Messias

Sova i Zonen

Sun 29 Jun 2014, 00:42

SOVA I ZONEN

Natten är här. Mörkret har lagt sig och RP är fortfarande ute i Zonen, men de vet bättre än att resa under nattetid, så de letar upp en plats att trycka i tills morgonen kommer åter. För att se hur RP sover, rulla på TABELL 1: SÖMN för var "viloperiod" som passerar (3-4 timmar, vanligtvis 3 viloperioder under vår och höst, 2 på sommaren och 4 under vinter).

TABELL 1: SÖMN (1T6 i utforskad sektor, 1T6-1 i outforskad sektor)
1. Anfallna! - RP vaknar av att fiender stormar deras sovplats. RP agerar efter fienden. Välj själv en lämplig/trolig fiende eller rulla på TABELL 2: FIENDER.
2. Störd sömn – RP väcks ur sin sömn. Bestäm själv av vad eller rulla på TABELL 3: STÖRD SÖMN. RP kan inte somna om och tillgodogör sig därför inte några fördelar under aktuell viloperiod. RP måste lyckas med ett slag mot KYLA för att lyckas somna om inför nästa viloperiod, annars sitter han vaken under hela den perioden också.
3. Störd sömn - RP väcks ur sin sömn. Bestäm själv av vad eller rulla på TABELL 3: STÖRD SÖMN. RP måste lyckas med ett slag mot KYLA för att lyckas somna om, annars tillgodogör han sig inte några fördelar under aktuell viloperiod.
4. Ostörd sömn – RP sover lugnt och störs inte i sömnen. RP tillgodogör sig fördelar för 3-4 timmars ostörd sömn.
5. Ostörd sömn – RP sover lugnt och störs inte i sömnen. RP tillgodogör sig fördelar för 3-4 timmars ostörd sömn.
6. Otroligt bra sömn – RP sover lugnt och tryggt och tillgodogör sig extra fördelar för 3-4 timmars god sömn. Återhämta 1 extra poäng SKÄRPA.

TABELL 2: FIENDER (2T6)
1. Individer från särskild organisation
2. Maskinvarelse (s.71)
3. Kannibaler (s.61)
4. Rötmyror (s.74)
5. Strykarhundar (s.75)
6. Asgnagare (s.68)
7. Zongastar (s.65)
8. Raggbest (s.73)
9. Skövlare (s.75)
10. Morlocker (s.61)
11. Individer från särskild organisation

TABELL 3: STÖRD SÖMN (1T6)
1. RP vaknar av röster. De låter först tydligt, fast RP är för trötta för att uppfatta vad som sägs. Snart hörs ljudet av skrot som faller över. Rösterna övergår till viskningar. Vem tillhör rösterna? Är de medvetna om RPs sovplats?
2. RP vaknar av att kraftiga zonvindar bär med sig det klagande ljudet av skrot mot skrot. Det låter som dödsropet av någon enorm zonbest. Det är fjärran, men skrämmande. Ljussken blossar upp på horisonten och damm och aska virvlar in i lägret. Vad var det, och kommer det hitåt?
3. Platsen som RP gått och lagd sig i ger ifrån sig ljud som vittnar om dess instabilitet. Väggarna knarrar och åmar sig under de övre våningarnas vikt och/eller fuktskador. Tomma fönsterrutor suckar i uppgivelse, nära att ge upp. Marken vibrerar från fjärran dunder, eller kanske något som gräver omkring under lägret?
4. Det är tyst – för tyst. En olidlig, kvävande tystnad omger RP. Ljudet från deras egna hjärtslag och rusande blod susar i deras öron och gör det svårt att uppfatta om det finns någon annan i närheten.
5. Någons mardröm (RP eller SLP) får denna att sätta sig käpprakt upp med ett högljutt skrik på hjälp. Resten av zonexpeditionens medlemmar vaknar och lyssnar med hjärtat i halsgropen efter tecken på att någon eller något annat också hört.
6. Skuggor dansar i dunklet omkring dem. Skepnader av personer, eller monster, zongastar! De är där, i ögonvrån, men sjunker undan och försvinner i mörkret när man ser åt deras håll. Det finns ingenstans att fly, zonexpeditionen är omringad. Det gäller att låtsas sova - kanske drar de vidare då – men håll ett krampaktigt tag om skrotkniven tills du är säker på din sak.

Modifikationer till KYL-slag för att somna om
  • RP är i en utforskad sektor +1
    RP är mindre än 3 sektorer från Arken +1
    RP är i en större grupp om minst 8 personer +1
    RP har ingen utsedd vakt som sitter uppe och spejar -1
Last edited by Messias on Mon 30 Jun 2014, 14:26, edited 1 time in total.

Nils
Site Admin

Re: Sova i Zonen

Sun 29 Jun 2014, 01:11

Coolt! Gillar det här. Klart det är svårt att få en hel natts sömn i Zonen :)
Fria Ligan

Tyler Durden

Sun 29 Jun 2014, 12:43

Haha! Fan va schysst!! Ska användas! Tack! :)
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"

Krönikören

Sun 29 Jun 2014, 14:00

Grymt! Nu blir livet mer komplicerat för gruppens skrotskalle som hittills haft det alldeles för lätt med Återhämtningen! :)

Carrot

Mon 30 Jun 2014, 09:21

Åh tabeller! Min enda svaghet! Bra jobbat!

Förhoppningsvis är RP inte dumma nog att sova utan vakt. Hur tycker du att man ska hantera ett anfall när någon sitter uppe och spanar?
Ett reaktionsslag? Slå för smyga, vid en träff hinner man väcka de andra i lägret?

Messias

Mon 30 Jun 2014, 14:24

Mhm, hade jag inte funderat på. Min grupp brukar inte ha någon vakt!

Men, om någon sitter vakt borde väl vakten få slå ett slag mot SPEJA, med minusmodifikation för mörker och dylikt. Vid ett lyckat slag borde vakten ha tid att ropa till så att resten vaknar (men kommer antagligen inte vara stridsredo förrän rundan efter).

Extra radiak kanske förlänger avståndet som RP upptäcker de anfallande.
1 radiak = nära avstånd
2 radiak = kort avstånd
3 radiak = långt avstånd

Om fienden upptäcks redan på långt avstånd torde ju de sovande hinna väckas och vara redo för strid när fienden väl anfaller. Tar ju en hel runda att förflytta sig från långt till kort har jag för mig.

Om man inte har en vakt som sitter uppe borde man kanske få minusmodifikation på sitt KYL-slag för att somna om? -1T.

simon

Mon 30 Jun 2014, 17:50

Grymt jobbat! Ska definitivt användas. :) Bara en sak som faller bort för oss:
6. Otroligt bra sömn – RP sover lugnt och tryggt och tillgodogör sig extra fördelar för 3-4 timmars god sömn. Återhämta 1 extra poäng SKÄRPA.
Min spelgrupp har aldrig sovit i zonen. Det har gått fyra möten än så länge och såsom vi uppfattat världen sover man aldrig otroligt gott där ute! 8-)

Spontant tänker jag att en tabell för vår spelgrupp skulle kunna se ut något åt det här hållet:

1. Anfallna
2-4. Störd sömn
5-6. Oströd sömn

Carrot

Mon 30 Jun 2014, 18:00

Grymt jobbat! Ska definitivt användas. :) Bara en sak som faller bort för oss:
Min spelgrupp har aldrig sovit i zonen. Det har gått fyra möten än så länge och såsom vi uppfattat världen sover man aldrig otroligt gott där ute! 8-)

Spontant tänker jag att en tabell för vår spelgrupp skulle kunna se ut något åt det här hållet:

1. Anfallna
2-4. Störd sömn
5-6. Oströd sömn
Menade du:
1-2. Anfallna
3-5. Störd sömn
6. Relativt ostörd sömn

8-)

Messias

Mon 30 Jun 2014, 18:15

Hmm, ser vad du menar simon, kanske inte ger rätt känsla av Zonen. Å andra sidan vill man att radiak-symbolen ska innebära något positivt för rollpersonerna. Men man kanske kan komma på någon fördelaktig händelse som ändå funkar med settingen...

simon

Mon 30 Jun 2014, 19:37

Hmm, ser vad du menar simon, kanske inte ger rätt känsla av Zonen. Å andra sidan vill man att radiak-symbolen ska innebära något positivt för rollpersonerna. Men man kanske kan komma på någon fördelaktig händelse som ändå funkar med settingen...
Jag har två alternativ:

1. Lyckat slag/radiak/6 = +1 på nästkommande handling. Du får minst 3-4 timmar obruten sömn och återhämtar 1 poäng Skärpa.
2. Lyckat slag/radiak/6 = Du får minst 3-4 timmar obruten sömn och återhämtar 1 poäng Skärpa.

Jag föredrar det andra alternativet. För som det är nu för man inga bonusar på att sova hemma i din egen lya. Med det i åtanke tycker jag inte man ska få det ute i zonen, oavsett hur många 6:or man lyckas slå. Om man gillar alternativ två kan man med fördel kika på Carrots tabell:
Menade du:
1-2. Anfallna
3-5. Störd sömn
6. Relativt ostörd sömn

8-)
Tänker iaf jag. :) Andra förslag?
GZIP: Off