Ond bråd död

Mutant utanför tullarna

Mon 28 Apr 2014, 19:38

Jag hade tänkte köra Mutantkampanjen utifrån min egen stad, Härnösand. Problemet är bara att om Arken är Härnösand så blir det en enorm mängd trist skog och ödemark att utforska, och spelarna lär nog hålla sig till E4an och andra lite större vägar för att ha nån chans att hitta artefakter. Om man följer reglerna så tar det alltså 4 timmar per sektor, men jag har en känsla av att man då tänker sig att utforskandet sker i ruiner av en stad och inte i skogen. Även med en Zonfarare som struntar i den trista skogen utan marscherar fram längs E4an så tar det en timme att gå en ynka kilometer. En kilometer i timmen är hysteriskt långsamt.

Min tanke är att ha en annan skala med kanske 5 kilometer per sektor och använda detaljskalan för större städer. Vad tror folk om det?

Bengt Petter

Re: Mutant utanför tullarna

Mon 28 Apr 2014, 20:23

Det beror ju på hur du utformar din zon. Inte säkert att den måste vara större. Antagligen kan du lägga in (ruinerna av) ett par mindre samhällen också. Och en del vatten och öar. Dessutom kan en zonsektor vara intressant även om den inte innehåller en massa gammal bebyggelse. Det finns ju mängder av varelser, artefakter och diverse zoninvånare och monster du kan slänga in, även ute i skogen. Dessutom kan du ju alltid lägga in fler byggnader. Zonen behöver ju bara påminna om nutiden, inte exakt avbilda den i postapokalyptisk tappning. Hoppas detta hjälper dig något!

Tomas
Site Admin

Mon 28 Apr 2014, 22:48

Bra tips från BP - i skogen kan märkliga och farliga ting döljas...

Zonvandring kan tyckas långsamt, men tänk på att det är något helt annat än vanlig (nutida) marsch i vildmark. Zonen är en främmande, hotfull plats, med faror lurande bakom varje hörn. :)

Med det sagt - vi klurar faktiskt som bäst på ett "metazonkräl", för längre vandringar genom vildmark för spelgrupper som vill vandra från en zon till en annan, över hela landet. Tanken är att vildmarken mellan ruinstäderna innehåller mindre hinder och färre saker att utforska, så att färden kan gå snabbare. Återkommer med mer info om det. :)
Fria Ligan

Carrot

Tue 29 Apr 2014, 09:42

Med det sagt - vi klurar faktiskt som bäst på ett "metazonkräl", för längre vandringar genom vildmark för spelgrupper som vill vandra från en zon till en annan, över hela landet. Tanken är att vildmarken mellan ruinstäderna innehåller mindre hinder och färre saker att utforska, så att färden kan gå snabbare. Återkommer med mer info om det. :)
HNNNGH, det här är det bästa jag hört på länge!

Khan

Tue 29 Apr 2014, 10:00

Jag hade tänkte köra Mutantkampanjen utifrån min egen stad, Härnösand. Problemet är bara att om Arken är Härnösand så blir det en enorm mängd trist skog och ödemark att utforska, och spelarna lär nog hålla sig till E4an och andra lite större vägar för att ha nån chans att hitta artefakter. Om man följer reglerna så tar det alltså 4 timmar per sektor, men jag har en känsla av att man då tänker sig att utforskandet sker i ruiner av en stad och inte i skogen. Även med en Zonfarare som struntar i den trista skogen utan marscherar fram längs E4an så tar det en timme att gå en ynka kilometer. En kilometer i timmen är hysteriskt långsamt.

Min tanke är att ha en annan skala med kanske 5 kilometer per sektor och använda detaljskalan för större städer. Vad tror folk om det?
Jag funderade på ett liknande problem för min gamla grupp. Vi kommer från Skara mitt ute på landsbygden i Skarabôrg. Därför diskuterade vi mycket hur landsbygd och odlingsmark skulle utvecklas postapokalyptiskt. Förvildade och muterade fårhjordar, ruiner av gamla hembygdsgårdar och sten-och dammöknar efter uttorkade och radioaktiverade sädesfält tror jag känns rätt bra. Med tanke på att Skarabôrg är ett stort spindelnät av småstäder och miniorter känns det inte så rättvisande att använda zonsektorerna som beskrivits. Antingen får vi sätta oss och hamra ihop ett nytt tabellsystem för landsbygd istället för stadslandskap, eller (vilket är troligare) tar vi helt enkelt en vanlig karta och utgår ifrån vad som vore "logiskt" att det blir kvar när katastrofen skett.

Tomas
Site Admin

Tue 29 Apr 2014, 10:47

Jag tror att en mer vildmarksbetonad Zon kan vara awesome, och faktum är att den gode Bengt Petter här p forumet redan har skrivit en text till en sådan. :)

Precis som han själv skriver högre upp i tråden kan det finnas massor av spännande grejer att utforska i skogarna och på fälten - märkliga ruiner och lämningar, bisarr växtlighet, kratrar, bunkrar, övergivna byar och gårdar osv osv.

Just BP:s zon fokuserar just på en stor motorväg - längs en sådan kan det finnas massor av spännande grejer! I fallet Härnösand finns ju också havet och kustbandet att utnyttja, och när det kommer till Skara finns ju Hornborgasjön! Undrar vad det lever för märkliga varelser i den efter katastrofen...

Själva slumptabellerna för bebyggelser i sektorer får förstås justeras mot mer skog/vildmark. Antingen kan SL välja själv (det är ju ändå inte tänkt att sektortabellerna ska följas slaviskt, de är bara tänkta som stöd för SL), eller så skapar man en alternativ bebyggelsetabell för vildmark.
Fria Ligan

Bengt Petter

Tue 29 Apr 2014, 11:34

Jag tror att man helt enkelt behöver fråga sig: vad är det man tycker saknas? Lämningar från forntiden behöver inte vara stadsruiner eller ens ruiner över huvud taget. Det viktiga är att något händer. Jag tycker till exempel att en vanlig motorväg eller landsväg (eller ett vattendrag) kan vara en mycket spännande plats. Om inte annat är den enkel att förändra: personer och varelser kan när som helst dyka upp. Diverse fynd är ju inte heller svåra att motivera.

Jag tycker faktiskt också att de flesta, eller möjligen alla, av de särskilda zonsektorer som hittills beskrivits i utgivet material bör gå utmärkt att lägga in även på små orter. Det är knappast miljöer hämtade från Manhattan. :)

Khan

Tue 29 Apr 2014, 12:18

Jag tror att man helt enkelt behöver fråga sig: vad är det man tycker saknas? Lämningar från forntiden behöver inte vara stadsruiner eller ens ruiner över huvud taget. Det viktiga är att något händer. Jag tycker till exempel att en vanlig motorväg eller landsväg (eller ett vattendrag) kan vara en mycket spännande plats. Om inte annat är den enkel att förändra: personer och varelser kan när som helst dyka upp. Diverse fynd är ju inte heller svåra att motivera.
Det jag personligen tycker saknas är områden med mindre prepostapokalyptisk befolkningstäthet. Landsbygdszoner där det är över en dagsmarsch till nästa ruinsektor över ett muterat jordbrukslandskap där traktorer och spannmålssilos rostar ikapp.
Jag tycker faktiskt också att de flesta, eller möjligen alla, av de särskilda zonsektorer som hittills beskrivits i utgivet material bör gå utmärkt att lägga in även på små orter. Det är knappast miljöer hämtade från Manhattan. :)
Absolut! Det är inte det minsta problem med någon av de som beskrivits. Fria Ligan har gjort ett riktigt grymt jobb för att få till varierade och användbara zonsektorer. Det är ingen kritik från min sida, bara ett komplement. :)

TheSpaceMan

Tue 29 Apr 2014, 12:40

Yes. Sprang in i lite bekymmer i våran zon med, speciellt när vi fundera på att kringliggande zoner runt arken skulle varit besökta. Om vi genomfört det så hade det inte funnits något centralt Eskilstuna kvar att utforska.

Jag tänker låta slumptabellen i mycket och stort bestämma hur staden utvecklats från nu fram till apokalypsen och efter istället, men hålla kvar vissa landmärken som folk känner igen och kan relatera till.

Bengt Petter

Tue 29 Apr 2014, 12:57

Det jag personligen tycker saknas är områden med mindre prepostapokalyptisk befolkningstäthet. Landsbygdszoner där det är över en dagsmarsch till nästa ruinsektor över ett muterat jordbrukslandskap där traktorer och spannmålssilos rostar ikapp.
Jag kan, utan att gå in på för mycket detaljer, avslöja att jag just har skrivit en landsbygdszon (inte så mycket åkermark dock) till Zonkompendium 2. Den går utmärkt att koppla ihop med en av zonerna från grundreglerna. Det är faktiskt inte den ödemarkszon som Tomas skriver om ovan.

Eftersom en zonsektor kan rymma ganska mycket kan det kanske vara en idé att någon gång framöver skriva en zonsektor som rymmer de mer eller mindre intakta ruinerna av ett helt forntida småsamhälle. Ett generiskt småsamhälle som kan ligga var som helst i Sverige. Möjligen skulle det kunna vara en sektor som rymmer dubbelt så mycket (två rutor istället för en) som en vanlig. Då kan man få med det mesta som finns i alla svenska småsamhällen: en liten butik, några villor, ett par mindre hyreshus, en bensinmack, en liten industri och ytterligare någon anläggning. Går definitivt att göra något spännande av det!
GZIP: Off