User avatar
Rymdhamster
Topic Author
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Synergi mellan UtvecklinsNivåer

Sat 08 Mar 2014, 15:56

En sak som slog mig när jag läste igenom hur UN funkar för arken var att det hade varit roligt med lite mer synergier därimellan. Mer specifikt var det som slog mig att man skulle kunna få en bonus på varje UN från alla andra UN. Jag pratar nu inte om en permanent höjning, utan bara en bonus som man lägger till UN när man ska kolla vilka effekter man får.

Om vi tittar på hur andra UN skulle kunna påverka Krubb, exempelvis. Har man ett högt UN i teknologi så borde man kunna komma på lite smarta lösningar på bevattning, skydd och kanske till och med larm som hjälper till att öka och säkra produktionen. Har man högt UN i försvar så har man vakter som kan skydda odlingarna, se till att den mat man har distribueras och driva bort skadedjur. Har man högt UN i kultur så skulle detta kunna innebära att man alla månar mer om varandra och ser till att dela med sig för att alla ska få tillräckligt.

Tanken som jag fick var att när man ska kolla vad man får för effekt så får man lägga till en bonus motsvarande tiotalet i varje annat UN (dvs UN/10 och avrundat nedåt).

Exempel:

Man har förljande UN:

Krubb: 18
Kultur: 22
Försvar: 08
Teknologi: 16

När jag ska räkna ut dagens dödssiffra så tittar jag på Krubb för att se hur siffran modifieras, MEN jag får lägga till 2 för UN i kultur och 1 för UN i teknologi (men inget från försvar eftersom tiotalet där är 0). Alltså får jag ett effektivt värde i Krubb på 21 istället för 18, och får alltså sänka dödssiffran med 2 istället för med 1. UN i krubb är däremot fortfarande 18, så bonusen från krubb på andra UN är bara 1, inte 2.

Tankar?
 
Nico_Phtyme
Posts: 72
Joined: Sat 20 Apr 2013, 23:08

Re: Synergi mellan UtvecklinsNivåer

Sun 09 Mar 2014, 00:54

Låter som en bra husregel! Kommer nog personligen inte köra med det, om enkom för enkelhetens skull.
 
Akhôrahil
Posts: 66
Joined: Tue 28 Jan 2014, 13:58

Re: Synergi mellan UtvecklinsNivåer

Mon 10 Mar 2014, 13:51

Det här täcks delvis av att många projekt har krav för nivåer i de andra utvecklingsgrenarna.
"Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night."
―Edgar Allan Poe, Eleanora
 
User avatar
Rymdhamster
Topic Author
Posts: 297
Joined: Sat 11 Jan 2014, 16:40

Re: Synergi mellan UtvecklinsNivåer

Mon 10 Mar 2014, 16:21

Delvis, ja, men inte på samma sätt eller samma nivå.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Synergi mellan UtvecklinsNivåer

Mon 10 Mar 2014, 17:02

Låter som en intressant modell, man kan ju alltid prova. :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests