kjell skarprättare
Topic Author

Att ta sig igenom låsta dörrar

Fri 04 Apr 2014, 15:10

Jag har tittat runt bland färdigheterna och har inte hittat någon som man använder föra att dyrka upp lås.Visst jag inser att man kan bryta söder låsen med råstyrka genom att använda "Ta Krafttag",men om man vill låta lite mindre the kool aid man så bor det finnas ett alternativ.

Ett förslag är att ha en talang som gör att man kan använda skärpa i stället för styrka när man använder "Ta Krafttag" för att öppna dörrar och kan då göra det nästan ljudlöst

TheSpaceMan

Re: Att ta sig igenom låsta dörrar

Fri 04 Apr 2014, 15:33

Jag skulle ju säga att det är ett vettigt förstå sig på slag.
Förstår du dig inte på låset har du till att börja med ingen chans att förstå det.
Förstår du hur det fungerar vet du antagligen hur du dyrkar upp det med.

Så en kombo av Förstå sig på och Kyla för att dyrka ett lås.

Vi ska även tillföra att konceptet om mer avancerade former av lås kom ganska sent.
Tidigare var man beroende av vakter, eller helt simpelt en regel på insidan.

Glor man på call of cthulhu enligt 1920 reglerna som exempel så hade en vardaglig person färdighetsvärde 0 som standard i picklock även i dag är chansen att man vet hur inte stor även om man förstår teorin är det större risk att man har sönder låset.

Det skulle vara något jag skulle låta en skrotskalle kunna göra, kanske en fixare under specifika omständigheter. :)
Last edited by TheSpaceMan on Fri 04 Apr 2014, 15:37, edited 1 time in total.

Tomas
Site Admin

Fri 04 Apr 2014, 15:35

Låter som bra förslag båda två.

Ett alternativ är att sköta låsdyrkning som ett rakt slag för Kyla (utan färdighet).
Fria Ligan

TheSpaceMan

Fri 04 Apr 2014, 15:41

Måste rätta mig lite, 800-900 tal kom dom på lås i england. Men runt 1800 producerades dom första låsen som var i ungefärlig stil av det vi kallar ett dörrlås idag. 1848 kom dom cylinder lås som fortfarande används idag mer eller mindre.

Rala slag för vissa saker känns mer och mer lockande, kanske i kombo med någon prylbonus om spelaren kan väva in det bra.

Det går ju kombinera med att låta spelarna skaffa motsvarande färdighet senare från erf/exp om dom så önskar.

Tomas
Site Admin

Fri 04 Apr 2014, 16:06

Skulle ju säga att Mecka absolut kan funka också. :)

Är man inte skrotskalle är det nog i första hand Ta krafttag som gäller - men om SL vill vara snäll kan man som sagt tänka sig ett rakt slag mot KYL också för att öppna låset utan oväsen.
Fria Ligan

TheSpaceMan

Fri 04 Apr 2014, 16:46

Skulle ju säga att Mecka absolut kan funka också. :)

Är man inte skrotskalle är det nog i första hand Ta krafttag som gäller - men om SL vill vara snäll kan man som sagt tänka sig ett rakt slag mot KYL också för att öppna låset utan oväsen.
Ah självklart, glömde bort färdigheterna från sysslor. Kanske kombo av ett förstå sig på slag där om arken har låg teknologi nivå beroende på hur avancerat lås det är, precis som när det kommer till artefakter. Sedan ett mecka slag för att öppna låset. Åh. Vill man göra det intressantare så är det som alla skapa slag, beskriv vad du använder för något och möjlighet att skapa en permanent nyckel eller liknande. Det skulle låta folk använda dörrar och ha nycklar precis som allt annat. Känner att jag kanske över analyserar det hela dock. ^^