User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Sysslor: Slav

Sat 15 Mar 2014, 19:03

Vi testade att skapa rollpersoner igår och reagerade på att sysslan Slav har KYL som sin bästa GE. Borde det inte vara STY?

KYL stöder Fly, Smyga och Skjuta.
STY stöder Kämpa på (slavens signum?), Ta krafttag (även detta värdefullt i en slav) och Slåss.

Vi tyckte även att Krossarens specialfärdighet och talanger verkade lite tama i relation till övriga, men det kanske visar sig fel i spel? Tror vi hade förväntat oss mer rena stridsfokuserade förmågor.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4920
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Sysslor: Slav

Sat 15 Mar 2014, 20:47

Slaven har nytta av både STY och KYL, men allra mest av KYL, eftersom slavens specialfärdighet Uthärda bygger på KYL. Slavens roll är att uthärda spott, spe och plågor - och då är Kyla viktigast av allt!

Angående krossarens specialfärdighet - ja, det är meningen, specialfärdigheten Mucka är mer social till sin karaktär. Det är för att göra krossaren till något mer än bara en slagskämpe - ibland kan han eller hon få sin vilja fram utan att behöva slåss.
Sen har krossaren två stridsrelaterade fördelar:
*Det är den enda sysslan som kan ha STY 5.
*Krossarens unika talang Njurslag är inriktad på strid.
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Sysslor: Slav

Sat 15 Mar 2014, 21:15

Tack! Då förstår jag hur ni har tänkt. Jag kan ha snöat in mig på att slavar endast används till tungt fysiskt arbete vilket givetvis inte är fallet. Ger man dem STY 5 så minskar man kraftigt fördelarna med att välja Krossaren dessutom.

Njurslag är fin om man vill ha en obeväpnad kämpe. Jag önskar en talang för den beväpnade! :) Ett litet problem dock då det finns flera bra allmänna talanger att välja senare!
 
User avatar
Chrystiof
Site Admin
Posts: 115
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:22

Re: Sysslor: Slav

Sat 15 Mar 2014, 22:20

Slaven får inte ha sty 5 tror jag. Det är väl kyl som är hennes bästa GE...
Fria Ligan
 
User avatar
Chrystiof
Site Admin
Posts: 115
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:22

Re: Sysslor: Slav

Sat 15 Mar 2014, 22:22

Alltså du får ha max 4 i dina GE förutom den som är angiven som bästa GE i sysslan. Där kan du välja 5.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4920
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Sysslor: Slav

Sat 15 Mar 2014, 22:50

Tack! Då förstår jag hur ni har tänkt. Jag kan ha snöat in mig på att slavar endast används till tungt fysiskt arbete vilket givetvis inte är fallet. Ger man dem STY 5 så minskar man kraftigt fördelarna med att välja Krossaren dessutom.

Njurslag är fin om man vill ha en obeväpnad kämpe. Jag önskar en talang för den beväpnade! :) Ett litet problem dock då det finns flera bra allmänna talanger att välja senare!
Jag förstår hur du tänker. :)

Att ha högre STY än alla andra är dock en så pass stor fördel att krossaren är väl värd att välja, särskilt med tanke på att krossaren kan använda sin STY även i sociala konflikter (Mucka).
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Sysslor: Slav

Sun 16 Mar 2014, 02:20

Krossaren - gruppens diplomat! :D

Chrystiof: Det har jag koll på! Jag var inne på att husregel-ändra Slavens primära GE (den man får ha 5 i) från KYL till STY men Tomas förklarade ert val och gav mig syfte att låta det vara orört! :)
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Sysslor: Slav

Sun 16 Mar 2014, 10:18

Krossaren - gruppens diplomat! :D
Speak softly and carry a big stick...
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4920
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Sysslor: Slav

Sun 16 Mar 2014, 12:05

Krossaren - gruppens diplomat! :D
Jo men faktiskt! Tanken är att krossaren kan vara den där personen som man har med sig in i rummet inför en förhandling ... han/hon behöver inte säga något för att få sin vilja fram, blotta närvaron räcker. :)
Fria Ligan
 
Forse
Posts: 13
Joined: Tue 25 Mar 2014, 05:48

Re: Sysslor: Slav

Wed 26 Mar 2014, 01:37

Historiskt har slavar inte alltid varit för tungt kroppsarbete, utan i vissa fall varit utbildade ämbetsmän eller elitsoldater. Kan absolut tänka mig en burdus, otålig (och kanske obildad) boss i arken som äger en smart slav för att sköta det tråkiga (svåra) pappersarbetet. Kanske en före detta krönikör som hamnat i trassel? :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest