User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4445
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Tillvalsregler - Kritiska skador

Sun 29 Jun 2014, 15:13

Hej forumet!

Vi har klurat en hel del på reglerna till M0 på sistone, både till följd av jobbet med Genlab Alfa och diskussionerna här på forumet. Har kastat ihop detta utkast på en möjlig tillvalsregel, som kan göra det lite lättare att visualisera skador och läkning.

Synpunkter är välkomna!


KRITISKA SKADOR
En enskild skada på 3 poäng eller mer är en kritisk skada. Enbart yttre attacker räknas, inte skada som du tillfogar dig själv genom att pressa ett slag. En kritisk skada är så allvarlig att du inte kan återhämta dig bara genom att vila och äta krubb. Slå T6 på tabellen intill för att avgöra vilken kritisk skada då får.
1. Krossad skalle. Ger modifikation -2 till att Speja och Förstå sig på. Läkningstid: 1 vecka.
2. Mosat öga. Ger modifikation -2 till att Skjuta. Läkningstid: 3 veckor.
3. Blödande buk. Varje slag för att Fly eller Slåss ger dig en poäng skada. Läkningstid: 1 vecka.
4. Krossade revben. Ger modifikation -2 till att Fly och Slåss. Läkningstid: 2 veckor.
5. Knäckt arm. Inga tunga vapen kan användas. Ger modifikation -2 till att Slåss. Läkningstid: 2 veckor.
6. Krossat ben. Ger modifikation -3 till att Fly och Smyga. Läkningstid: 3 veckor.

LÄKNING
Endast kritiska skador är så allvarliga att du riskerar att dö av dem. Hela avsnittet “Döden” på sidan 106 i Bok 1: Mutanten gäller bara om du är bruten och har tagit en kritisk skada (läs om icke-kritiska skador nedan).
Vård: Innan din kritiska skada har blivit Vårdad kan du inte återhämta någon trauma alls (varken skada eller de andra typerna). Ett misslyckat Vårda-slag innebär döden. Om slaget lyckas kan du börja återhämta trauma med hjälp av resurser - men du kan bara återhämta upp till hälften av din Styrka (avrunda uppåt) tills den kritiska skadan är läkt. Hur lång tid detta tar framgår av tabellen ovan. Effekten av din kritiska skada kvarstår under hela läkningstiden.
Bjässar: Notera att stora mutanter - och monster - kan ta en kritisk skada utan bli brutna av den. De riskerar då inte att dö (förrän de blir brutna), men ett lyckat Vårda-slag krävs i alla fall för att den kritiska skadan ska börja läka. Till dess kan de inte återhämta trauma och drabbas av den specifika effekten av skadan.

ICKE-KRITISKA SKADOR
Om reglerna för kritiska skador används riskerar du inte att dö av icke-kritiska skador. Skada fungerar då precis som andra sorters trauma - flera försök att Vårda dig kan göras när du blivit bruten, och ingen modifikation ges för hur lång tid som passerat.
Icke-kritiska skador ska ses som utmattning, köttsår och blåmärken. Plågsamt för stunden, men snabbt återhämtat.

BRUTEN
Reglerna för att vara bruten förtydligas och förändras enligt följande:
När du är bruten (oavsett typ av trauma) kan du inte slå för några tärningar, utföra handlingar eller aktivera mutationer. Du kan dock utföra en manöver per runda (sid 94 i Bok 1: Mutanten).
Så länge du inte har en kritisk skada måste du inte bli Vårdad för att komma på benen igen. Om ingen Vårdat dig efter T6 timmar repar du dig ändå, och återfår en poäng i den aktuella grundegenskapen. Ytterligare återhämtning sker via resurser, som vanligt.

TID FÖR ÅTERHÄMTNING
Återhämtning av Styrka och Kyla sker inte omedelbart när krubb respektive vatten konsumeras. Du måste vila en stund också. Räkna med att varje poäng som återhämtas tar cirka en timme.

HUNGER OCH TÖRST
Reglerna för hunger och törst (sid 107 i Bok 1: Mutanten) ändras enligt följande.
När ett helt dygn passerat ut att du har ätit eller druckit (minst 3-4 timmar) blir du svältande respektive uttorkad. Skriv in tillståndet på ditt rollformulär.
Svältande: Varje ytterligare dygn som du går utan krubb förlorar du en poäng Styrka. När du blir bruten av skada dör du efter ett dygn. För att rädda ditt liv krävs både ett lyckat slag för Vårda och en ranson krubb. Du kan sedan återhämta dig normalt.
Uttorkad: Som svältande ovan, men du tar både en poäng skada och en poäng stress varje dygn. Så länge du är uttorkad kan du inte återhämta Styrka med hjälp av krubb. När du blir bruten (oavsett av vad) dör du efter ett dygn. För att rädda ditt liv krävs både ett lyckat slag för Vårda och en ranson vatten. Du kan sedan återhämta dig normalt.
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Sun 29 Jun 2014, 18:32

Ser trevligt ut och kommer absolut speltestas vid nästa tillfälle! (Beroende på tärningarnas utfall givetvis!)
 
User avatar
Messias
Posts: 102
Joined: Fri 17 Jan 2014, 21:01

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Sun 29 Jun 2014, 22:11

Underbart! Nice! Yes!

Inte nog med att strid blir mindre abstrakt och mer visuellt, mer påtagligt, så för dessa reglerna med sig en extra förmån (som är lika efterlängtad om inte mer). Nämligen, läkningstiden för kritiska skador kommer antagligen (enligt egen erfarenhet med spel som har liknande läkningstider för skador) föra med sig att spelarna väljer att stanna i Arken och vila upp sig tills de har återhämtat sig till fullo. Detta är högst åtråvärt ur ett SL-perspektiv, för det låter SL säga "Två veckor går innan ni känner er redo att lämna era lyor. Under tiden ni har återhämtat er har andra viljor i Arken förändrat tillvaron något..." Alltså, plötsligt finns ett inbyggt system för att generera "downtime" i spelet som låter SL förändra och utveckla Arken i en ny och intressant riktning.

Approved.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Sun 29 Jun 2014, 23:51

+ att det inte längre blir lika riskabelt att pressa "Kämpa på" och "Ta krafttag"! :)

Lite tankar:
• Borde kanske "2. Mosat öga" även ge en modifikation till Speja?
• Modifikationer på Slåss känns lite överflödiga då en kritisk skada redan resulterar i -3 till att Slåss (genom -3 i Styrka!)
• Bruten arm borde ge lite modifikation på att skjuta med gevär även om detta inte är ett tungt vapen? Kanske till Skjuta generellt t.o.m. då det är otroligt mkt svårare att skjuta pistol med en hand jämfört med tvåhandsfattning!
 
Träsket
Posts: 9
Joined: Sat 07 Jun 2014, 02:18

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Mon 30 Jun 2014, 02:48

Hur skulle man då göra med mutationer som låter Mutanten läka sig,som Vilddjur eller Parasit?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4445
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Mon 30 Jun 2014, 09:45

Bra synpunkter, tack!

@Träsket: Bra fråga. Jag skulle spontant säga att mutationerna kan få dig på fötter, men inte läka en kritisk skada. Alltså - de kan läka dig upp till halva STY, men ett lyckat Vårda krävs för att gå över det.

En annan issue är att kritiska skador från mutationer som Eldsprut, Sporsäckar, Syraspott, Pyrokinesi osv inte riktigt kan slås fram på tabellen. Tänker mig att man får ta fram en annan kritisk skada (kanske räcker med en) för den typen av skador.
Fria Ligan
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Mon 30 Jun 2014, 10:17

"Mosat öga"

Alltså...
 
User avatar
Rille
Posts: 6
Joined: Sun 15 Jun 2014, 19:26
Location: Katrineholm

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Mon 30 Jun 2014, 14:12

Mycket trevliga tabeller, tack :)
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Mon 30 Jun 2014, 15:02


En annan issue är att kritiska skador från mutationer som Eldsprut, Sporsäckar, Syraspott, Pyrokinesi osv inte riktigt kan slås fram på tabellen. Tänker mig att man får ta fram en annan kritisk skada (kanske räcker med en) för den typen av skador.
För att behålla enkelheten i systemet så kanske man kan kalla skadorna för "kritisk skada arm" osv. och ha den mer detaljerade beskrivningen som ett antal exempel i texten?
Dvs. Att "Bruten arm" kan även vara ex. "Svårt bränd arm" och ge samma modifikationer.


Diskuterade ni alternativet att hålla isär skadepoäng och kritiska skador (typ som i spelet Fallout)? Isf. skulle Kritisk skada kunna vara en bonuseffekt man kan välja eller en "specialattack" med ett par tärningar i avdrag som modifikation. På detta sätt slipper ni ju modifiera det befintliga systemet.
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Tillvalsregler - Kritiska skador

Mon 30 Jun 2014, 15:10

Mina synpunkter

1. Coolt! Bra tankar! Reglerna för återhämtning, hunger & törst låter utmärkta. Och att ha skador som sitter i lite längre känns mycket intressant för att hålla/öka fokus på spel i Arken vilket jag gillar, och för att få tiden att gå(!) vilket iaf jag/min grupp har problem med. De vill bara ut i zonen och hitta saker vilket ger handlingen ett onaturligt driv framåt.

2. Varför bara skada och inte de andra typerna av trauma? (enkelt svar - för att det blir väldigt mycket regler plötsligt, vilket leder mig till nästa punkt:)

3. Jag tror att jag tycker att det är för komplicerat.

4. Kommer inte gruppen att bli lite less på alla mosade ögon/blödande bukar/osv? Lite kort lista. Jag hade börjat i andra änden: vilken färdighet som påverkas och sedan haft en friare lista med orsak (se nedan, **).

Här kommer jag med ett eget helt oefterfrågat och ogenomarbetat förslag:

---

KRITISKA SKADOR
En enskild skada på 3 poäng eller mer är en kritisk skada. Enbart yttre attacker räknas, inte skada som du tillfogar dig själv genom att pressa ett slag. En kritisk skada är så allvarlig att du inte kan återhämta dig helt bara genom att vila och äta krubb. Slå T6 på tabellen intill för att avgöra vilken kritisk skada du får. Du får -2 på den angivna färdigheten tills du är återställd.

T6 Färdighet (exempel på vad som är skadat) **
1. Speja. (öga, huvud)
2. Skjuta. (öga, huvud, armar, händer)
3. Fly & slåss. (fötter, ben, armar, händer, mage, överkropp)
4. Förstå sig på. (huvud)
5. Smyga. (fötter, ben, mage)
6. Blödning.* (mage, ben, hals)

* Varje slag för en fysiskt ansträngande handling (slåss, fly, ta krafttag, etc.) ger dig en poäng skada.

** Till den här tabellen kan man koppla en lista med kraftfulla uttryck (ungefär som för utseende vid karaktärsskapandet): krossad, bruten, stukad, brännskadad, mosat, blödande, bortdomnad...

LÄKNING
Din kritiska skada måste Vårdas innan den kan börja läka. I övrigt fungerar reglerna för Vård precis som vanligt.

Läkningstid: Slå T6
1-2. 1 vecka
3-4. 2 veckor
5-6. 3 veckor

---

Detaljerna kan naturligtvis diskuteras, vilka färdigheter som ska vara med, etc.
GZIP: Off