User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Wed 08 Jul 2015, 00:31

Du kan leda en person i striden som Krönikör, medan en Boss kan leda en hel grupp. Så då blir alltså Bossen den naturliga ledaren.
________________________
Meka Extraordinaire
 
Ifrit
Posts: 50
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Wed 08 Jul 2015, 00:40

Förstår över huvud taget inte behovet av att klumpa ihop arketyper med roller i spelgruppen?
 
vincent
Posts: 7
Joined: Sun 22 Mar 2015, 12:34

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Sat 22 Aug 2015, 18:31

Vid köp av nya färdighetspoäng ställs krönikören inför valet att alltid bara satsa på inspirera, och därmed kunna lägga till ☢ till varenda slag någon i gruppen gör i krönikörens närvaro, eller att lägga dem på valfri annan färdighet som bara är till nytta när krönikören är ensam. Det är ju bättre att inspirera någon med 2 grundegenskapstärningar + 0 färdighetstärningar än att försöka göra något själv, så länge man har högre värde i KNS + inspirera. Det känns lite omvänt att det ska vara bättre att inspirera någon utan någon koll alls till att exempelvis Förstå sig på, än att bara göra det själv om man har mycket högre värde (men lägre än i Inspirera).

Sammanfattningsvis vill jag sälla mig till dem som tycker färdigheten är lite för bra, men framförallt lätt leder till märkliga och orealistiska situationer.

Edit: Begränsningen att det inte fungerar när krönikören är ensam har inte gått mig förbi, och jag tycker ändå färdigheten är är för bra.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 2055
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Mariestad

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Sat 22 Aug 2015, 19:27

Färdigheter ska beskrivas när man använder dem och det man ska göra måste ju även vara rimligt. SL har även tillgång till modifikationer. Alla karaktärer missar ibland (23% chans om du har FV 8) och missar krönikör så har inte bara han slösat bort sin handling, han har även ställt till det för den han hjälpte (att missa ett slag i M0 kan vara tufft).

I min spelgrupp så har jag gjort klart för spelarna att vad gäller hjälp från andra och Inspirera så måste det vara rimligt att det går att hjälpa. Vissa färdigheter och situationer är helt orimliga att man hjälper till i. I detta fall så måste jag (som SL) utgå ifrån färdighetsbeskrivning och hur spelarna beskriver sin handling för mig.

Det finns dessutom många tillfällen i spelet där varje karaktär måste klara sig själv.


Ett tips är att om du är missnöjd med en roll och tycker den är OP så stryk den, låt den vara en SLP-roll bara. Då kan fortfarande rollen komma med i spel men under SLs vilkor och översyn.

T.ex. i min grupp så har jag strukit både Slav och Boss. Slav för att jag tycker att det är den roll som är mest OP i hela spelet (även om jag kan häva en hel mängd socialt stryk på rollen, så väger det lätt). Boss för att jag tycker att idén bakom rollen inte funkar som spelarroll för den typ av spel som vi kör. I min kampanj så finns det slavar i vissa arker (som har slavmarknad) och det finns självklart bossar i arkerna. Mina spelare får snällt välja mellan de andra 6 (+5 numera) rollerna. Dock så har jag inget problem med krönikörer (eller någon annan roll) personligen. Men vi är alla olika.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
vincent
Posts: 7
Joined: Sun 22 Mar 2015, 12:34

Re: Krönikörens -Färdighet -Inspirera

Tue 29 Dec 2015, 16:59

Tack för svaret, ber om ursäkt att jag inte kommenterat tidigare - mycket som kom emellan.
Färdigheter ska beskrivas när man använder dem och det man ska göra måste ju även vara rimligt. SL har även tillgång till modifikationer.
Instämmer.
Alla karaktärer missar ibland (23% chans om du har FV 8) och missar krönikör så har inte bara han slösat bort sin handling, han har även ställt till det för den han hjälpte (att missa ett slag i M0 kan vara tufft).
Jag har gjort en liten tabell över hur användningen av Insipirera påverkan chansen att undvika total miss:
	1	2	3	4	5	6	7	8
1	0%	-14%	-25%	-35%	-43%	-50%	-55%	-60%
2	14%	0%	-12%	-21%	-29%	-36%	-42%	-46%
3	25%	12%	0%	-10%	-18%	-24%	-30%	-35%
4	35%	21%	10%	0%	-8%	-15%	-20%	-25%
5	43%	29%	18%	8%	0%	-7%	-12%	-17%
6	50%	36%	24%	15%	7%	0%	-6%	-10%
7	55%	42%	30%	20%	12%	6%	0%	-5%
8	60%	46%	35%	25%	17%	10%	5%	0%

Edit: tabellen ser bättre ut i redigeraren, vet inte om den kan göras rak i inlägget. Antemeningen är nog tydlig i alla fall.

Översta raden är antalet tärningar för den som inspireras, kolumnen längst till vänster antalet tärningar för Inspirera. Procenttalet är sannolikheten att undgå misslyckande. Det lönar sig alltså att inspirera om man kan och har minst ett färdighetsvärde över. Det blir förstås annorlunda om det är större svårighetsgrad - till Inspireras fördel tror jag, men har inte räknat på det. Det känns troligare att man oftare ska få nytta av Inspirera som kan användas för att hjälpa kompisarna med det mesta, än med en mer specialiserad färdighet. Men jag känner inte att det är något jätteproblem, får väl vara extra sträng med när den kan och inte kan användas - strängare än exemplen i reglerna tror jag.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests