• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Husregler: TALANGER

Tue 22 Apr 2014, 18:16

• TRÄSKFÖDD
Där andra sliter för att kunna röra sig framåt ett par centimeter i taget marcherar du fram som om du gick på moln.
I träsk, myrar, lervälling och annan geggig sumpmiljö får du +2 på ditt kast för att kämpa på.

• HUNGRIG OCH SUR
Du blir minst sagt kinkig om du inte har ätit på ett tag. För varje dag du går utan mat får du +2 på att Slåss.

• NUDIST
Du tycker att kläder tynger dig och gör dig osmidig. När du är naken får du +2 på att Smyga och Fly. Dessutom räknas det som att du har +2 i Skyddsvärde när du är näck då du har mycket lättare för att undvika attacker och skada. Se bara upp för atomköld!
 
User avatar
Pingas
Posts: 131
Joined: Mon 10 Mar 2014, 18:23

Re: Husregler: TALANGER

Tue 22 Apr 2014, 18:26

• Arkskräck

Du trivs inte bra i stora sällskap och folkmassor. Nervositeten smyger sig på när folk samlas runt dig för att höra på dina historier från zonen. Helst vill du bara vara själv eller i dina vänners sällskap.
Konstigt nog så trivs du bättre i zonen än hemma i arken.

-2 i Genomskåda och Manipulera när du befinner dig i arken eller i situationer där du socialiserar med 8+ personer.
+2 i Genomskåda och Manipulera när du befinner dig i zonen eller när färre än 8 personer är i närheten.

:lol: Kan vara kul att spela en mutant med social fobi / torgskräck
Last edited by Pingas on Tue 22 Apr 2014, 21:47, edited 1 time in total.
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 808
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Husregler: TALANGER

Tue 22 Apr 2014, 21:15

Flera bra här till "talangjakten"!
Några är dessutom kombo talang-nackdel. Funderade på det här med nackdelar häromdagen och hur man skulle kunna lyfta in dem, dvs. vilken bonus man skulle locka spelarna med. En tanke jag hade var att låta dem köpa sig fria från permanenta rötpoäng genom att dra på sig nackdelar. En annan väg är såklart att baka in dem i talanger som är lite kraftfullare än övriga men som kommer med lite baksida med!
 
User avatar
Pingas
Posts: 131
Joined: Mon 10 Mar 2014, 18:23

Re: Husregler: TALANGER

Tue 22 Apr 2014, 21:46

Flera bra här till "talangjakten"!
Några är dessutom kombo talang-nackdel. Funderade på det här med nackdelar häromdagen och hur man skulle kunna lyfta in dem, dvs. vilken bonus man skulle locka spelarna med. En tanke jag hade var att låta dem köpa sig fria från permanenta rötpoäng genom att dra på sig nackdelar. En annan väg är såklart att baka in dem i talanger som är lite kraftfullare än övriga men som kommer med lite baksida med!

Egentligen känns det som att nackdelar och fördelar är bättre att spara till en senare modul om icke muterade människor.
Jag undrar vad som kommer göra "vanliga" människor kul att spela. :roll:
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Husregler: TALANGER

Tue 22 Apr 2014, 23:22

• ZONPIRAT
Du är van vid ett hårt liv på sjön och tar det du vill ha från de som du bedömer inte behöver det lika mycket som du. Du får + 2 på alla kast till sjöss som innefattar våldsamheter, stölder, skryt och fylla. Lägg till "saltstänkt och vild uppsyn" på utseende.
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 808
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Husregler: TALANGER

Tue 22 Apr 2014, 23:32

Egentligen känns det som att nackdelar och fördelar är bättre att spara till en senare modul om icke muterade människor.
Jag undrar vad som kommer göra "vanliga" människor kul att spela. :roll:
Ja de stackars mutanterna kanske har det nog som det är med lyten, trauman från pressade slag och rötpoäng! :)

Alkoholism och drogmissbruk hoppas jag dock snart ska dyka upp tillsammans med lite regler för droger, gifter och sjukdom!

Det ska bli väldigt intressant att se vad som blir människornas motsvarighet till mutationerna!
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Husregler: TALANGER

Fri 25 Apr 2014, 09:42

Denna är tänkt att vara exklusiv för en skrotskalle:

• ZONSMED
Du har lärt dig konsten att framställa ordentliga knivar, yxor, svärd och spjut från skrot och metallstycken bärgade från Zonen. Med rätt verktyg (en eld, ett städ, en ordentlig hammare och en spann med vatten) och material (ordentligt metallstycke) kan du tillverka sylvassa närstridsvapen.
Om ditt kast för Mecka lyckas ökar vapnets skada och prylbonus med automatiskt med 1.
Ge vapnet ett namn.

• FÖRGIFTARE
Efter att nära studerats zonens flora och fauna har du lärt dig hur man framställer olika mycket potenta gifter.
Med rätt råmaterial och utrustning kan du utvinna 1T6 doser gift. Välj typ.
Spindeltårar: 1 poäng stress per runda tills offret vårdas. Medan giftet verkar läker vatten inte kyla.
Blomsterdamm: Om offret inte lyckas stå emot giftet somnar han in efter 1T6 minuter och sover djupt.
Getingsalva: 1 poäng förvirring per runda tills offret vårdas. Medan giftet verkar läker sömn inte skärpa.
Mardrömspollen: 1 poäng tvivel per runda tills offret vårdas. Medan giftet verkar läker närhet inte känsla.
Schwartvatten: 1 poäng skada per runda tills offret vårdas. Medan giftet verkar läker krubb inte styrka.
När ett offer utsätts för ett giftangrepp måste han lyckas med att fly. Misslyckas offret börjar giftet verka.
Hur ett gift ska appliceras är upp till RP att föreslå och SL att bestämma. Vissa gifter kanske blåses som ett damm i ansiktet på offret, medan andra måste förtäras.
Last edited by Carrot on Fri 25 Apr 2014, 11:23, edited 1 time in total.
 
TheSpaceMan
Posts: 407
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Husregler: TALANGER

Fri 25 Apr 2014, 10:53

(Det kanske fanns någon liknande)
Denna är tänkt att vara gratis för karaktärer som förlorat någon dom vill beskydda så länge den skyldiga parten är samma som ditt val:

• ... Dräpare
Välj ett zonmonster, varelsetyp eller grupp som ansvarat för din skyddslings död, t ex zongast och förklara dig då som Zongastdräpare. I närstrid delar du alltid ut 2 extra skada vid träff, du behöver dessutom inte klara ett kylaslag för att döda en skadad motståndare av typen.
Vid alla andra tekniskt möjliga interaktioner med varelsen så måste du försöka Mucka (om möjligt) eller slåss, du vägrar smyga eller fly, om det inte ger dig övertag i strid.

Varning: Detta kan göra din karaktär kortlivad då du skiter i oddsen.
För stunden den enda talang SL kan låta dig släppa när nog mycket hämnd utbringats. (Upp till SL)
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Husregler: TALANGER

Fri 25 Apr 2014, 11:47

• PÄLSJÄGARE
När ni har dödat ett monster i Zonen och du har en kniv kan du utvinna ett antal pälsar ur kadavret lika med monstrets sty. Det fungerar inte på svärmar (se Bok 2: Zonen). Pälsarna är olika värdefulla beroende på hur ovanligt monstret som ni dödat är. Tjocka pälsar ger skydd mot köld. En päls räknas som ett föremål.
Kläder, rustningar och skydd som tillverkas av pälsar har samma pansarvärde som monstret.
Ex. Tjock pälsrock, prylbonus +2 mot köld, pansar 1. Skalharnesk, pansar 4.
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 808
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Husregler: TALANGER

Fri 25 Apr 2014, 12:05

• PÄLSJÄGARE
När ni har dödat ett monster i Zonen och du har en kniv kan du utvinna ett antal pälsar ur kadavret lika med monstrets sty. Det fungerar inte på svärmar (se Bok 2: Zonen). Pälsarna är olika värdefulla beroende på hur ovanligt monstret som ni dödat är. Tjocka pälsar ger skydd mot köld. En päls räknas som ett föremål.
Kläder, rustningar och skydd som tillverkas av pälsar har samma pansarvärde som monstret.
Ex. Tjock pälsrock, prylbonus +2 mot köld, pansar 1. Skalharnesk, pansar 4.
Älskar de här talangerna som ger en helt ny förmåga/specialkunskap istället för bara en bonus! Mer sådana!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests