TheSpaceMan
Topic Author

Vad händer med / hur kommer folk hantera Exp vid död?

Fri 14 Mar 2014, 12:03

Det här är en fråga som jag vet kommer dyka upp ganska tidigt speciellt med dödligheten som förväntas i spelet.

Vad händer med Exp vid en karaktärs död, jag misstänker att en del spelare kommer se det som att dom "faller efter" om dom får börja från noll, vilket inte riktigt är sant, då en person med rysligt mycket ökade färdigheter och mutationer antaligen är på väg att ramla av pinnen på grund av röta, eller förfallna grundstats.

Vad är folks överlag syn på detta? Jag har ögat igenom böckerna men inte sett något svar.

Edit:
Min tanke skulle vara att man längre fram istället låter folk köpa extra färdigheter eller talanger genom att låta dom offra poäng i grundvärden eller ta startvärde i permanent röta.

Tomas
Site Admin

Re: Vad händer med / hur kommer folk hantera Exp vid död?

Fri 14 Mar 2014, 14:17

Bra funderingar.

En möjlighet vore kanske att göra lite som i Svavelvinter - att du får "föra över" alla ERF (eller i alla fall hälften?) som du har vunnit med den stupade RP:n till din nya.

Andra förslag?
Fria Ligan

TheSpaceMan
Topic Author

Re: Vad händer med / hur kommer folk hantera Erf vid död?

Fri 14 Mar 2014, 14:29

Bra funderingar.

En möjlighet vore kanske att göra lite som i Svavelvinter - att du får "föra över" alla ERF (eller i alla fall hälften?) som du har vunnit med den stupade RP:n till din nya.

Andra förslag?
Hälften tror jag kan vara en bra idé. Annars tror jag risken är stor att folk dränker sin karaktär när grundvärdena börjar bli låga för att skapa en ny liknande karaktär med full bas och motsvarande erf som den tidigare. Om vi inte gör en skillnad på spenderad erf och intjänad erf. Icke spenderad erf skulle man kunna föra över rakt av.

Visserligen tror jag att en spelare som medvetet tar kål på sin karaktär bara för att skapa en ny i hopp om bättre stats skulle få skapa en karaktär enligt basreglerna. :)

Tomas
Site Admin

Fri 14 Mar 2014, 14:32

Precis. Hälften låter rimligt. Enda kruxet är att man då måste hålla ordning på exakt hur många ERF man har tjänat in. Det går att räkna sig bakåt via FV och talanger, men det är lite meckigt.
Fria Ligan

TheSpaceMan
Topic Author

Fri 14 Mar 2014, 14:39

I Numenera rekommendera dom en att hålla två värden, ett för total och ett för nuvarande. Tror vi kommer köra på det spåret i så fall. :)

Galten75

Fri 14 Mar 2014, 16:47

Om man vill ha lite kontinutitet, varför inte försöka få till ett system för att konvertera Arkens utvecklingsnivå till extra xp till nya karaktärer. Rollpersonernas strapatser och projekt för att förbättra Arken göra att nästa RP får det lite bättre, är lite starkare, lite mer "utvecklad". Helt enkelt mer redo att tackla världen.

Jag har inget bra konverteringsförslag så här på rak arm, men det kanske kan vara något att fundera på?

// G
"Jump on my sword while you can Evil. Iwon't be as gentle!"

TheSpaceMan
Topic Author

Fri 14 Mar 2014, 17:13

Om man vill ha lite kontinutitet, varför inte försöka få till ett system för att konvertera Arkens utvecklingsnivå till extra xp till nya karaktärer. Rollpersonernas strapatser och projekt för att förbättra Arken göra att nästa RP får det lite bättre, är lite starkare, lite mer "utvecklad". Helt enkelt mer redo att tackla världen.

Jag har inget bra konverteringsförslag så här på rak arm, men det kanske kan vara något att fundera på?

// G
Det är faktiskt ett jäkligt bra förslag.
Kan någon möjlighet att kunna välja vissa talanger gratis från start eller bonusar i visa färdigheter baserat på Utvecklingsnivån, det får också spelarna att vilja investera "mer" i arken än annars.

Men man får ju överväga hur man balanserar upp det, klart värt att tänka på.

ekofest

Sat 15 Mar 2014, 21:29

// G
Intressant

Krönikören

Tue 03 Jun 2014, 22:23

Ingen som haft tid och ork att spinna vidare på Galten75's idé? :)
Vore synd om detta föll i glömska!

Nattvandrare

Wed 04 Jun 2014, 11:27

Tycker också det här är en fenomenal idé, men har inte kommit på något själv som känns helt klockrent än. Är faktiskt förvånad det inte har fått mer idéer kastade på sig här på forumet.

Jag tänkte väl utgå ifrån den spelare som har minst erf, halvera det och sen lägga till en bonus erf för var tionde poäng man har i varje utvecklingsnivå. Å andra sidan tycker jag det låter mycket roligare att kunna dela ut bonusar beroende på utvecklingsnivåer och projekt i Arken.

Vad sägs om att utvecklingsnivåer kan ge ökade erf-poäng som jag säger, men individuella projekt kan låsa upp extra-talanger från start? Så om man har utvecklat milis kanske stridsvan eller stridsrelaterade talanger kan erbjudas från start, men om man upprättat en odling eller svinstia kan zonkock förmodligen ha blivit inlärd?

Vet inte hur exakt systemet kommer behöva vara, men kanske är en startpunkt att diskutera ifrån i alla fall.