User avatar
Gråskägg
Topic Author
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Sun 27 Apr 2014, 16:16

Jag kan ha missat något, men det känns som jag saknar en mekanik för situationer då döden rimligtvis är omedelbar och ögonblicklig.

När trauma har reducerat STY till noll är du bruten och din kropp kollapsar av skador och utmattning. Om du inte får vård inom ett dygn dör du och ju längre tid som går, desto svårare blir det att rädda ditt liv. Men oavsett hur svåra dina skador är tar det ändå upp till ett dygn innan du dör, eller? Enda sättet att dö snabbt är om dina vänner misslyckas med att vårda dig eller om din fiende ger dig en nådastöt.

Självfallet finns det situationer då RP eller SLP blir huggna/skjutna/sprängda i småbitar, krossas, mosas, brinner upp, förångas eller upplöses i atomer då det är rimligt att anta att döden är ögonblicklig. Och självfallet kan jag som SL torrt konstatera att så är fallet och minska Arkens befolkning ytterligare ett steg. Jag saknar bara en spelmekanik som förtydligar skillnaden mellan ögonblicklig och utdragen död i regeltermer.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Sun 27 Apr 2014, 16:24

Förstår hur du tänker. Det finns en tanke bakom reglerna, och jag ska försöka förklara den!

Att en RP dör ska absolut kunna ske, men när det sker ska det vara en väldigt dramatisk händelse i spelet. Det bör heller inte ske utan att gruppen har haft en chans att rädda offret - att en RP bara dör tvärt är en bortslösad dramatisk situation, och inte heller kul för spelaren/gruppen. Hotet om döden ska finnas där, men spelarna ska ha en sista chans att klara sig!

Sen kan det förstås finnas speciella situationer där det är HELT orimligt att en RP kan klara livhanken. Då kan du som SL fastslå att RP:n dör tvärt - men det bör vara så uppenbart att inte heller spelarna opponerar sig. :)

En möjlighet till ögonblicklig död finns - nämligen nådastöten (sid 106 i Bok 1). Den kan användas både mot RP och SLP.

Slutligen, när det gäller SLP kan SL bestämma att en mindre viktig SLP som blir bruten av skada helt enkelt är död (se rutan på sid 107).
Fria Ligan
 
User avatar
Nattvandrare
Posts: 83
Joined: Wed 20 Jun 2012, 12:00

Re: Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Sun 27 Apr 2014, 16:27

Jag är också sugen på att ha en sån distinktion och funderar på att införa bokföringen av negativa värden i GE. Det innebär helt enkelt att man kan skjuta förbi STY och når man sitt negativa värde i STY så dör man. Då kan man också få en mer fluktuerande tidsrymd för när man dör om man t.ex. etablerar att det tar 6 timmar för STY att gå ner ett steg så det tickar på.

Jag skulle föredra det och också se till att vårda INTE kan läka mer än max 1-2 poäng i GE, och aldrig läka upp till max, med möjliga undantag från forntidens läkemedel. Kan krävas balansering av modifikationer på vårdaslaget eftersom det kan krävas ohyggligt mer framgångar för att rädda någon. Jag kan också tänka mig att det kostar en framgång per läkt GE värde under och lika med noll, för att få upp värdet till ett igen, men vill man läka värden över ett kostar det två framgångar.

Jag tror det balanserar sig självt dock på stora mutanter, eftersom även om de kräver mer omfattande läkevård om de t.ex. har STY 8 men är på -7 så betyder det de har legat med skadorna under en längre tid vilket gör insatsen mer omfattande.

Jag är osäker på om dessa regler egentligen behövs för annat än STY, eftersom de inte är dödliga på samma sätt. Kan iofs vara intressant om de sjunker om man inte får bra omsorg i tid.
 
User avatar
Gråskägg
Topic Author
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Sun 27 Apr 2014, 16:43

Att en RP dör ska absolut kunna ske, men när det sker ska det vara en väldigt dramatisk händelse i spelet. Det bör heller inte ske utan att gruppen har haft en chans att rädda offret - att en RP bara dör tvärt är en bortslösad dramatisk situation, och inte heller kul för spelaren/gruppen. Hotet om döden ska finnas där, men spelarna ska ha en sista chans att klara sig!

Sen kan det förstås finnas speciella situationer där det är HELT orimligt att en RP kan klara livhanken. Då kan du som SL fastslå att RP:n dör tvärt - men det bör vara så uppenbart att inte heller spelarna opponerar sig. :)
Jag är helt och hållet med på det tänket, men vill ändå flagga lite för att det kan bjuda in till onödigt risktagande från RPs sida om spelare missbrukar regeln som den är skriven: "Jag ger mig in i den här livsfarliga och t o m dödliga situationen för jag kommer ändå att ha ett dygn på mig innan jag riskerar att dö på riktigt". Det sista man önskar i ett spel med fokus på överlevnad är spelare som tror att deras RP är osårbara.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Sun 27 Apr 2014, 19:46

Förstår absolut din poäng. Samtidigt tror jag att risken att spelare uppfattar sina RP som osårbara är rätt liten, med tanke på att det räcker med ett sumpat Vårda-slag för att de ska dö om de är brutna av skada. Har det gått närmare ett dygn sedan de blev brutna blir det dessutom ett rejält minus på Vårda-slaget.
Fria Ligan
 
AON
Posts: 32
Joined: Mon 03 Feb 2014, 21:13

Re: Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Sun 27 Apr 2014, 22:07

Jag är också sugen på att ha en sån distinktion och funderar på att införa bokföringen av negativa värden i GE. Det innebär helt enkelt att man kan skjuta förbi STY och når man sitt negativa värde i STY så dör man. Då kan man också få en mer fluktuerande tidsrymd för när man dör om man t.ex. etablerar att det tar 6 timmar för STY att gå ner ett steg så det tickar på.

Jag skulle föredra det och också se till att vårda INTE kan läka mer än max 1-2 poäng i GE, och aldrig läka upp till max, med möjliga undantag från forntidens läkemedel. Kan krävas balansering av modifikationer på vårdaslaget eftersom det kan krävas ohyggligt mer framgångar för att rädda någon. Jag kan också tänka mig att det kostar en framgång per läkt GE värde under och lika med noll, för att få upp värdet till ett igen, men vill man läka värden över ett kostar det två framgångar.

Jag tror det balanserar sig självt dock på stora mutanter, eftersom även om de kräver mer omfattande läkevård om de t.ex. har STY 8 men är på -7 så betyder det de har legat med skadorna under en längre tid vilket gör insatsen mer omfattande.

Jag är osäker på om dessa regler egentligen behövs för annat än STY, eftersom de inte är dödliga på samma sätt. Kan iofs vara intressant om de sjunker om man inte får bra omsorg i tid.
Du gör självklart som du vill, men låter lite väl komplicerat för min smak. Att räkna negativa värden känns lite onödig och går i min mening emot andan av de ursprungliga reglerna, men det är kanske just den andan som du ogillar? Personligen tycker jag om det abstraherade och okomplicerade system som finns på plats idag. Tre andra kommentarer:

1. Vårda läker i allmänhet sällan mer en ett eller två poäng trauma. Att få mer en två framgångar utan att pressa en slag är helt klart möjligt men även en extremt skicklig vårdare lär ha problem att göra detta konsekvent (de lär till och med ha problem med att sätta en framgång regelbundet, särskilt om de själva är skadade). Att därmed sätta ett max på det verkar lite väl onödigt i min värld, men du gör självklart som du vill.

2. Maxvärdet för en grundegenskap är 5. Inga mutanter har STY 8. Inga mutanter har heller en färdighet över 5. Max 10 tärningar plus prylar plus talanger. En extremt skicklig vårdare (bättre än en nyskapad rollperson) kan som bäst ha kanske 14 tärningar om den är helt utan tvivel, med bra utrustning osv.

3. All räkna negativa värden utan att göra trauma enklare att läka är i stort sätt en dödsdom för alla spelare. Alla kommer bli brutna av trauma någon gång, många kanske en gång var tredje spelmöte. Spelet är dödligt nog och risken för döden stor nog utan att man ska "nerfa" vårda. Det är en viktigt färdighet och bör vara det, se bara till att någon spelar krönikör :) .
Jag har ett forum för att organisera spelgrupper i Uppsalaområdet. Forumet heter Zonögat och går att hitta här http://zonogat.swedishforum.net/.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Sun 27 Apr 2014, 22:19

Ingen som råkat ut för att gruppens Krossare vill försöka sig på ett "Vårda" på en bruten fiende? :)
 
AON
Posts: 32
Joined: Mon 03 Feb 2014, 21:13

Re: Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Sun 27 Apr 2014, 22:26

Tror inte den regeln gäller på SLPs (säger jag och missar helt din ironi?)
Jag har ett forum för att organisera spelgrupper i Uppsalaområdet. Forumet heter Zonögat och går att hitta här http://zonogat.swedishforum.net/.
 
TheSpaceMan
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Sun 27 Apr 2014, 22:30

Tror inte den regeln gäller på SLPs (säger jag och missar helt din ironi?)
Vilken regel?
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Sun 27 Apr 2014, 22:35

Tror inte den regeln gäller på SLPs (säger jag och missar helt din ironi?)
Syftar på att Nådastöt kräver ett lyckat slag mot KYL, men ett Vårda slag är ju mkt lättare att misslyckas med (för den usle läkaren med KNS 2) och att därmed "barmhärtighetsdöda" fienden!
Det är ju givetvis en situation där SL måste döma efter Krossarens verkliga uppsåt, men förr eller senare lär ju en spelare försöka! :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests