ElectricNomad

Hemmabyggen

Mon 17 Mar 2014, 21:46

Hej.
Stämmer det att en skrotskalles hemmabyggen bara fungerar en gång ?

Hur blir det med såna saker som sköld och rustning, håller dom för ett slag ?

Köldskyddsdräkten och rötdräkten, hur länge skyddar dom ?

Lampan, hur länge lyser den ?

Texten till Skrotkanonen är lite oklar.. men jag tolkar det som att kanonen själv är ett bygge, sen krävs det dessutom en sprängladdning till den.

Att skrotvapen "går sönder" efter en användning kan jag typ köpa.. ser det mer som att det är så komplicerat att ladda om att man måste montera isär dom för det.

Bonuseffekten "Ett vapen får en extra pipa..." är lite förvirrande då det antyder att vapnet kan laddas om.

Bara lite undringar.. :?:

Tomas
Site Admin

Re: Hemmabyggen

Mon 17 Mar 2014, 22:54

Om slaget bara lyckas med en sexa/radiaksymbol så ja - då håller hemmabygget bara för en användning. Vad en "en användning" är beror på situationen och är i slutänden upp till SL: Ett vapen kan avfyras en gång, en rustning tål en träff, ett flotte bär för en färd, köldskyddsdräkten håller för ett tärningsslag, osv.

Slår du bara en extra sexa kan du lägga bonuseffekten på att göra hemmabygget hållbart - då håller det för flera användningar.

Skrotkanonen - ja, kanonen och sprängladdningen är två separata hemmabyggen.

Extra pipa - ja, är vapnet hållbart (en sexa har lagts på det) så går det finfint att ladda om det. :)
Fria Ligan

ElectricNomad

Mon 17 Mar 2014, 22:56

Tackar. :)

Kosta
Site Admin

Wed 19 Mar 2014, 21:45

Har för mig att jag skrev en talang som gjorde att skrotskallen alltid byggde hållbara saker, om den inte klipptes bort... (vilket jag nu en minut senare såg är fallet). Hur som, som husregel kan den användas för de som vill ha fler talanger.
SOLIDA BYGGEN
När du MECKAR blir det du bygger alltid hållbart utan att du behöver spendera "radiak"/(sexor) på det.
Fria Ligan

Krönikören

Fri 04 Apr 2014, 20:24

Några följdfrågor på det här:

1. Om hemmabyggda skrotvapen i standardutförande endast håller för en användning (ej ett misslyckat pressat slag, dvs. Prylbonus når noll om kag förstått det rätt?), innebär detta att de hemmabyggen man köper från start eller får med sin syssla endast håller för en användning?

2. En huggare har prylbonus +2 i vapentabellen. Innebär detta att skrotskallen som bygger en huggare måste slå två "radiak" för att lyckas, eller är det möjligt att bygga en Huggare med +1 prylbonus? Alternativt räcker det med ett lyckat slag (1 "radiak") för att huggaren ska få +2 prylbonus?

3. Slutligen, om Huggaren kräver två "radiak" så innebär ju detta att den är det svåraste vapnet att bygga. Borde inte skrotpistol och gevär vara minst lika svårbyggda?

Tomas
Site Admin

Sat 05 Apr 2014, 08:56

Hej,

1. Nej, prylar som man köper eller får från start anses hållbara.

2. Det räcker med en radiak för att bygga ett vapen med samma stats som i vapenlistan.

3. Se 2.
Fria Ligan

Krönikören

Sat 05 Apr 2014, 10:48

Tack!
Det var så jag hoppats att ni tänkt.
Nr1 blir dock ett ypperligt elakt scenario där RP köper sina skrotvapen av Ärlige Goran till riktigt hyggliga priser.. för att ångra sig bittert när de möter zonbesten och snabbt står obeväpnade! :D

Tomas
Site Admin

Sat 05 Apr 2014, 11:10

Hehe, grymt! :)
Fria Ligan

TheSpaceMan

Sat 05 Apr 2014, 14:27

Alternativet är ju att specifiera en SLP som ansvarar för skrotvapenproduktion i arken (iaf skjutvapen). Plötsligt blir denna en väldigt central SLP med väldigt mycket makt, men samtidigt så slår man fram vapenattributen för vapen som finns till salu med för och nackdelar. :) Detta gäller fram tills man når nivån arsenal när produktionen plötsligt kan organiseras och etabliseras på ett standardiserat sätt. :D

Det kan rent av vara en Boss som samlat flera skrotskallar under sig, vilket då också skapar den pendlande kvaliten hos vapnen. Då det är vanligast att fixare och krossare arbetar under bossen, men inget hindrar det från att vara andra. Kanske försöka SLa in den utveckligen i våran ark.
GZIP: Off