BrotherB
Topic Author
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Rötätare

Sat 30 Mar 2019, 17:52

Jag och en spelare i min grupp diskutera och grubbla över mutationen rötätare. Kortet säger att man är helt okänslig mot röta fast stämmer verkligen det?
Och om man ska bota trauma med rötpoäng och mutationen drabbar en själv ska man ta skada då eller ändå bli återhämtad?
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Rötätare

Sat 30 Mar 2019, 18:27

Nja, det står att "du tar rötpoäng som vanligt, men ...".

Det står att du kan slippa en poäng trauma av röta om du spenderar en MP. Detta betyder ju då att man tar trauma när man får röta om man inte spenderar MP.  Om man väljer att återhämta en GE-poäng (som man då har trauma i) så spenderar man en MP och en röt-poäng.

Så immun är man inte direkt eller bara så länge man har MP som man är villig att spendera. Märk väl också att man inte kan spendera en rötpoäng som har blivit permanent.

Taktiken som mina spelare som har denna mutation använder är att de alltid ser till att "nolla" sina rötpoäng (om de kan) innan gruppen sanerar sig (typ tvättar sig och vilar ut i en rötfri sektor så som Arken) så att de aldrig behöver slå det där sanera röta slaget. Men ibland så går inte det, tack vare att de inte har MP t.ex. och då är de lika utsatta som alla andra för rötan.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Erik M
Posts: 16
Joined: Wed 21 Jul 2021, 20:02

Re: Rötätare

Mon 24 Jan 2022, 22:46

Nyckeln här, känner jag, är att helt oavsett allting annat så gäller grundregeln för röta.
Dvs att man slår för permanent röta när man sanerar sig.
...oavsett hur detta går till.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests