Rollspelsräven

Re: BRP-hack till M0?

Sun 22 Jun 2014, 20:34

Den här lite stökiga tråden fick mig att tänka. Finns det ett intresse hos er där ute för ett BRP-hack till M0, inklusive konverteringsregler?

Jag tänker mig en ganska kort och koncis PDF. Vad säger ni?
Jag tycker det känns som onödigt jobb att göra ett hack till M0. Jag har spelat många system och alla har sina fördelar och nackdelar. Tycker M0 är gott nog och utan problem kan stå för sig själv. Tycker FL lungt kan hålla fanan högt i denna fråga. Ser heldre att man lägger tid på äventyr och nya boxar. :-)
Vi ses i en zon nära dig!

Tyler Durden

Sun 22 Jun 2014, 21:00

Att konvertera/husregla till BRP är ju typ det Lättaste systemet att omvandla till. Men man kan ju använda andra regelsystem som Wastelands,Neotech eller vad man nu vill,även om man då inte får med regler för allt i dessa system (Tänker på mutationer i Neotech. Men det finns ett system för "Psi-krafter" och "Hjälteförmågor" i Wastelands iofs..) Så jag förstår inte vad problemet är. Det heter BasicRolePlaying-system.. Min personliga åsikt är att om man som Spelledare inte kan omvandla MUTANT till det system som man vill använda o sen spela "Sitt eget" MUTANT o använda det man gillar med spelet efter eget tycke,hitta på lite färdigheter o mutatiorer o.s.v.. Så kanske man inte har den fantasin och drivkraften som krävs för att vara en riktigt bra spelledare? No offence Scarecrowman.
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"

Tyler Durden

Sun 22 Jun 2014, 21:12

Med det ville jag ha sagt att FL bränn krutet på Er version av MUTANT!!
(BRP reglerna finns redan där ute!) ;)
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"

scarecrowman

Thu 17 Jul 2014, 01:09

Att konvertera/husregla till BRP är ju typ det Lättaste systemet att omvandla till. Men man kan ju använda andra regelsystem som Wastelands,Neotech eller vad man nu vill,även om man då inte får med regler för allt i dessa system (Tänker på mutationer i Neotech. Men det finns ett system för "Psi-krafter" och "Hjälteförmågor" i Wastelands iofs..) Så jag förstår inte vad problemet är. Det heter BasicRolePlaying-system.. Min personliga åsikt är att om man som Spelledare inte kan omvandla MUTANT till det system som man vill använda o sen spela "Sitt eget" MUTANT o använda det man gillar med spelet efter eget tycke,hitta på lite färdigheter o mutatiorer o.s.v.. Så kanske man inte har den fantasin och drivkraften som krävs för att vara en riktigt bra spelledare? No offence Scarecrowman.
Haha, tar inte ila upp, då jag är fullt kapabel till att göra om system. Har ju faktiskt skrivit egna rollspel i flera år.
Min kritik som jag riktat mot FL's regelverk handlar inte om att JAG inte är kapabel att omvandla och hitta på, den handlade om att JAG (och mina spelare) inte tyckte om det regelverk som presenterades i M0. Och detta gjorde mig lite bitter, då jag sett fram i mot den nya inkarnationen. Sen hade jag, trots att många här verka tro det, INTE förväntat mig BRP i M0. Utan snarare var helt inställd på att det skulle vara ett helt nytt system som förbättrade spelet. Men som sagt, tyvärr gillade vi det inte. Är lite allergisk mot tärnings poler, samt att det känns väldigt odetaljerat med väldigt få val möjligheter. Vi saknar massa saker för att vi skall kunna spela Mutant på det sättet VI vill uppleva det.
I korthet, jag hade förväntat mig något helt annat.

Där i mot älskar jag settingen och Ark delen. Skrivspråket och bilderna likaså.

Åter till den ursprungliga topicen.
OM ni känner att ni har tid och tror att ni kan vinna fler spelare på att ha konverterings regler, ja varför inte. Men som redan sagts så är det inte svårt för folk att konvertera till BRP själva, man kan ju blunda och ta en regelbok från samlingen i hylla och använda dem reglerna. Bara för att det är Mutant det handlar om så behöver inte reglerna vara BRP ;)

Det jag tycker ni istället skall göra, är att utveckla det system ni nu redan har lanserat. Mer tillvals regler, mer valfrihet, mer detaljer osv, möjligheten att utvecklas inom yrket, permanenta skador, träffområden. mm.

Jag vet att jag är en av dem största kritikerna till ert system (iaf här på forumet) men med lite utbyggnad så kanske ert system blir spelbart ;)

Krönikören

Thu 17 Jul 2014, 09:05

Det jag tycker ni istället skall göra, är att utveckla det system ni nu redan har lanserat. Mer tillvals regler, mer valfrihet, mer detaljer osv, möjligheten att utvecklas inom yrket, permanenta skador, träffområden. mm.
+1 på detta!

I övrigt är jag av åsikten att systemet är riktigt fint som det är!

Jurij 1138

Thu 17 Jul 2014, 13:20

+1 på detta!

I övrigt är jag av åsikten att systemet är riktigt fint som det är!
Dito.

Tomas
Site Admin

Thu 17 Jul 2014, 13:47

Vi kommer att göra båda dessa saker - bygga ut det nuvarande systemet OCH erbjuda en BRP-version. Detta är inte för att vi inte tror på vårt eget system - det gör vi! - utan för att vi vill ta bort eventuella trösklar som ett nytt regelverk kan innebära för en del spelare (som kanske bara har spelat BRP).

Båda dessa saker var stretchgoals i crowdfundingen för Genlab - så de kommer att bli av. :)
Fria Ligan

Peter

Thu 17 Jul 2014, 16:58

Det finns en trad pa rollspel.nu om bra losningar i BRP. Vard att lasa.

Jag hoppas att ni inspireras av OpenQuest, Warlords of Alexander, MUA och er egen forkarlek for enkla, avskalade losningar. Det gar att gora valtrimmad BRP! :)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
GZIP: Off