Gråskägg
Topic Author

En palissad?! Vilken bra idé!

Sat 03 May 2014, 16:21

Ett projekt! Att ingen tänkt på det tidigare!

Funderar lite på Folkets Projekt. På sätt och vis känns det besynnerligt att Folket har suttit och tryckt i Arken i x antal år utan att göra några egentliga förbättringar på sin bosättning (förrän nu det vill säga). Hur kommer det sig? Vad har man väntat på?

Överväger en husregel där spelarna först får bestämma Arkens Utvecklingsnivåer i enlighet med reglerna i Bok 1, Kapitel 7. Därefter får de välja åtminstone ett av de listade projekten som redan har genomförts innan spelets början (så länge de uppfyller UN-kraven så klart) och får tillgodogöra sig projektets UN-bonus och ev andra effekter. Dock utan att några tärningsslag behövs.

På så sätt är spelarna med och påverkar Arkens utformning i ett tidigt skede samtidigt som bosättningen känns lite mer utvecklad och "inbodd". Projekten är något som redan har pågått ett tag och inte ett helt nytt påfund. Typ.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!

Oskar

Re: En palissad?! Vilken bra idé!

Sat 03 May 2014, 16:32

Eller förklara det som att en del av projekten har funnits, men gått sönder. Den nya palissaden kanske innebär att mutanterna bara restaurerar den gamla?

TheSpaceMan

Sat 03 May 2014, 18:16

Man har kanske inte känt att man har det behovet, den gammle vill inte dra extra uppmärksamhet till arken genom att basunera ut för mycket om att man är där och det är först nu folket börjar få närvaro vilja intresse av att göra något mer av arken än ett hål att gömma sig i.

Krönikören

Sat 03 May 2014, 20:04

Ska man vara riktigt övernitisk så bör ju även typ av ark spela in på just Försvar. Mycket kan ju vinnas gratis beroende på placering och byggnadstyp.
Detta skulle ju dock innebära antingen väldigt komplexa regler eller en begränsning i valet av ark. Jag tycker att de 12 poäng som RP får från start bör placeras utifrån vad de valt för ark/skicket på denne (en förfallen borg kan ju såklart ha lågt i Försvar).

Någon form av palissad kan ju vara byggd men den kanske har stora luckor, är i stort behov av underhåll (som nämndes), eller så saknas vakthållning.

VaatiHastur

Mon 05 May 2014, 10:18

Det är väl mer eller mindre så jag har tolkat det med, eftersom man måste bygga den tillsammans med SL. :)
"Now that I've found somewhere safe
To bury my bone.
And any fool knows a dog needs a home,
A shelter from pigs on the wing."

Gråskägg
Topic Author

Inte bara palissader

Mon 05 May 2014, 16:03

Okej, nu blev det mycket fokus på just palissader (eller Försvarsverk som projektet heter i reglerna), men titeln på tråden hade ju lika gärna kunnat handla om svinstior eller tempel.

Det var inte heller min avsikt att påtala någon brist i reglerna för Folkets Projekt utan bara att föreslå ett alternativt sätt att introducera Arken och projekten i spelet som på samma gång gör spelarna involverade från början och Arken mer inbodd.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!

LÖWE

Mon 05 May 2014, 16:28

Jag kommer nog definitivt att låta spelarna välja några projekt och höja startpoängen för utveckling till 15...det känns orimligt att gruppen med ledning från den gamle inte genomfört något direkt under den period som mutatnterna vistats i arken...även om den gamle varit svag på sistone...

Lägg då till att i princip hela befolkningen suttit och tryckt i sin ark och endast ett fåtal varit ute...tid borde funnits för inre byggande...dessutom så förhöjer några projekt arkens karaktär...

Denna förändring av grundförutsättningarna inför jag även för att jag tror att min spelgrupp kommer att lägga sitt intresse i zonen i första hand...

---

annars tycker jag att tanken om arkutveckling är utmärkt...men en av kampanjens blivande spelare jämförde det med RTS-spelande...vilket det naturligtvis inte får bli...

// LÖWE

soda

Mon 05 May 2014, 17:18

Jag ser det som att arken "as is" naturligtvis har lite försvarsverk och annat, men att projekten är en fortsättning på startläget. Kanske har man tätat alla hålen i skrovet på den strandade färjan och lagt ut taggtrådsrullar på vettiga ställen... en palissad är ju ändå en stor grej, tänker jag. Det är inte ett litet staket.

Tomas
Site Admin

Mon 05 May 2014, 21:28

Jag ser det som att arken "as is" naturligtvis har lite försvarsverk och annat, men att projekten är en fortsättning på startläget. Kanske har man tätat alla hålen i skrovet på den strandade färjan och lagt ut taggtrådsrullar på vettiga ställen... en palissad är ju ändå en stor grej, tänker jag. Det är inte ett litet staket.
Ja, det är så vi har tänkt också. Småbyggen har särkert skett i Arken genom åren, men projekten som spelarna initierar är större och mer omfattande.

Samtidigt funkar säkert förslagen på husregler här, att Arken kan starta med något eller några projekt redan klara. Det kan ju vara kul att få en liten "tjuvstart" på byggandet!
Fria Ligan

Rymdhamster

Tue 06 May 2014, 01:38

Jag tänker mig lite också att om folk inte ger sig ut i zonen så finns det alltså ingen som släpar hem nytt material att bygga saker av, och att detta är just anledningen till att folk börjar ge sig ut i zonen. Det är inte bara matrn som börjar ta slut, det är tillgången på plåtsjok man kan lappa ihop pallisaden med, hela presseningar att täcka över vattentanken med när syraregnen kommer, taggtråd, trä att göra vässade pålar av. Allt börjar ta slut, och luckorna i föravaret blir allt större.