad MP tillåter dig att attackera på Nära avstånd när du är beväpnad med ett närstridsvapen som normalt har Armslängd som räckvidd. Närstridsvapen som normalt har Nära räckvidd (spjut) får ingen ytterligare bonus.

EDIT: "Fördubbla förflyttning" är ju speltekniskt rätt likt, men skillnaden blir att man fortfarande befinner sig på det förhållandevis trygga Nära avståndet efter sin attack i motsats till att man faktiskt påbörjar nästa runda inom Armslängd räckvidd för sin motståndare.

Daarkh

Wed 12 Nov 2014, 22:38

Jag kom på ytterligare en passande förmåga till denna:
• Dina långa armar ger dig bättre räckvidd. En spenderad MP tillåter dig att attackera på Nära avstånd när du är beväpnad med ett närstridsvapen som normalt har Armslängd som räckvidd. Närstridsvapen som normalt har Nära räckvidd (spjut) får ingen ytterligare bonus.

EDIT: "Fördubbla förflyttning" är ju speltekniskt rätt likt, men skillnaden blir att man fortfarande befinner sig på det förhållandevis trygga Nära avståndet efter sin attack i motsats till att man faktiskt påbörjar nästa runda inom Armslängd räckvidd för sin motståndare.

Hahaha! Jag såg direkt denna bild framför mig.

Image

Krönikören

Wed 12 Nov 2014, 22:49

Hahaha!! :)
GZIP: Off