Sutaomiiru
Topic Author
Posts: 59
Joined: Sun 17 Jul 2016, 12:10
Location: Vid Maskinfältet i Musközonen

Husregel: Kritisk skada för SLP

Fri 07 May 2021, 11:30

Vad jag kunde hitta hade ingen annan föreslagit något liknande, så jag hoppas inte jag uppfinner hjulet igen.
Kort och gott tycker jag väldigt mycket om systemet med kritiska skador, men att det blir lite för mycket att rulla för SLP:er. Samtidigt tycker jag att "icke-typisk kritisk skada" är väldigt tråkigt, och likaså att bara låta SLP:er dö på fläcken. Därför tänkte jag föreslå ett förenklat system för SLP:er och hoppas att det blir smidigt nog för att kunna användas på många SLP:er och samtidigt är roligare än att inte använda kritisk skada alls.

Tanken är att detta system främst gäller fientliga eller oviktiga humanoida SLP:er. Den kan användas för monster, men där ser jag personligen inte riktigt samma behov. När det kommer till viktiga SLP:er på spelarnas sida skulle jag nog föreslå att ni använder det vanliga systemet istället. När SLP:n bryt rullar man T6 på den här tabellen
  • 1-4: Ej dödligt: SLP:n anses vara ute i striden men har bara kortvariga men. Om spelarna träffar på SLP:n igen avgör SL om skadan är läkt eller om skadan kan ge spelarna en fördel i motståndsslag.
    5-6: Dödligt: SLP:n riskerar att dö. SL avgör utifrån sammanhanget om SLP:n dör inom T6 rundor, annars dör han om han lämnas utan vård efter striden. Om SLP:n överlever avgör SL när skadan läkt såsom vid icke-dödliga skador.
Om skadan är dödlig kan SL om hon vill rulla en till T6 där 6 innebär att SLP:n dör på fläcken. Jag skulle nog avråda det för viktiga SLP:er som spelarna kan vilja förhöra, om inte SL vill "bestraffa" spelarna för att för lättsinnigt valt den våldsamma vägen fram. Tex. bör inte spelarna räkna med att SLP:n de smugit sig på och skjutit i ryggen har nog med plot armour för att kunna förhöras efteråt.

Jag har inte hunnit testa systemet ännu eftersom jag nyss kom på idén. Att just 5 och 6 markerar dödliga skador är baserat på att dödliga skador börjar från 45 i den vanliga tabellen, så jag avrundade uppåt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests