User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Avancerade stridsregler till Mutant: År Noll

Mon 01 Sep 2014, 11:05

Hej alla!

Som ni kanske minns var det ett stretch goal till Mutant: Genlab Alfa att skriva en mer avancerad, alternativ regelversion som även kan användas till Mutant: År Noll.

Ett första utkast på dessa regler kan du läsa genom att klicka HÄR. Kommentera direkt i g-docet eller här i forumtråden! All feedback är välkommen, särskilt när det gäller detaljer på de svåra/kritiska skadorna.

Denna text handlar mest om skada. Det tillkommer lite fler grejer också, bland annat om initiativ, parering, osv - återkommer om det.
Fria Ligan
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Avancerade stridsregler till Mutant: År Noll

Tue 02 Sep 2014, 09:30

Jag gillar det här! Hårt och hemskt!

En ganska tuff grej som jag själv har husreglat fram är att man, istället för att dö om ett vårda-slag misslyckas vid kritisk skada, väljer att överleva på bekostnad av någonting. "Operationen", om man nu vill kalla att stoppa en blödning med en häftapparat och smutsiga trasor för det, misslyckas och en nödlösning görs.
Om du har en krossad arm, skulle du tex kunna permanent sänka ditt STY-värde och fortsätta livet som en mutant som saknar den arm.
Får du bröstkorgen söndersmulad sänks STY med 1 och nu kanske du har ett enormt ärr som går sicksack över hela din torso?
Får du ditt fagra ansikte avslitet kanske du överlever, men på bekostnad av permanent sänkt känsla. No more mr-charmtroll! (Men du får själklart +1 varje gång du försöker hota någon till livet, din otäcka jävel)

På detta sätt fortsätter strider att vara farliga, men inte alltid livshotande. Rollpersonen har en extra chans att överleva men kanske inte kan hanka sig fram som Arkens strongman med bara en arm (om inte en skrotskalle med tillgång till lite enklav-tech kan bygga en Motorsågsarm till dig, vill säga!)

Dessutom - stumpar, saknade ögon, ben och fingrar, bortfrätt ansikte osv ger KARAKTÄR! (Se bara till att uppdatera dina karaktärsdrag.)
 
User avatar
Daarkh
Posts: 94
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Avancerade stridsregler till Mutant: År Noll

Tue 02 Sep 2014, 09:45

Gillar det också, men håller med Carrot om att möjligheten att leva vidare med saknade lemmar och liknande ger intressanta karaktärsdrag.

Jag skulle även vilja se tabellen för svåra skador utökad lite. 1T6 alternativ känns lite väl fattigt och fantasilöst. Lätt att själva sätta ihop men det vore naturligtvis roligare med en officiell lista med möjligheten att få avhuggna fingrar, krossad fot, mosad näsa/nos, krossade knäskålar, punkterad lunga, uppfläkt mage med flyende tarmar osv osv osv... :twisted:
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Avancerade stridsregler till Mutant: År Noll

Tue 02 Sep 2014, 10:13

Jag skulle även vilja se tabellen för svåra skador utökad lite. 1T6 alternativ känns lite väl fattigt och fantasilöst. Lätt att själva sätta ihop men det vore naturligtvis roligare med en officiell lista med möjligheten att få avhuggna fingrar, krossad fot, mosad näsa/nos, krossade knäskålar, punkterad lunga, uppfläkt mage med flyende tarmar osv osv osv... :twisted:
En t6-tabell för varje kroppsdel hade varit nåt!
Du blir träffad i... *rulla rulla rulla* - magen!
Resultatet blir *rulla rulla rulla*

Det blir 6x6 (om inte min matte är helt fel) tabellpunkter, men jag tror att det skulle bidra med ganska mycket variation. Vi kanske kan komma på ett par tillsammans här på forumet?
 
User avatar
SirBulle
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Avancerade stridsregler till Mutant: År Noll

Tue 02 Sep 2014, 10:49

En 1T6 för kroppsdel och sedan 1T6 för vad för skada gillar jag med. Det ger lite mer variation men är fortfarande inte några extrema mängder slag.

Annars tror jag att det lätt kan bli "Jahopp, huvudet igen. Kan knappt vara något öga kvar nu..." eller så.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Avancerade stridsregler till Mutant: År Noll

Tue 02 Sep 2014, 11:01

Tack för synpunkter!

Jo, det är ju lite av an balansgång hur långa och detaljerade listor man vill ha! Det går också att ha relativt korta listor (som nu) som bas, och bygga ut dem för dem för den som önskar. Vi får klura!
Fria Ligan
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Avancerade stridsregler till Mutant: År Noll

Tue 02 Sep 2014, 11:07

Jag husreglade fram att istället för fasta tidsperioder så slår man fram dem enligt följande:
Skadetid (1T6):
1 3 veckor
2-3 2 veckor
4-6 1 vecka
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Avancerade stridsregler till Mutant: År Noll

Wed 03 Sep 2014, 19:46

Efter att ha läst era synpunkter - både här och designforumet för Genlab Alfa där en parallell diskussion pågår, och haft en intern diskussion, har vi ett nytt förslag som A) behåller dödligheten och B) ökar variationen.

Indelningen i svåra och kritiska skador slopas. I stället gäller: när du tar en skada som sänker dig till STY noll, alltså gör dig bruten, tar du en kritisk skada. Sen rullar du på en T66-tabell, med 36 möjliga utfall, för att se vad denna kritiska skada är. Det kan vara allt från en mindre blessyr som knockar dig tillfälligt, till en direkt dödlig skada. Varje kritisk skada har en effekt (avdrag) och en läkningstid.

Denna modell kräver ett mindre ingrepp i det nuvarande systemet, vilket är bra. Vad det egentligen gör är att bara variera effekten av att bli bruten av skada, jämfört med det nuvarande systemet.

Vad tros?

Känn er fria att föreslå kritiska skador, vi behöver 36 stycken! :)
Fria Ligan
 
Mattias H
Posts: 72
Joined: Sun 27 Apr 2014, 23:21

Re: Avancerade stridsregler till Mutant: År Noll

Wed 03 Sep 2014, 21:06

Genetisk backlash

Det inre systemet slår bakut vilket resulterar i en genetisk tillbakagång.

Effekt: förlora en slumpvis utvald mutation.
Last edited by Mattias H on Wed 03 Sep 2014, 22:56, edited 1 time in total.
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Avancerade stridsregler till Mutant: År Noll

Wed 03 Sep 2014, 21:12

Vad tros?

Känn er fria att föreslå kritiska skador, vi behöver 36 stycken! :)
Jag gillar det verkligen (föga överraskande?)! Jag ska fundera på lite förslag. :-)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest