• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Gråskägg

Re: Var lägger du din Stockholms-ark?

Tue 04 Feb 2014, 23:53

Riksarkivet i Marieberg eller Stadsarkivet på Kungsklippan, båda insprängda i berget på Kungsholmen.

Stockholms Stadsarkiv administrerar f ö Stockholms Byggnadsritningar som kan ge en del inspiration.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!

Tomas
Site Admin

Wed 05 Feb 2014, 00:09

Mycket coolt - och användbart! Bra tips, tack!
Fria Ligan

Gråskägg

Wed 05 Feb 2014, 00:19

Skansen erbjuder många intressanta möjligheter, liksom Skeppsholmen med sina broförbindelser och varierade miljöer (som bergrummet under Östasiatiska museet).

Eller varför inte NK-huset, med hisskorgar som vinschas mellan våningarna i centralhallens atrium?

Clercon

Wed 05 Feb 2014, 11:55

Jag skulle bygga min ark på fjäderholmarna. Perfekt avstånd till stockholm och alla dess skatter. Samtidigt tillräckligt långt bort för att erbjuda en hyfsat säker plats. Utrymme för små odllingar och det finns tom en liten hamn. Vidare finns det ett antal bergrum på ön sedan marinen ägde området fram till 1976. Dessa kan utforskas och säkras upp för boende. Kankse kan man om med hitta ett gammalt diselagregat och få ström i de gamla rummen :)

Akhôrahil

Wed 05 Feb 2014, 22:46

Jag känner att det finns en spänning mellan var det vore rationellt att ha en ark (och vad spelarna väljer om de får), och var det är coolt att ha en. :) En av de otaliga bunkrarna i närområdet är helt rimligt och rationellt och defensivt, men vi vill ju inte att spelarkaraktärerna ska ha det för enkelt, eller hur? ;)
"Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night."
―Edgar Allan Poe, Eleanora

Rymdhamster

Thu 06 Feb 2014, 00:22

Är jag den enda som tänker att katastrofen inte kommer ske någon gång snart utan några hundra år in i framtiden?

Kosta
Site Admin

Thu 06 Feb 2014, 01:04

Är jag den enda som tänker att katastrofen inte kommer ske någon gång snart utan några hundra år in i framtiden?
Det är lämnat helt öppet i spelet - när exakt katastrofen sker - mkt för igenkänning etc. När katastrofen väl är igång kan mkt hända under tiden.

Men M0 är ju tänkt som en toolbox - så vill man förlägga katastrofen längre fram i tiden, finns inget hinder* :) Själv gillar jag idén med arken i ett gammalt megakomplex som jag skrev på FL-bloggen för ett tag sen.

*Du kanske får hitta på lite extra artefakter då ;)
Fria Ligan

Gråskägg

Thu 06 Feb 2014, 01:08

Naturligtvis inte, men det är ju knepigt att relatera till ett framtida Stockholm och igenkänningsfaktorn är låg.

Men visst är det minst lika roligt att spekulera, så vilka byggnader och landmärken tror vi kommer att finnas kvar om 50, 100 eller 250 år?

En del historiska byggnader som slott och kyrkor, riksdags- och regeringsbyggnader har nog en god chans att överleva ett tag till, men sedan då? Tunnelbanan lär finnas kvar i en form eller annan (utbyggd och ombyggd). Men vad kommer att rivas och hur kommer ny bebyggelse att se ut? Kommer det att byggas mer på höjden? Många förutspår att privatbilismen kommer att försvinna helt inom tullarna samtidigt som stadsbebyggelsen förtätas ytterligare.

Som sagt, det är kul att spekulera.

Gråskägg

Framtidens Stockholm

Thu 06 Feb 2014, 19:42

Här är t ex en intressant idé om förbindelser över Östersjön och Baltikum år 2050, bl a med tunnel för höghastighetståg mellan Stockholm och Åbo (Turku):
helsinki-greater-region.jpg
helsinki-greater-region.jpg (148.97 KiB) Viewed 1791 times

Peter

Re: Framtidens Stockholm

Thu 06 Feb 2014, 19:50

Här är t ex en intressant idé om förbindelser över Östersjön och Baltikum år 2050, bl a med tunnel för höghastighetståg mellan Stockholm och Åbo (Turku):
Orange linjen mot St: Petersburg, byte i Mariehamn? - me like
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
GZIP: Off