Jag är också sugen på att ha en sån distinktion och funderar på att införa bokföringen av negativa värden i GE. Det innebär helt enkelt att man kan skjuta förbi STY och når man sitt negativa värde i STY så dör man. Då kan man också få en mer fluktuerande tidsrymd för när man dör om man t.ex. etablerar att det tar 6 timmar för STY att gå ner ett steg så det tickar på.
Jag skulle föredra det och också se till att vårda INTE kan läka mer än max 1-2 poäng i GE, och aldrig läka upp till max, med möjliga undantag från forntidens läkemedel. Kan krävas balansering av modifikationer på vårdaslaget eftersom det kan krävas ohyggligt mer framgångar för att rädda någon. Jag kan också tänka mig att det kostar en framgång per läkt GE värde under och lika med noll, för att få upp värdet till ett igen, men vill man läka värden över ett kostar det två framgångar.
Jag tror det balanserar sig självt dock på stora mutanter, eftersom även om de kräver mer omfattande läkevård om de t.ex. har STY 8 men är på -7 så betyder det de har legat med skadorna under en längre tid vilket gör insatsen mer omfattande.
Jag är osäker på om dessa regler egentligen behövs för annat än STY, eftersom de inte är dödliga på samma sätt. Kan iofs vara intressant om de sjunker om man inte får bra omsorg i tid.
Du gör självklart som du vill, men låter lite väl komplicerat för min smak. Att räkna negativa värden känns lite onödig och går i min mening emot andan av de ursprungliga reglerna, men det är kanske just den andan som du ogillar? Personligen tycker jag om det abstraherade och okomplicerade system som finns på plats idag. Tre andra kommentarer:
1. Vårda läker i allmänhet sällan mer en ett eller två poäng trauma. Att få mer en två framgångar utan att pressa en slag är helt klart möjligt men även en extremt skicklig vårdare lär ha problem att göra detta konsekvent (de lär till och med ha problem med att sätta en framgång regelbundet, särskilt om de själva är skadade). Att därmed sätta ett max på det verkar lite väl onödigt i min värld, men du gör självklart som du vill.
2. Maxvärdet för en grundegenskap är 5. Inga mutanter har STY 8. Inga mutanter har heller en färdighet över 5. Max 10 tärningar plus prylar plus talanger. En extremt skicklig vårdare (bättre än en nyskapad rollperson) kan som bäst ha kanske 14 tärningar om den är helt utan tvivel, med bra utrustning osv.
3. All räkna negativa värden utan att göra trauma enklare att läka är i stort sätt en dödsdom för alla spelare. Alla kommer bli brutna av trauma någon gång, många kanske en gång var tredje spelmöte. Spelet är dödligt nog och risken för döden stor nog utan att man ska "nerfa" vårda. Det är en viktigt färdighet och bör vara det, se bara till att någon spelar krönikör
.