Carrot

Re: Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Mon 28 Apr 2014, 09:00

Syftar på att Nådastöt kräver ett lyckat slag mot KYL, men ett Vårda slag är ju mkt lättare att misslyckas med (för den usle läkaren med KNS 2) och att därmed "barmhärtighetsdöda" fienden!
Det är ju givetvis en situation där SL måste döma efter Krossarens verkliga uppsåt, men förr eller senare lär ju en spelare försöka! :)
Krossaren (med tillfällig KNS 1): "Öhh, jag försöker vårda zongasten som ligger och bubblar blod(?) ur magen(?)... Går denna slangen hit? Vad är det här för slemmigt organ som dunkar? Dom här tjocka tuberna behövs säkert inte... Visst kan man byta ut blod mot vatten? Va? Även om det är rötskadat lär det ju inte spela någon roll! Kroppen kanske måste ligga ute i solen? Näe, nu börjar det ryka om den, jag ger upp!"

Alla andra spelarna: :cry:

Tomas
Site Admin

Mon 28 Apr 2014, 09:34

:D

Listigt!

Men som sagt behöver detta nog inte bli en issue i spel. Oviktiga SLP (typ en vanlig zongast) kan som sagt betraktas som döda när de blir brutna av skada. När det gäller viktiga SLP får man som sagt se till RP:ns uppsåt. Är det uppenbart att målet är att döda SLP:n, så är det nådastöt som gäller.

Med det sagt, kanske vi ska se över detta lite... :)
Fria Ligan

TheSpaceMan

Mon 28 Apr 2014, 10:05

Kan ju vara bra att tvinga spelare ge en motivation till varför, innan alla rusar över slagfältet och börjar vårda sina fiender efter dom brutit dom. ;)

Dessutom så VET ni att den enda som kommer vara garanterad att lyckas vårda varje gång är killen som får slå bara en tärning. ;)

Krönikören

Mon 28 Apr 2014, 21:31

Med det sagt, kanske vi ska se över detta lite... :)
Ni har gjort ert jobb när ni beskrivit att nådastöt handlar om att döda i kallt blod, därifrån tycker jag att spelledaren har tillräckligt att gå på. Det fungerar ju åt båda hållen annars, så om inte RP tänkt ha krönikörerna som främsta fiende... (Rekommenderas inte då pennan är vassare än svärdet!) :)

Phalck

Tue 29 Apr 2014, 13:03

Tror inte det blir ett problem med att det är lättare att döda någon med Vårda än Nådastöt. Att ha intentionen att vårda någon som sedan dör är en helt annan handling än att medvetet avsluta någon. Sedan är nådastöt ingen färdighet utan ett kontrollslag för om RP har mage att iskallt mörda en varelse som inte kan försvara sig. Ett slag för nådastöt behövs rimligen inte rullas för zonmonster och andra situationer när det inte är rimligt att det är ett moraliskt val som RP gör för att ta någon av daga.
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com

Zapp

Thu 01 May 2014, 12:06

Tror inte det blir ett problem med att det är lättare att döda någon med Vårda än Nådastöt. Att ha intentionen att vårda någon som sedan dör är en helt annan handling än att medvetet avsluta någon. Sedan är nådastöt ingen färdighet utan ett kontrollslag för om RP har mage att iskallt mörda en varelse som inte kan försvara sig. Ett slag för nådastöt behövs rimligen inte rullas för zonmonster och andra situationer när det inte är rimligt att det är ett moraliskt val som RP gör för att ta någon av daga.
Om spelledaren kan modifiera slagen efter omständigheterna kan regeln fortfarande användas. Det finns ju människor som drar sig för att trampa ihjäl en skalbagge eller mosa en daggmask.

Vi är nog överens om att bonusen för att bränna en myra är mycket högre än för att slaska ihjäl en zongast, även om det är lättare att döda ett otvetydigt "monster" som en zongast än en medmänniska... (nu bortser jag från de rätt många människor som blir gråtfärdiga när en valp lider men som rycker på axlarna när människor dör i drivor)

Sedan tänker jag att Nådastöt bara ska användas när det finns en viktig fördel att erhålla genom att döda sin fiende. Är det inte intressant (och det är det väl sällan vad gäller daggmaskar och zongastar) tycker jag handlingen mer har med allmänt rollspelande än stridstaktik att göra. Då kan spelaren själv få bestämma hur kallblodig han eller hon vill att sin gubbe ska verka vara, då är det bara "bakgrundsfärg" att gå omkring och skära halsen av fallna fiender, eller att spy vid åsynen av blod och död.

Vill man spela kallblodig även när något viktigt står på spel däremot, ja då får man snällt lägga poäng på KYL.

Tyler Durden

Sat 03 May 2014, 00:44

Jag har en fundering kring KYL-slag för Nådastöt regeln.. Om man spelar en karaktär som är en riktig "vardags dråpare". En sån iskall jävel som sätter en kula i huvet på en utan att blinka.. En sån som zonstrykaren Hunter i Metro-böckerna. Eller en hänsynslös Boss.. Han/Hon har ju rimligen redan dödat ett flertal fiender och rivaler på sin klättring till Toppen av gänget. Har inte hunnit testspela än. Men Risken känns överhängande att RPn ska knäckas/bli BRUTEN över en relativt "simpel avrättning".. Tex. Skära halsen av en respektlös rivaliserande gängmedlem,att strypa en klåfingrig arkbo på väg att försvinna med ens sista Krubb etc. Chansen är ju rätt stor att spelaren känner att slaget behöver pressas! I synnerhet i situationer som i stort sett "kräver" att motståndaren dödas.. Kanske är jag som har skev spelgrupp. Men jag vet att såna situationer kommer att komma upp! Haha! ;) Jag kommer själv att husregla att under Karaktärs skapandet frågar jag spelarna. "Hur många personer har din RP dödat för att överleva?" Är svaret fler än 3 (tror 3 offer är gränsen för seriemördare) så klassar jag RPn som en "Hård Jävel" som bokstavligt talat går över lik för att nå sina mål o andas en dag till. För att jag ska kräva ett KYL-slag av en sån karaktär för en Nådastöt, skulle kräva en extremt för Rollpersonen moraliskt förkastlig handling.. Alla andra karaktärer som inte är kallblodiga mördare går självklart under den ordinarie regeln. Då jag gillar den! :) Men den verkar stå i vägen i våldsammare berättelser. KYL-poängen lär behövas till annat då! ;)
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"

Krönikören

Döden - utdragen eller ögonblicklig?

Sat 03 May 2014, 01:11

Jag skrev en husregel-talang som gör att RP alltid lyckas med nådastöt, utan att behöva rulla tärningar. Låter som något för din spelgrupp! :)

¤ BÖDEL

Du lyckas automatiskt utan att slå något slag för KYL när du försöker utdela en Nådastöt (se s.106 i Bok 1: Mutanten)

Tyler Durden

Sat 03 May 2014, 01:34

Haha! :) Ja,Bödel! Den funkar! Men den käkar upp en Talang som jag tror spelaren kommer att behöva lägga på annat.. Jag förväntar mej mycket action i vår kampanj! Jag tänker mer att det är RPna´s våldsamma historia som redan har trubbat av dom så pass mycket att mord inte längre bekymrar dom.. Mer än att RP har någon medfödd talang att mörda i kallt blod.. (Jag hittade fler Talanger i den tråden jag gillade o kommer att använda!) :)
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"

Krönikören

Sat 03 May 2014, 08:24

Om hela kampanjen ska handla om kallblodiga mördare så håller jag med om att en talang är onödig! :) Bättre då att helt skippa regeln. Men om någon RP inte är kallblodig så kan det ju vara en idé att de andra får starta med Bödel som en gratis talang och den blödige får någon motsvarande för sin syssla (Vårda etc.)?
GZIP: Off