• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Krönikören
Topic Author

Re: Husregler: TALANGER

Fri 25 Apr 2014, 12:11

Jag kommer med största säkerhet att introducera lite riddjur i kampanjen längre fram. Jag tänker mig att man använder Fly för manövrer och Slåss för att använda djuret i strid (kanske ett slag i början och därefter djurets FV i Slåss/Skjuta?)
Med nedan talang är RP tränade ryttare och slipper dels en del slag och får en bonus vid de svårare manövrerna:

• RYTTARE
Du har god vana vid att rida på djur och behöver vanligtvis inte slå något slag när du rider ett tamt djur. Vid svåra manövrer, i strid eller när djuret blir skrämt, får du +2 till ditt färdighetsslag (Fly eller Slåss beroende på manöver).

Phalck

Fri 25 Apr 2014, 13:29

Tycker det vore schysst att ha dessa nya talanger och ev. andra regelmodifikationer i tabellhäftet. När vi kommit till en ansenlig mängd/någorlunda slut på kreativiteten så tänkte jag att jag lyfter över listan till häftet.
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com

Carrot

Fri 25 Apr 2014, 13:34

Det hade varit grymt! Att ha alla talanger samlade skulle göra det så mycket lättare när mina spelare "levlar upp" också. Nu måste alla sitta och samsas över min fina bok som jag egentligen bara vill bläddra i själv!
(Heh...)

holmstrom

Fri 25 Apr 2014, 13:49

Jag skulle faktiskt vilja föreslå att detta kompileras till ett annat dokument så att det blir lättare att hålla de båda uppdaterade oberoende av varandra. Tabellhäftet lär ju stabiliseras rätt fort medan talangerna utvecklas över tid.

Självklart kan ju dock samma person/personer hålla koll på de båda häftena.

Carrot

Fri 25 Apr 2014, 15:23

• TROFÈJÄGARE

När ni har dödat ett monster i Zonen och du har en kniv kan du utvinna en trofé från skallen (eller annan lämplig del) av kadavret. Det fungerar inte på svärmar (se Bok 2: Zonen).Trofén räknas som värdefull men pris och vikt varierar beroende på monstrets storlek, om det är en ovanlig art och hur skräckingivande det var när det levde.
En respektingivande trofé imponerar i stort sätt alltid på andra mutanter och att manipulera i närheten av en trofé ger +2 till manipulation per trofé.

TheSpaceMan

Fri 25 Apr 2014, 15:31

Jag kommer med största säkerhet att introducera lite riddjur i kampanjen längre fram. Jag tänker mig att man använder Fly för manövrer och Slåss för att använda djuret i strid (kanske ett slag i början och därefter djurets FV i Slåss/Skjuta?)
Med nedan talang är RP tränade ryttare och slipper dels en del slag och får en bonus vid de svårare manövrerna:

• RYTTARE
Du har god vana vid att rida på djur och behöver vanligtvis inte slå något slag när du rider ett tamt djur. Vid svåra manövrer, i strid eller när djuret blir skrämt, får du +2 till ditt färdighetsslag (Fly eller Slåss beroende på manöver).
Jag hade ev. tänkt skola om mutant med hund lite senare till mutant med zonbest, alla regler gäller som tidigare, med undantaget att det gäller att vara nära ett djur och bryta deras kyla (får göra undantag då det är menat som motsatsen till stress) (gör rovdjur svårare att fånga), antagligen med ytterligare modifikationer. Det skulle ju involvera riddjur och liknande med. Så stort plus på den.

TheSpaceMan

Fri 25 Apr 2014, 15:35

• TROFÈJÄGARE
[...]
En respektingivande trofé imponerar i stort sätt alltid på andra mutanter och att manipulera i närheten av en trofé ger +2 till manipulation per trofé.
+2 per troffe kanske är lite mycket. Kanske kan göra någon simpel men mer exakt uträkning relaterat till sty och kyl. Visserligen skulle jag bli livrädd av att sitta i ett rum täckt med huvuden av små gnagare med. Men antagligen räddare av att gå in i ett rum med lika många huvuden av gigantiska zonbestar. :D
typ (Sty+Kyl)/4 +omständighet, eller låta sl bestämma kanske om besten är värd en bonus.

Vilket var kanske det du menade med respektingivande.

Carrot

Fri 25 Apr 2014, 15:59

Du har nog rätt, men jag ville få ur mig nåt snabbt medans min hjärnglöd fortfarande var aktiv.
Det man får ha i åtanke är ju såklart att bonusen bara gäller när troféerna är närvarande. Det kanske inte alltid är så lätt att övertala Bossarnas boss om att mötas för ett snack hemma hos dig?
Kanske är det så att bossarna själva är dina största kunder?

Men ok, vad sägs om att SL bestämmer troféns prylbonus till imponera, och det högsta imponeringsvärdet gäller.
Du kan alltså ha ett helt lagerutrymme fullsmockat med uppstoppade hundar, men eftersom det hänger en raggbestnuna på väggen så är det det värdet som gäller?

Carrot

Fri 25 Apr 2014, 16:33

Min variant på "... Dräpare"

• ... Dräpare
Du är expert på att jaga en speciell typ av zonmonster. Välj ett zonmonster eller en varelsetyp.
SL kommer att berätta varelsetypens svaghet för dig. När du utnyttjar varelsens svaghet gör du dubbel skada mot den.
Det är bara du som effektivt kan utnyttja en varelses svaghet och ingen annan spelare som inte själv har talangen.

Ex. Macklyn väljer att vara en Raggbestdräpare! Hon får av SL reda på att Raggbesten, förutom att attraheras av lukten av purfärskt mutantblod, också ska vara känslig mot starkt ljus.
Med denna information i åtanke, beväpnad med en eldriven ficklampa skrider Macklyn till verket. Hon spårar upp en raggbest, skvätter lite blod på en sten utanför grytet och lägger sig i bakhåll...
Snart kommer Raggbesten ut. Det är tydligt att den fått vittring. Snabbt som attan riktar Macklyn sin ficklampa mot den och lyser den i ansiktet. Tillfälligt bländad är Raggbesten öppen för en attack och Macklyn bränner av en salva från sin trogna Skrotbössa. Hon får två träffar och väljer som bonuseffekt ett extra skadepoäng. Den sammanlagda skadan blir 3, men då Macklyn använt sig av sina förkunskaper som Raggbestdräpare dubbleras skadan!

Värt att nämna om denna talangen är att en spelare inte bör kunna få reda på svagheter hos monster och varelser som inte påträffats eller som rollpersonen aldrig har hört talas om.

Carrot

Tue 29 Apr 2014, 15:50

• SKROTLADDARE
Återvinning är ditt forte och du ser alltid till att spara på hylsor som blir över när vapen avfyrats.
Med dessa hylsor, lite krut och småskrot kan du tillverka sk. Skrotkulor, billiga varianter på patroner som, trots dess minskade skadevärde, fungerar bra när inget annat finns att tillgå.
När du har tid och lite skrot till övers - rulla för att Mecka för att tillverka 2T6 skrotkulor.
Ett skjutvapen som är laddat med Skrotkulor gör alltid 1 skada mindre än vapnets vanliga skadevärde (men alltid minst 1). Dessutom sänks vapnets prylbonus med 1 för varje explosionsmarkör som kommer upp, trots att slaget inte pressats.

Alternativet till detta är att man kan tillverka två typer av kulor.
En som skadar 1 mer än vanligt, men där explosionsmarkören sänker värdet på vapnet, och ett billigt skräpskott som inte skadar vapnet (om inte kastet pressas) men som sänker vapnets värde med 1.
Vad tror ni? Kommer detta att sätta resurshanteringen ur spel?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8