User avatar
Messias
Posts: 102
Joined: Fri 17 Jan 2014, 21:01

Angående Krubb

Wed 09 Jul 2014, 17:37

I vår grupp har vi tweakat BOSSENS och FIXARENS respektive specialfärdigheter lite grann. Allteftersom Arkens Krubb-UN ökar, ökar också antalet ransoner krubb som de kan få tag på, då fler har mer att ge. När en patron köper två ransoner krubb får Bossen och Fixaren alltså rulla 2T6 krubb när de lyckas med sina färdigheter, när en patron köper tre ransoner krubb får de 3T6 krubb, osv. Detta för att det snabbt gick upp för alla att det annars var lika bra att bara ladda upp med patroner och sen köpa krubb - det var inte ekonomiskt försvarbart att chansa på hur mycket krubb man fick när patroner var värda mer.

På tal om krubb. Hur hade ni hanterat att dra hotkortet "Hungersnöd!" när Arken har KRUBB UN 26 och det står i boken att alla äter sig mätta och har så det blir över? Bara sänka deras UN till 0? Vad händer med alla deras odlingar, svinstior, stall, jaktlag mm?
 
User avatar
Henke
Posts: 1620
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Angående Krubb

Wed 09 Jul 2014, 17:43

Torka? Översvämningar? Frost? Brand? Sabotage? Insektsangrepp? Kanske de styrande håller undan krubbet? Stöld? etc etc
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Messias
Posts: 102
Joined: Fri 17 Jan 2014, 21:01

Re: Angående Krubb

Wed 16 Jul 2014, 11:08

Tack Henke, det finns förstås en massa anledningar till hur det kan komma sig att maten blir knapp. Det är väl bara så att i vårt fall finns det ju så jäkla mycket krubb tillgängligt. Hur hade du gjort med deras Krubb UN? Hade du sänkt den till 0? I fallen torka, översvämningar, frost, brand, sabotage, insektsangrepp och stöld, hade du förstört deras projekt i det fallet och tvingat dem att bygga upp dem igen från scratch, ungefär som om du dragit 5 stycken "Projekt Saboterat" hotkort på en gång?
 
User avatar
Henke
Posts: 1620
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Angående Krubb

Wed 16 Jul 2014, 15:26

Tack Henke, det finns förstås en massa anledningar till hur det kan komma sig att maten blir knapp. Det är väl bara så att i vårt fall finns det ju så jäkla mycket krubb tillgängligt. Hur hade du gjort med deras Krubb UN? Hade du sänkt den till 0? I fallen torka, översvämningar, frost, brand, sabotage, insektsangrepp och stöld, hade du förstört deras projekt i det fallet och tvingat dem att bygga upp dem igen från scratch, ungefär som om du dragit 5 stycken "Projekt Saboterat" hotkort på en gång?
Jag hade nog låtit det bli någon naturrelaterad situation först (Torka, Frost etc) så krubbet i allmänhet hade blivit svårare att producera. Som ett resultat av detta (samtliga i zonen drabbades av Torkan/frosten) så hade jag låtit folk (Arkens eget eller utomstående) stjäla krubbet antingen i smyg eller som en ren invasion. Om detta sker som två sammanbundna händelser så kanske det inte känns lika mycket som om du bara försöker sabba deras krubbtillgång utan som just en händelse som får följdeffekt ?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Tyler Durden
Posts: 36
Joined: Thu 12 Jan 2012, 21:08

Re: Angående Krubb

Wed 16 Jul 2014, 19:53

Jag skulle göra en tillfällig sänkning,men bara råda under EN sässong om det är t.ex brand,frost,torka etc för en odling,en grisfarm drabbas av grispest,magtorsk o.s.v.. Det är ju svårare om det gäller konserver. Men då hade jag efter en svältperiod låtit Rp få chansen att stjäla tillbaka den! :)
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"
GZIP: Off