• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
 
Akhôrahil
Topic Author
Posts: 66
Joined: Tue 28 Jan 2014, 13:58

Var lägger du din Stockholms-ark?

Tue 28 Jan 2014, 15:35

Hej! Första postningen här, och jag tänkte höra om folks idéer för intressanta ställen att placera sin ark på i Stockholmsområdet. Här är några slumpmässiga tankar jag hade:

* Gröna Lund, bland märkliga halvt raserade hus och rostande berg-och-dalbanor. (Den här idén är en skamlös stöld från Post-Apoc-spelet Tribe 8, där spelarkaraktärernas lilla stam bor bland ruinerna av nöjesfältet från världsutställningen i Montreal.)

* Långholmen, central och liten nog för att hela ön ska kunna hållas. (Givetvis är huvudbosättningen i det gamla fängelset.) Fast det förutsätter att inte hela ön ligger under vattnet vid det här laget...

* En till hälften sjunken finlandsfärja, där även den milda lutningen ger en surrealistisk känsla när man ska ta sig fram litet på snedden i korridorerna till hytterna där man bor. Inte ens hela färjan är utforskad, och vem vet vad som bor i de vattenfyllda delarna...

* Stadion, där man (förhållandevis i fred) kunnat odla upp på insidan, och folk huvudsakligen bor i de två tornen... som inte kommer överens med varandra.
"Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night."
―Edgar Allan Poe, Eleanora
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Var lägger du din Stockholms-ark?

Tue 28 Jan 2014, 15:36

Coola förslag!

Och välkommen till forumet!
Fria Ligan
 
Jonas Ferry
Posts: 183
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Re: Var lägger du din Stockholms-ark?

Tue 28 Jan 2014, 16:41

Ja, bra förslag!

Under mina speltest så har följande dykt upp:

* En samling plåtskjul runt ett raserat höghus på södra Kungsholmen. Det första spelmötet började med att vi byggde en träpalissad som skydd från zonmonster och annat. Min rollperson bodde i en omkullvält sopcontainer under en hög med filtar.

* Globen, med delvis raserat tak och en stor öppning i ena sidan, där gamla bilvrak och annat hade staplats som skydd. Arkens högre klasser bodde uppe på läktarna, medan slavarna höll till i lervällingen nere på den gamla planen. Invånarna hade lyckats leda in rent regnvatten från taket som rann i en ränna ner längs läktaren till planen där det bildade en mindre sjö. Här på botten fanns också en kåkstad av rangliga träskjul.

* En gammal bilfärja som låg helt på sidan vid stranden söder om Djurgården. Att den låg på sidan gjorde att man klättrade uppåt och nedåt för att komma in i hytter, som inte alls var formade för att sova i. Men den var säkraste platsen i omgivningen. En smal träbro ledde från färjans bildäck in till land, där Arkens första projekt var att bygga ett försvarsverk av gamla sandsäckar för att sätta vakter bakom.

Och även om den här tråden handlar om stockholmsarker så hoppas jag att folk lägger arker på alla möjliga ställen i Sverige när spelet väl kommer. Innan jag flyttade hit så visste jag inte mycket om Stockholms geografi, och en stor del av tjusningen är att beskriva bekanta miljöer efter katastrofen. Jag hoppas till exempel att folk kommer att spela i Kalmar eller Jönköping efter katastrofen.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Var lägger du din Stockholms-ark?

Tue 28 Jan 2014, 17:44

Kul tråd och välkommen hit, Akhôrahil! Jag tycker att ovanstående förslag är bra, men självfallet kan man också placera sina Ark på en mängd andra ställen i Stockholm. Ytterligare två förslag:

* Små öar är, som sagt, intressanta för att de är överblickbara och borde vara hyfsat lätta ett försvara. Det är förstås möjligt att den lokala geografin kan ha ändrats något och att detta gjort att nya öar bildats. Men utgår man från dagens geografi skulle, förutom Långholmen, även Lilla Essingen vara intressant, för såväl Arken som en zonsektor. Kanske funkar hela ön som en sorts fästning. Kanske är det bara en del av öns forntida bebyggelse som går att bo i. Bron till ön borde ha en strategisk betydelse. Man kan tänka sig någon sorts vaktpostering där. Troligen skulle även båtar bli viktiga.

* T-Centralen, eller vilken annan t-banestation som helst, är också intressant. Det kan leda till ett till stora delar underjordiskt spelande, ungefär som i Metro-böckerna. Eller så blir tunnlarna snarare ett sätt att ta sig mellan olika bosättningar ovan jord.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Var lägger du din Stockholms-ark?

Tue 28 Jan 2014, 18:41

Med skral stockholmsgeografi:

- Kaknästornet, antingen längst upp med vinchar och korghissar, eller vid dess fot med en bruten spira.

- Kista, höga urblåsta IT-skrapor. Eller det där fräcka, T-formade sheratonhotellet.

- Kungliga slottet
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
Jonas Ferry
Posts: 183
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Re: Var lägger du din Stockholms-ark?

Tue 28 Jan 2014, 19:24

- Kista, höga urblåsta IT-skrapor. Eller det där fräcka, T-formade sheratonhotellet.
En före detta Ericsson-kontorsbyggnad vore fint. Våning efter våning med kontorslandskap, men kanske även ett elektroniklabb med något värdefullt för en uppfinningsrik skrotskalle.

Eller under taket vid Plattan. Nästan omöjligt att försvara Arken från det som lever i de omgivande ruinerna, vilket gör platsen spännande.
 
Jesper77
Posts: 5
Joined: Tue 28 Jan 2014, 00:37

Re: Var lägger du din Stockholms-ark?

Tue 28 Jan 2014, 20:20

Tunnelbanestation eller något gammalt skyddsrum. Arlanda hade med funkat :)
 
User avatar
kjetilkverndokken
Posts: 81
Joined: Sat 03 Sep 2011, 15:06

Re: Var lägger du din Stockholms-ark?

Tue 28 Jan 2014, 20:27

Jeg har veldig lite kunnskap om Stockholm og vurderer å muligens porte over Arken til Norge for letthetens skyld :D
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Var lägger du din Stockholms-ark?

Tue 28 Jan 2014, 22:32

* En till hälften sjunken finlandsfärja, där även den milda lutningen ger en surrealistisk känsla när man ska ta sig fram litet på snedden i korridorerna till hytterna där man bor. Inte ens hela färjan är utforskad, och vem vet vad som bor i de vattenfyllda delarna...
Precis den vi använde när vi spelade - med det lilla tillägget att när det blev uppror på Arken så sprängdes stöttor till färjan bort - och det var först efter det som den lutade :)
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Var lägger du din Stockholms-ark?

Tue 28 Jan 2014, 22:34

Sen är ju en given möjlighet en bro, eller del av en bro - kanske Västerbrons mittspann med saknade delar åt något håll.
Fria Ligan
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests