AON

Re: Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Sat 03 May 2014, 16:02

Du spelar så klart som du vill och får känslan av din kampanj verkar vara så pass mörk/blodig att nådastötsregeln är irrelevant. Däremot vill jag hävda att ytterst få bara kan döda kallblodigt utan att moraliskt kunna motivera det eller distansera sig från sina handlingar. Att hoppa på någon man hatar med en pistol och att skjuta en kompis i ryggen är två helt olika handlingar. (Läs boken In Search of Respect: Selling Crack in El Barrio för en inledning till hur traditionellt omoraliska handlingar kan motiveras för en individ).

Vet inte om det står i reglerna eller inte men hos mig kan 1. Kommendera användas som en bonus på nådastösslag. 2. Krönikörer kan inspirera dessa slag. 3. Andra rollpersoner kan hjälpa till i dessa slag (istället för att slå ett eget). Bästa sättet att motivera en omoralisk handling är grupptryck!

Edit: Att låta RP bara döda andra medlemmar i Arken utan att slå för kyla kommer snart reducera Arkens befolkning till noll. Dessutom är det logiskt att ett sådant litet samhälle har relativt starka tabun kring att döda andra medlemmar, även ifall dessa tabun håller på att lösas upp nu när krubbet håller på att ta slut och den Gamle är sjuk. Däremot så det fritt fram med grov misshandel (tja, tills så pucklar på fel person). Arken bör vara farlig, men faran bör ligga i att någon slår ner dig och tar ditt krubb, vilket är i praktiken en dödsdom.
Jag har ett forum för att organisera spelgrupper i Uppsalaområdet. Forumet heter Zonögat och går att hitta här http://zonogat.swedishforum.net/.

Tyler Durden

Mon 05 May 2014, 13:40

Ja. Jag vill spela en mörk berättelse hämnd. Om en familjefejd som eskalerar från svartsjuka och knytnävar till en serie blodiga vendettor,som kan resultera till ett fullskaligt gängkrig som hotar ödelägga hela arken.. Så det blir lite som att spränga av en krutdurk i Kick Off!! Dock fick jag ett bra tips av Krönikören om att låta de RP som redan från spelstart är erfarna dråpare få Talangen: Bödel. Helt gratis! För att redan från början skilja dem från den "vanliga" mutanten.. Detta är ett råd jag kommer ta! Jag kommer även att försöka få en av mina spelare att ändra sin Roll något.. Då Regeln Nådastöt ändå har sin charm och funktion.. Så jag tycker att det är något vi borde spela på och använda Regeln! Kan tänka mej många roliga situationer som kan uppstå pga den! Så nu vill jag ha med en oskyldig själ bland alla kallhammrade mördare!! ;)
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"

AON

Mon 05 May 2014, 15:43

Ett förslag: Tänk ifall de kallhamrade mördarna inte behövde slå för nådaslag förutom om de antingen skulle avrätta någon de brydde sig om (en kompis, en annan rollperson, en sympatisk person som råkade hamna fel) eller ifall en sådan person fanns i närheten och försökte stoppa handlingen. Det skulle göra en "oskyldiga" rollpersonen till gruppen samvete, skapa en dynamik där folk inte helt öppet var samvetslösa utan höll det lite dolt för att inte visa "sitt hemska inre" för omvärlden och du skulle ha kvar potentialen att skapa de moraliska konflikter som regeln är ute efter att skapa. Dina spelare skulle alltså inte tänka två gånger över att strypa en tjuv eller skjuta en uppstudsig underhuggare, såvida inte den där oskyldiga kompisen var närvarande. Att göra sig av med sagda oskyldiga kompis, det ja, det skulle vara svårt.
Jag har ett forum för att organisera spelgrupper i Uppsalaområdet. Forumet heter Zonögat och går att hitta här http://zonogat.swedishforum.net/.

Tyler Durden

Wed 07 May 2014, 01:19

Ja. Jag håller med till 100% :) När jag först läste Regeln,så tyckte jag att den verkade vara mer problem än nytta,i synnerhet i min spelgrupp.. Men ju mer jag funderar kring den här regeln.. Ju bättre blir den!! :) Jag hade en diskussion med en av mina spelare kring just det här idag. Han blev också imponerad av dramat Regeln kan skapa! Så han ville genast ändra sin karaktär. Så gruppen Rp kommer att se annorlunda ut än vi först tänkt oss,och med det ändras säkert hela historien vi först tänkte spela hehe.. Men det spelar ingen roll! För jag Tror det här blir Bättre!! :) Nådastöt kommer att användas (i situationer där Rollpersonens egna moral sätts på spel) och i kombination med Talangen Bödel. :)
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"
GZIP: Off