RobTheFalcon
Topic Author
Posts: 6
Joined: Tue 22 Jan 2019, 22:05

Att hantera en prylgalen skrotskalle

Tue 16 Feb 2021, 10:02

Jag har för tillfället och även tidigare haft erfarenheten av en skrotskalle som ute på uppdrag i zonen vill leta saker att bygga med konstant. Vart vi en stannar så är det direkt "jag tittar i det där skåpet efter saker att bygga med", "Ja sliter sönder den där soffan för att plocka ut ståltrådar och fjädrar", "Jag borde ju kunna hitta något här som jag kan använda för att bygga med?!". Även om han slår för att hitta något och misslyckas så vill han prova på annan plats i t.ex huset.

I flera fall så är det klart att Skrotskallen kan hitta något men jag känner att det ligger lite i samma problem som oftast kan hända i en strid. "Jag siktar mot huvudet", "Jag siktar mot huvudet", "Jag siktar mot huvudet":

Är det någon som har tips på ett bra sätt att kontrollera en prylgalen skrotskalle?
 
Sutaomiiru
Posts: 59
Joined: Sun 17 Jul 2016, 12:10
Location: Vid Maskinfältet i Musközonen

Re: Att hantera en prylgalen skrotskalle

Tue 16 Feb 2021, 16:43

Jag har definitivt haft det problemet med skrotskallar. Jag gjorde till och med en teckning för att demonstrera det: https://www.deviantart.com/sutaomiiru/a ... -802986213 .
Den förste spelaren som betedde sig så tyckte själv att det blev löjligt och har försökt hjälpa mig att komma på sätt att hantera det. Hans ena förslag var att "Det spelledaren säger finns där finns där, allt annat är värdelöst.". Han föreslog också att man ska göra som det faktiskt står i regelboken, och låta mecka-slaget inkludera själva sökande efter råvaror. Så istället för att skrotskallen beskriver allt han tar så kan man anta att skrotskallen plockar allt av intresse, och att det sen är meckaslaget som avgör om han hittat det som behövs.

Slutar inte skrotskallen ändå så kan man lägga till min drastiska nödregel: "Frågar ni om det finns skrot så finns det inget skrot!". Hittills har jag bara kört en session med en skrotskalle och den regeln, så är för tidigt att säga hur effektiv den är.
 
User avatar
Shads
Posts: 72
Joined: Sat 09 Feb 2019, 15:51

Re: Att hantera en prylgalen skrotskalle

Tue 16 Feb 2021, 17:18

Tja till att börja med tvinga han att skriva up allt skrot han hittar och dess vikt, item management är em bitch, men det sätter snabbt stop för *horders *

Sen skulle jag rekommendera att spel leda, avsluta med att säga *du får tag på en del brukligt skrot, men får intrycket av att det mesta som finns här omkring är obrukligt, skriv up *x antal skrot du vill ge han * för det här området.

OM detta inte funkar, vilket jag skulle tippa att det inte gör med tanke på hur du beskriver han, ta ett snack med han out of game och förmedla att när du säger så är det en rätt stor klar hint att han har länsat stället, vilket är därför konceptet att *pressa * finns.

I generellt slår man bara för något en gång, står i boken tex, att låta folk göra upprepade slag för samma sak med 5 min skillnad , skulle helt döda basen pressa ett slag bygger på.

Jag skulle inte slå på att hitta skrot, utan låta han mecka som han vill om det inte är något riktigt speciellt eller stort då det bör ta en hel quest line att få tag på (glöm inte att det tar timmar att mecka)

MEN sätt begränsningen på att mecka, säg att det tar x antal timmar, eller hela dagen, för dem flesta PCs vill inte sitta och vänta i 3 timmar på att något ska attackera dem eller för ett skapa en tuta dem faktiskt inte behöver

*bestraffa * honom, att mecka är en effektiv och användbar förmåga men något som också ska komma med risk.

Misslyckas han med att rulla säg att det han meckade med exploderar i hans ansikte så han tar skada.

Eller bestraffa är fel ord, men en risk ska eventuellt introduceras om han överanvänder det, eller om man vill vara riktigt flashig få saken att bryta sönder vid fel tillfälle

Jag har en samlare i gruppen, och hans förmåga är rent regelmässigt lika dana som meckare.

Han håller sig på mattan och försöker använda samla för att läsa problem som gruppen stöter på, men han brukar bara slå när det Finns något dem behöver, inte *bara för att *

Iaf vid ett tillfälle slog han inga lyck och 3 fail, vilket jag då sa att han rotade i sin vagn och skar sig på någonting och tog 1 i skada, för jag tyckte det började bli lite mycket nu.

Och han förstod hinten.

Grejen med att mecka och samla är att det Är en *guybrush pocket * mina spelare har kommit på med massor av lösningar pga samla som har varit jätte roliga att spela ut så nerfa inte förmågan till den nivån att den blir oanvändbar

Glöm inte heller att bara för att dem lyckas skapa /samla ett föremål, så betyder det inte ett dem lyckas använda det effektivt, och dem flesta håller bara till en användning.

Glöm inte att du är spel ledare det är du som bestämmer hur mö saker de hittar, men också din uppgift att prata med problematiska spelare utanför spelet också och ge dem en chans att bättre sig ^^
 
RobTheFalcon
Topic Author
Posts: 6
Joined: Tue 22 Jan 2019, 22:05

Re: Att hantera en prylgalen skrotskalle

Wed 17 Feb 2021, 00:11

Wow! Tack båda två för väl utförliga svar. Detta gav mig en massa verktyg att implementera så jag bugar och bockar att ni tog er tid att skriva ner era tankar.

Ps underbar comic! xD Ds
 
Crone
Posts: 47
Joined: Wed 22 Aug 2018, 16:20

Re: Att hantera en prylgalen skrotskalle

Tue 02 Mar 2021, 09:35

Hej, jag har haft samma problem med karaktärer vilka har sin speciella förmåga att bygga saker i Coriolis och nu spelar jag själv en skrotskalle i MÅ0 bara för att se varför det blir så som det blir. Det är roligt att vara på "andra sidan" för omväxling och jag förstår nu bättre varför det blir så här.
Skrotskallens unika egenskap är just att bygga/reparera saker och det är extremt användbart för gruppen. De flesta andra karaktärer kan skaffa krubb/vatten/patroner genom sina unika färdigheter såsom boss, fixare, krönikör mfl och får så göra en gång / spelmöte (om man är i arken). Oftast behöver man inte spela ut det men kan göra det. Skrotskallen behöver ju "ta tid" från spelmötet för att bygga saker och ev hitta skrot vilket blir något tråkigt och stannar ju upp spelet genom att alltid leta efter skrot.

Vi gjorde så att skrot finns överallt. Det är egentligen bara värdefullt för en skrotskalle så låt han hitta hur mycket skrot som helst. Gå inte för djup ned i vad för typ av skrot det är. Gör det endast om du som SL anser att det behövs något specifikt skrot för att bygga exempelvis en skrotkanon eller ett kikarsikte. Skrotskallen kommer inte kunna bära med sig allt skrot eller allt det den bygger. Framförallt inte när man är i zonen. Tänk på att en zonstrykare är den som hittar de "bra" sakerna i en zon, regelmässigt alltså. Om du som SL vill att de ska hitta något så är det ju bara att slänga in det i en ruin.
Min skrotskalle ha dubbelhjärna så hon bygger det som behövs på natten, när de andra sover. Vi gör inte så stor grej av det.
Låt dessutom saker gå sönder så skrotskallen och gruppen måste stanna upp, reparera, tänka om. Ett slag för färdigheten är ju inte ett problem, det är ju tiden "in-game" som blir problem här för letandet och byggandet.
Prova att överösa skrotskallen med skrot =) det blir inte speciellt kul för skrotskallen som ska kånka på 400kg skrot eller att hen har byggt skrotgrejer för samma vikt.. det går liksom inte att ha med sig. Sen är ju skrot just skrot... det är de sämsta av utrustning i världen. När gruppen kommer få tag i artefakter blir inte inte lika intressant att bygga skrot.

Men som någon ovan skrev. Döda inte färdigheten. se till att den måste användas vid rätt tillfällen. Att mecka ihop en tillfällig flotte för att ta sig över en flod, repa en bro, skifta fokus från prylbyggandet till att använda färdigheten när det spelar roll. Då kan det vara befogat med att hitta ett visst typ av skrot och leta.
 
RobTheFalcon
Topic Author
Posts: 6
Joined: Tue 22 Jan 2019, 22:05

Re: Att hantera en prylgalen skrotskalle

Wed 03 Mar 2021, 19:40

Väldigt bra skrivet Crone, tack för din input. Jag har spelarmöte och ca en timma så ska verkligen ha detta i minnet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests