User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Fri 04 Jul 2014, 00:46

På tal om kritiska skador osv funderar jag själv på en husregel:
Om du vårdas vid bruten styrka och vårdaren misslyckas kan du, istället för att dö, välja att sänka din styrka permanent med 1, och anteckna ner ett maffigt ärr, förlorad kroppsdel eller liknande.
Härdade Zonäventyrare som har överlevt mot alla odds har självklar färre antal fingrar, ögon osv än andra mer hemmavana mutanter!
Detta skulle kunna överföras på de andra grundegenskaperna i form av tex fobier, nervösa ticks osv.
 
Tyler Durden
Posts: 36
Joined: Thu 12 Jan 2012, 21:08

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Fri 04 Jul 2014, 01:24

Bra regel du hittat på där Carrot!! Den känns helt rätt!! :)
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Fri 04 Jul 2014, 11:40

Jag har också tänkt på det där med stympade zonstrykare och det ger en hel del karaktär tycker jag!
Ett hinder på vägen är ju dock det här med att mutanterna har regenerera.. Kanske kan man köra med att Vårda lägger saker tillrätta så att de kan läka riktigt? Har man vårdats felaktigt så kan det alltså bli lyten och handikapp som följd?
 
Tyler Durden
Posts: 36
Joined: Thu 12 Jan 2012, 21:08

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Fri 04 Jul 2014, 15:17

Jag exakt!! Jag tänker lite så här också,att mutanternas förmåga att regenerera en kapad lem är begränsad i att det kommer att ta lång tid för kroppen att återställa tex en kapad underarm.. Att åter ha en fullt fungerande hand på den kapade lemmen tar lång tid.. Flera år!? Eftersom mutanterna ofta behöver använda sin förmåga att Regenerera för att läka nya skador. Det finns så många faror där ute att de flesta kapade lemmarna nog förblir kapade när de ärrade mutanterna är redo för zonmyllan.. Men jag gillar också idén med att mutanterna ser ut lite som kräftor som blivit av med sin ena klo och bara har en liten vanskapt stump som börjat växa fram. Så om en arm kapas vid armbågen, när kroppen så börjar Regenerera så är det inte en underarm som börjar växa fram på armbågen.. Utan kroppen börjar med fingrarna, små spröt som börjar sticka fram och med tiden växer till en hand o.s.v Hur tänker ni börjar kroppen återställa musklerna i underarmen eller fingrar och nervsystem först? Och hur lång tid borde det ta att återställa sin kapade lem? Går det?! Haha! Kul tråd! :)
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Fri 04 Jul 2014, 15:21

Jag har också tänkt på det där med stympade zonstrykare och det ger en hel del karaktär tycker jag!
Ett hinder på vägen är ju dock det här med att mutanterna har regenerera.. Kanske kan man köra med att Vårda lägger saker tillrätta så att de kan läka riktigt? Har man vårdats felaktigt så kan det alltså bli lyten och handikapp som följd?
Ja, om skadan är allvarlig nog kan inte regenerera läka allt. Säg att exempelvis blödningarna från den sprängda foten är så allvarliga att den måste amputeras för att ens ha en chans att rädda mutanten.

Man skulle säkert kunna para ihop det med de nya kritiska skadorna på ett liknande sätt.
När du tar en kritisk skada och vårda misslyckas - sänk passande GE ett snäpp permanent för att lyckas stabilisera mutanten. Detta passar ju dessutom fiktionen bättre eftersom man kan spåra skadan!
GZIP: Off